Annons

Minolta objektiv till canon eos 60 D

Produkter
(logga in för att koppla)

jetzyl

Medlem
Hej, Jag fotar med en canon 60d. Jag har ett kitobjektiv 18 - 135, men jag har även ett minolta MD ZOOM 35 - 135 mm 1:3.5 - 4.5 liggandes hemma. Jag trivs relativt bra med mitt canon objektiv, diggar att kunna zooma! ;)

Jag har även ett annat objektiv canon 50mm 1:1,8 och det sätter en väldigt schysst skärpa som jag saknar lite hos 18- 135 canon objektivet.

Därför undrar jag om någon har en aning om skärpan på Minolta objektivet och hur det skulle bli om jag adapterade det till min canon eos kamera.

jag gillar verkligen minolta objektivet till det yttre med mer avstånds och bländarinformation och objektivets sköna zoom och fokusring

Tror ni denna adaptern kan vara något?
http://www.kaffebrus.com/adapter-minolta-md-canon-ef-936.html

Tacksam för svar! :)
 

jobo

Aktiv medlem
Det kommer inte bli sämre än om du monterade minoltaobjektivet på en Sonykamera. Adaptern verkar vara linslös och bara en mekanisk förbindelse mellan huset och objektivet. Dock kommer bländarautomatik inte fungera.
 

jetzyl

Medlem
Då blir frågan, hur blir resultatet på en sony kamera?

är det så att utan glas i adaptern så försämras inte resultatet?

tack :)
 

jobo

Aktiv medlem
Nej, den bildcirkel som objektivet projicerar är den densamma oavsett om det står Canon eller Minolta på huset.
 

jobo

Aktiv medlem
Tyvärr vet jag inte hur resultatet blir på en Sonykamera då jag inte känner till objektivet i fråga.
 

jetzyl

Medlem
Okej kanske någon annan känner till objektivet i så fall :)

Menas det att man kan bygga en adapter utan att förlora kvalité genom att bara få ihop objektivet med huset och så att bildcirkeln täcker censorn ?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Med en adapter utan glas så försämras inte den optiska kvaliteten alls, nej.

Men hur bra det funkerar på Sony beror på vilket Sony-system du syftar på. Med Sony Alpha så kommer det inte att gå att fokusera ända till oändligt, eftersom Minoltas Manuella SR-fattning har något kortare registeravstånd än Sony Alpha. Det går att lösa mha en linsförsedd adapter, men billiga adaptrar sabbar som sagt skärpan. Inte lönt.

Till Sony NEX fungerar det däremot hur fint som helst eftersom register-avståndet för det systemet är bara 18 mm. Dessutom är NEX:arna f.n. försedda med marknadens allra bästa manuellfokus-hjälpmedlen (tillsammans med SLT-A65 och A77).
.
 

jetzyl

Medlem
Schysst svar! Jag undrar framför allt hur den funkar på min canon 60 D, sony kameran var mer ett exempel i diskussionen.
 

anden91

Ny medlem
Schysst svar! Jag undrar framför allt hur den funkar på min canon 60 D, sony kameran var mer ett exempel i diskussionen.
Det kommer funka bra så länge registeravståndet är "rätt" ( för långt ger makro ) . jag kör på en sån billig med mina OM-objektiv och det funkar perfekt på 60D
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Schysst svar! Jag undrar framför allt hur den funkar på min canon 60 D, sony kameran var mer ett exempel i diskussionen.
Aha, OK. Då blir svaret att registeravståndet för Minolta SR-systemet är 43,5 mm och för ditt EOS-system 44,0 mm, så du kommer tyvärr inte att kunna fokusera ända till oändligt. Inte lönt för dig att göra någonting (såvida du inte skaffar en NEX-kamera).
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Registeravståndet för Olympus OM-system är 46,0 mm, så dessa funkar bra ända till oändligt utan extralinser på EOS-kameror (liksom på Sonya Alpha f.ö.).

Och som alltid på NEX förstås. :)
.
 

jetzyl

Medlem
Okej så kan det ju vara ibland. Tack så mycket i alla fall till er som hjälpte! :)
FlyerOne, du verkar ha en del på det här! Vet du om det finns något objektiv med riktigt fin skärpa som går att få begagnat för ett bra pris och simpelt går att adaptera till canon? typ om man skulle spana på tradera eller blocket.
 

and30ers

Aktiv medlem
Varför inte köpa EF eller EF-S objektiv? Det finns tusentals av dem på begmarknaden, från Canon och övriga tillverkare. Du har världens i särklass största objektivutbud som passar direkt på din kamera och ger alla funktioner som ljusmätning, autofokus etc. Vad är problemet? Varför måste du leta efter ett objektiv som INTE passar och sedan anpassa det?

Vilken brännvidd letar du efter? Fast eller zoom? Bländare? Stabilisering?
 

jetzyl

Medlem
Jag tänker mig att jag kan få ett billigare objektiv om det är från tex 70 talet. Men EF har tillverkats sedan 89 va? i så fall kanske jag kan få dem hyfsat billigt?

Kostnadsmässigt så "prisvärt", ska det vara över 5000 så gärna mycket prisvärt.

skärpa i första hand! Brännvidd så är jag ute efter 35mm. Mitt minolta hade 35 - 135. Zoom är ett plus men inget måste. Bländare vill jag ha en stor, gärna 1,4. Stabilisering är inte så viktigt.

Det finns inget mått på hur man mäter skärpa som brukar stå utskrivet? Jag tänker att canons L optik har riktigt bra skärpa?

Jag har ju ett canon 50mm 1,8 som nämnt men tycker att jag kommer lite för nära med det.

Jag kan förstå att det säkert finns andra grejer man mäter en skärpa, typ färg. Men jag är inte jätte kunnig i detta.

:)
 

smilfinken

Aktiv medlem
skärpa i första hand! Brännvidd så är jag ute efter 35mm. Mitt minolta hade 35 - 135. Zoom är ett plus men inget måste. Bländare vill jag ha en stor, gärna 1,4. Stabilisering är inte så viktigt.
EF 35/2 är rätt så likt ditt EF 50/1.8 både i fysisk kvalitet och bildkvalitet, skulle jag nog säga. Kostar cirka 2500 nytt.
 
ANNONS