Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omöjlig att tvätta filter

Produkter
(logga in för att koppla)

strike_formation

Aktiv medlem
Hej

Har köpt begagnade äldre grejer och fick med 2 hoya skylightfilter som jag vill tvätta bort fettfläckar från, men det verkar vara omöjligt. Har testat vatten, isopropanol och tagit av glaset och tvättat med tvål. Fläckarna är fortfarade där! Någon som har nån tips hur jag ska göra?
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Diskmedel är bra mot fettfläckar. Tvål gör det bara värre. Men Hoya filter, i alla fall de billigare är berömda för att det är svårt att få bort fläckar ifrån dem.
 

and30ers

Aktiv medlem
Kanske det inte är fettfläckar, utan coatingen som är bortnött? Svårt att tvätta tillbaka något som är borta.

edit: det ekar visst...
 

strike_formation

Aktiv medlem
Kanske är ytbehandlingen som är kass då. Är inte direkt några nya grejer.

De kallas HMC är det de billiga?

Då får jag väl köra utan filter på mina Pentax 50/1.7 och 28/3.5 då. :(
 

and30ers

Aktiv medlem
Kanske är ytbehandlingen som är kass då. Är inte direkt några nya grejer.

De kallas HMC är det de billiga?

Då får jag väl köra utan filter på mina Pentax 50/1.7 och 28/3.5 då. :(
Ja gör det, vad skall du med filter till?

HMC är bra filter om de heter UV (0) men dåliga om de heter UV (C). Hoyas mest hårdhudade filter heter HD.
 

Zyxx

Aktiv medlem
Har haft samma problem med mina filter problem att göra dem rena och har provat olika medel och inte fått det att funka så bra och tänkte att en optiker måste ha något som man kan prova. Ner till Synsam i stan och köper en flaska "Cleaner spray" och några puts dukar till glasögon 40:- för flaskan och 20:- st för putsduken och detta funkar hur bra som helst.

Länk till deras produkt.
http://www.synsam.se/produkter/Tillbehör.aspx
 

strike_formation

Aktiv medlem
Har haft samma problem med mina filter problem att göra dem rena och har provat olika medel och inte fått det att funka så bra och tänkte att en optiker måste ha något som man kan prova. Ner till Synsam i stan och köper en flaska "Cleaner spray" och några puts dukar till glasögon 40:- för flaskan och 20:- st för putsduken och detta funkar hur bra som helst.

Länk till deras produkt.
http://www.synsam.se/produkter/Tillbehör.aspx
Jag testade med lite cleaner spray från synoptik, men det blev inte mycket bättre så jag tror coatingen är förstörd. :/
 

Lazarov

Medlem
Jag hade vattenfläckar på linsen på min lilla kompaktkamera. Blev inte bättre med isopropanol (vilket rekommenderas från Nikon etc) och Zeiss putsduk. Däremot när jag testade med Ajax fönsterputs (blå vätska) så försvan märket med en gång. Så nu finns alltid en liten sprutflaska med Ajax fönsterputs i min kameraväska ;)

Hoyas gamla HMC filter är ett aber att få synligt rena. De känns alltid lite flammiga och randiga. Om man använder fönsterputs och en lite dyrare putsduk och snabbt sveper av dem så kan man om man har lite tur se hur vätskan avdunstar snabbt i jämn takt. Lite för mycket väta på något ställe och det blir en rand ;(
Sista finishen kan man fixa med en "putspenna".

När det gäller kvaliteten så är tyvärr inte Hoyas HMC särskillt bra. De ger rätt mycket ghost i motljus.
Ska man komma billigt undan så kan man leta efter B/W eller andra kvalitet på köp/sälj.

Det är inte kul att få frontlinsen förstört eller få putsskador på den...
 
ANNONS