Annons

550D vs 600D för filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag har iden en 5D mark 1 och L-optik hemma och vill komplettera med ett hus som jag kan filma med. Det jag har förstått så är 600D snäppet bättre (den är ju nyare) när det gäller filmning. Är det någon som har jämfört dessa 2? Är det verkligen inte någon större skillnad mellan dessa och t.ex. 7D när det gäller att filma?

Jag vet också att det troligtvis kommer en 650D nu under februari som gör att priset på 600D kommer att sjunka men jag behöver huset innan söndag.

Någon som har lite tips?
 

apersson850

Aktiv medlem
600D är bättre än 7D för filmning. All motivsökning görs ju via skärmen baktill då, och den är vinklingsbar på 600D.

Nu förutsätter jag att du inte ska ha en proffsinriktad filmrigg, för då spelar det ingen roll. Alla sådana jag har sett kör med en separat monitor från HDMI-uttaget.
 

Schulz

Aktiv medlem
600D är bättre än 7D för filmning. All motivsökning görs ju via skärmen baktill då, och den är vinklingsbar på 600D.

Nu förutsätter jag att du inte ska ha en proffsinriktad filmrigg, för då spelar det ingen roll. Alla sådana jag har sett kör med en separat monitor från HDMI-uttaget.
proffs filmning är det inte riktat till i börja med i alla fall. sedan får man ju se.
men för vardagsfilmning så kommer man få ett bra resultat eller?
men om man jämför med en "vanlig" videokamera får man bättre resultat men en av dessa två?
 

TheJaff

Aktiv medlem
Jag vet också att det troligtvis kommer en 650D nu under februari som gör att priset på 600D kommer att sjunka men jag behöver huset innan söndag.Någon som har lite tips?
Om du har tur så sänker Elgiganten 600D till 4990kr till helgen igen. Jag lyckades knipa en sådan och väntar nu för att se om 650D har något oemotståndligt, isåfall lämnar jag tillbaka den. 4990 är nog lägre än vad den normalt kommer att kosta även efter 650D kommit ut.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre

Jag har iden en 5D mark 1 och L-optik hemma och vill komplettera med ett hus som jag kan filma med. Det jag har förstått så är 600D snäppet bättre (den är ju nyare) när det gäller filmning. Är det någon som har jämfört dessa 2? Är det verkligen inte någon större skillnad mellan dessa och t.ex. 7D när det gäller att filma?

Jag vet också att det troligtvis kommer en 650D nu under februari som gör att priset på 600D kommer att sjunka men jag behöver huset innan söndag.

Någon som har lite tips?
600 D är överlägsen 7D vid filmning! Vinklingsbar sökare, manuellt ljud och digital zoom 3x utan interpolering - bara använda mittendelen på sensor! Just den sistnämnda funktionen är guld värd för naturfoto insåg jag när jag filmat snorskarpa närbilder på spelande skogssnäppor som stod på andra sidan sjön (ca 100 m). Objektivet var ett 400/5,6.
 

Schulz

Aktiv medlem
Om du har tur så sänker Elgiganten 600D till 4990kr till helgen igen. Jag lyckades knipa en sådan och väntar nu för att se om 650D har något oemotståndligt, isåfall lämnar jag tillbaka den. 4990 är nog lägre än vad den normalt kommer att kosta även efter 650D kommit ut.
det va ju fan att man missade det då.
då skulle jag köpt direkt.
 

Schulz

Aktiv medlem
men hur svårt är det att filma med någon av dessa?
kan man enkelt filma medans dottern badar och busar eller behöver man vara lite mer erfaren för det.
Har kollat in en del klipp på youtube men tycker det känns som att det är en hel del efterarbete på allt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Dotter som busar och badar är sånt som dessa kameror är sämst till, om du vill filma. Då är en vanlig videokamera bättre att hantera.

Men om du har saker som tar regi, kan ställa kameran på stativ, fokuserar manuellt, gärna har lite tillbehör för att lättare kunna justera fokus och zoom på objektivet, då är det här en kamera som ger en teknisk kvalité som videokameror får kosta bortåt en halv miljon för att kunna matcha (nåja).

Men det finns en anledning till att "focus puller" är en separat befattning i besättningen på en kommersiell filminspelning...
 

Schulz

Aktiv medlem
Dotter som busar och badar är sånt som dessa kameror är sämst till, om du vill filma. Då är en vanlig videokamera bättre att hantera.

Men om du har saker som tar regi, kan ställa kameran på stativ, fokuserar manuellt, gärna har lite tillbehör för att lättare kunna justera fokus och zoom på objektivet, då är det här en kamera som ger en teknisk kvalité som videokameror får kosta bortåt en halv miljon för att kunna matcha (nåja).

