Annons

zoomåmfång

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Hej! Jag har precis inhandlat en Canon 60D med objektiven ;
Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS
Canon EF-S 18-55/3,5-5, 6 IS
Frågan är hur lång zoomomfång har respektive objektiv och hur ser man det?
Tack på förhand Mary-Anne
 

caar7629

Aktiv medlem
Zoom-omfånget är omfånget mellan lägsta och högsta brännvidderna, dvs 18-55 mm. resp 55-250 mm

Eftersom du frågar antar jag att du tänker i kompaktkamera-marknadsföringstermer och då räknar man bara ut kvoten vilket är 3.05 respektive 4.55. Den sammanlagda kvoten blir 13.9
 

and30ers

Aktiv medlem
Zoomomfång kan antingen vara en beskrivning av objektivets faktiska brännvidder i respektive ändläge, alltså 18mm det är som mest vidvinkligt (max utzoomat) och 55mm när det är som minst vidvinkligt (max inzoomat).

Man kan också prata i termer om hur stor skillnaden är mellan ändlägena, man använder då termer som 3x zoom, 10x zoom etc.

Enkel matte:
55 dividerat med 18 är lika med 3,05 gångers zoomomfång, eller 3x zoom.
250 dividerat med 55 är lika med 4,54 gångers zoomomfång, eller 4,5x zoom.

De som inte kan någon (om foto/objektiv) vill alltid ha stort zoomomfång (jämför swiss-army-knife). De som kan något vill ha så lite zoomomfång som möjligt, eller helst flera fast objektiv som inte kan zooma alls, alltså "1x zoom." (jämför kockkniv + smörkniv + morakniv).
 

hitanditan

Aktiv medlem
Zoom-omfånget är omfånget mellan lägsta och högsta brännvidderna, dvs 18-55 mm. resp 55-250 mm

Eftersom du frågar antar jag att du tänker i kompaktkamera-marknadsföringstermer och då räknar man bara ut kvoten vilket är 3.05 respektive 4.55. Den sammanlagda kvoten blir 13.9
Tack för snabbt svar, jag är helt ny på systemkameror så det kommer säkert fler frågor.
 

hitanditan

Aktiv medlem
Zoomomfång kan antingen vara en beskrivning av objektivets faktiska brännvidder i respektive ändläge, alltså 18mm det är som mest vidvinkligt (max utzoomat) och 55mm när det är som minst vidvinkligt (max inzoomat).

Man kan också prata i termer om hur stor skillnaden är mellan ändlägena, man använder då termer som 3x zoom, 10x zoom etc.

Enkel matte:
55 dividerat med 18 är lika med 3,05 gångers zoomomfång, eller 3x zoom.
250 dividerat med 55 är lika med 4,54 gångers zoomomfång, eller 4,5x zoom.

De som inte kan någon (om foto/objektiv) vill alltid ha stort zoomomfång (jämför swiss-army-knife). De som kan något vill ha så lite zoomomfång som möjligt, eller helst flera fast objektiv som inte kan zooma alls, alltså "1x zoom." (jämför kockkniv + smörkniv + morakniv).
Tack för snabb och lättförståelig hjälp, nu vet jag lite mer.
 

Schappe

Aktiv medlem
De som inte kan någon (om foto/objektiv) vill alltid ha stort zoomomfång (jämför swiss-army-knife). De som kan något vill ha så lite zoomomfång som möjligt, eller helst flera fast objektiv som inte kan zooma alls, alltså "1x zoom." (jämför kockkniv + smörkniv + morakniv).
Du får det att låta som att objektiv med fast brännvidd har ett egenvärde i sig själv.

Jag tror att de flesta som kan något skulle välja ett 8-800mm f1,2 med perfekt skärpa och liten storlek/vikt/prislapp framför 17 st fasta gluggar med samma egenskaper.

Att detta tulipanaros-objektiv inte finns eller går att göra är en helt annan sak.

M V H Peter
 

and30ers

Aktiv medlem
Den åsikten får nog stå för dig själv.
Grovt förenklat förstås, men det fattade du säkert. Nybörjare faller lätt för 20x swiss-army-zoom-snacket då det är lättare att greppa än bländare eller andra optiska och mekaniska egenskaper. Det är ingen slump att de dyraste objektiven är fasta och med stor bländare, eller f/2.8-zoomar med 2-3x omfång (11-16, 14-24, 16-35, 24-70, 70-200, 120-300mm).
 

j2^

Aktiv medlem
Grovt förenklat förstås, men det fattade du säkert.
Jo, och det är lite därför jag vänder mig emot det.

Jag personligen skulle stå mig ganska slätt utan mina 2.8-zoomar i mitt fotograferande. Men på ren hobbynivå (och lathetsnivå) så tycker jag att superzoomarna defintivit har något att tillföra marknaden.
 
ANNONS