Men det finns en anledning till att "focus puller" är en separat befattning i besättningen på en kommersiell filminspelning...
och med sämst menar du att det inte är någon ide att köpa eller menar du att man måste träna för att få ok resultat ? ;)
jag kommer ha till sommaren en hel del filmning där jag kommer kunna rigga kameran men också att filma på frihand.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vidvinkel lättare

och med sämst menar du att det inte är någon ide att köpa eller menar du att man måste träna för att få ok resultat ? ;)
jag kommer ha till sommaren en hel del filmning där jag kommer kunna rigga kameran men också att filma på frihand.
Filmar du med vidvinkel och sätter bländare till 11-16 så har du ett skärpedjup som räcker ganska långt. Har filmat eleverna i skolan när de leker och bygger koja och liknande på frihand och det har blivit skarpt och fint. Men självklart måste man träna med sin utrustning om det ska bli bra.
 

Puttri

Medlem
Bara en tanke: Panasonic GH2 + en adapter till Canon. Bara manuell focus men det kor jag alltid anda! Man vanjer sig efter ett tag och det ser battre ut an om man later kameran fokusera...
 

Schulz

Aktiv medlem
Filmar du med vidvinkel och sätter bländare till 11-16 så har du ett skärpedjup som räcker ganska långt. Har filmat eleverna i skolan när de leker och bygger koja och liknande på frihand och det har blivit skarpt och fint. Men självklart måste man träna med sin utrustning om det ska bli bra.
hade ju tänkt att filma med antingen min ef50/1,4 eller 17-40/4
å då bör man ganska nöjd menar du?
 

apersson850

Aktiv medlem
och med sämst menar du att det inte är någon ide att köpa eller menar du att man måste träna för att få ok resultat ? ;)
Problemet är förstås att en kamera som 600D är inte optimal att hålla i när man ska hantera den för filmning. Speciellt när man dessutom ska försöka justera in skärpan manuellt (och något annat fungerar inte vettigt under filmning) och kanske zooma också. Ska man då filma ungar som badar, så får man ju förmoda att detta sker inomhus så här års, vilket i sin tur innebär att bländaren blir stor, för det är oftast mörkt (så här års är det ju faktiskt ofta det utomhus också, om de nu är så hurtiga). Detta leder till kort skärpedjup och därtill hörande kritiskt fokuserande. I detta fall då på mål som förmodligen rör sig i en mer eller mindre oförutsägbar bana.

Där tappar man ofta den tekniska kvalité som utrustningen annars är kapabel till.
 

and30ers

Aktiv medlem
600D är bättre än 7D för filmning. All motivsökning görs ju via skärmen baktill då, och den är vinklingsbar på 600D.
MEN!

1. 600D har inte Kelvin vitbalans, vilket jag alltid använder när jag filmar inomhus med 7D. Mycket enkelt och snabbt att ställa in t.ex. 2600K samtidigt som jag ser på LCDn vad som händer. Med 600D måste man plåta ett vitkort och köra Egen vitbalans vilket är enormt mycket krångligare.

2. 600D har inte en snabbspak för att växla mellan foto och filmning, man måste vrida programratten hela vägen runt förbi alla lattjo-lajbanprogram innan man kommer fram till filmläget. Går inte ens att gå köksvägen, man måste runt åt fel håll. Sucks really hard!
 

Bilagor

Schulz

Aktiv medlem
jag kunde inte låta bli så jag köpte en 600D.
Och nu börjar ju nästa sak.
Har så klart testfilmat lite nu under kvällen och kan bara kostatera att det blir ganska grynit när man filmar men detta kanske enbart beror på att man kör på ISO 3200 eller mer.
Har ju lite svårt att testa lägre ISO ikväll.
Men är det ISOt som gör att det blir grynigt eller måste man "redigera" filmen?
Skall man förvänta sig en film som är toppnotch direkt ur kameran om man filmar med lägre ISO?

Filmen är bara pausad och förminskad en aning men ni ser ju resultatet.
Personligen så tycker jag väl att det är sådär bra.
 

Bilagor

Linmajon

Aktiv medlem
600D är ingen videokamera. Det brukar visa sig när de flesta bara slänger upp kameran och filmar på. Fokus ligger ofta fel, hänger inte med och är irriterande slö, särskilt i svagt ljus.
Dessutom är skärpedjupet kort, ljudet ofta dåligt, exponeringen konstig, vitbalansen fel etc.etc.

Vill man enkelt göra bra filmer på barn och familj ska man i första hand ha en HD-Videokamera. En DSLR kan man ha som komplement för snygga klipp.

Det går förstås att göra ursnygga filmer med en DSLR men det kräver bra mycket mer av fotografen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den visade bilden pekar just på de två problemen med vitbalans och fokus. Båda är ju någon annanstans än där de skulle vara. Själv tycker jag det är mycket mer påträngade än grynigheten, alltså bruset.
 
ANNONS