Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka grejer behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjornmj

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är ny på fotoområdet men bilr mer och mer intresserad. Har köpt en Nikon D5100 med kitobjektiv. Har även köpt till ett 35 mm f/1.8 och en extern blixt SB 600.

Vilka grejer skulle ni tycka att man behöver mer för att kunna ta bilder inomhus på min 5 mån son, utomhus när man är ute på aktiviteter (främst på människor), på olika tillställningar som bröllop, dop och middagar?

Hur viktigt är f/2.8 istället för 3.5-3.6 på zoomobjektiv tex?
 

Lars_E

Aktiv medlem
Du har ju rätt bra grunkor att utvecklas med.
Det är först när du vet VARFÖR du vill ha grejorna som du kommer att behöva dem.

Gå till bibblan och låna fotolitteratur. Investera sen i tid.
Ta eftermiddan ledigt och ge dig ut och fotografera typ...
Det tror jag ger dig mer än nya prylar.
Prylar är bra, prylar är kul men om man inte kan spaka dem så kommer man liksom ingenstans.

2.8 istf 3.5-5.6...
Beror lite på vad du vill göra.
Du har en blixt, lär dig hantera den så kommer du kanske att upptäcka att du ändå föredrar att jobba med små bländare.
I vissa lägen är stor bländare livsviktigt men jag skulle inte bränna pengar på det om jag vore du, inte i nuläget. Dessutom har du en ganska trevlig 35:a med hyfsat stor maxbländare.

Vänta lite och se varåt ditt fotointresse tar vägen.
 

knobloch

Aktiv medlem
Du har ju rätt bra grunkor att utvecklas med.
Det är först när du vet VARFÖR du vill ha grejorna som du kommer att behöva dem.

Gå till bibblan och låna fotolitteratur. Investera sen i tid.
Ta eftermiddan ledigt och ge dig ut och fotografera typ...
Det tror jag ger dig mer än nya prylar.
Prylar är bra, prylar är kul men om man inte kan spaka dem så kommer man liksom ingenstans.

2.8 istf 3.5-5.6...
Beror lite på vad du vill göra.
Du har en blixt, lär dig hantera den så kommer du kanske att upptäcka att du ändå föredrar att jobba med små bländare.
I vissa lägen är stor bländare livsviktigt men jag skulle inte bränna pengar på det om jag vore du, inte i nuläget. Dessutom har du en ganska trevlig 35:a med hyfsat stor maxbländare.

Vänta lite och se varåt ditt fotointresse tar vägen.
+1 på det. :) Med den externa blixten så klarar du dig utan 2.8 om du ska fota inomhus. Vet inte hur mycket du har kört med blixten, men testa att rikta upp blixten i taket (eller väggar) för att studsa ljuset för att få på så sätt få ett mjukare ljus i bilden.

Vet inte hur snabb AF är på din kitglugg, men när din son blir äldre (och snabbare) så kommer du att vilja ha en snabb AF. :)
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Man klarar sig väldigt länge med en D5100 + 35 1.8 och med en blixt på det så har man inte många begränsningar speciellt inte om man ska fota små barn.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ny på fotoområdet men bilr mer och mer intresserad. Har köpt en Nikon D5100 med kitobjektiv. Har även köpt till ett 35 mm f/1.8 och en extern blixt SB 600.

Vilka grejer skulle ni tycka att man behöver mer för att kunna ta bilder inomhus på min 5 mån son, utomhus när man är ute på aktiviteter (främst på människor), på olika tillställningar som bröllop, dop och middagar?

Hur viktigt är f/2.8 istället för 3.5-3.6 på zoomobjektiv tex?
Du behöver följande:

  • En 5 månaders son
  • Människor som vistas utomhus
  • Två personer som vill gifta sig
  • Ett eller fler barn att döpa
  • En middagsinbjudan, alternativt en middag att bjuda andra på

Vad jag menar är att jag håller med Lars. Du har utrustning och du är ny. Prova dig fram med det du har så kommer då på sikt själv upptäcka vad du eventuellt saknar. Inte sällan är det kunskapen och kreativiteten som sätter gränserna istället för utrustningen.
 

and30ers

Aktiv medlem
Du har ett skitbra paket. Plåta på!

Om jag vore du skulle jag som nästa objektiv välja nya AF-S 85/1.8G som landar hos handlarna inom kort http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=13388866. Med lite tur trillar priset ner en bit när den väl finns i butikerna och kampanjer drar igång.

Och den dagen då du eventuellt anser dig behöva mera vidvinkel kan du komplettera med en bra begagna zoom för ändamålet. Leta efter AF-S 12-24/4 eller Sigma EX 10-20/3.5. Går att hitta för 4000kr med lite tålamod.
 

Bjornmj

Avslutat medlemskap
Du har ju rätt bra grunkor att utvecklas med.
Det är först när du vet VARFÖR du vill ha grejorna som du kommer att behöva dem.

Gå till bibblan och låna fotolitteratur. Investera sen i tid.
Ta eftermiddan ledigt och ge dig ut och fotografera typ...
Det tror jag ger dig mer än nya prylar.
Prylar är bra, prylar är kul men om man inte kan spaka dem så kommer man liksom ingenstans.

2.8 istf 3.5-5.6...
Beror lite på vad du vill göra.
Du har en blixt, lär dig hantera den så kommer du kanske att upptäcka att du ändå föredrar att jobba med små bländare.
I vissa lägen är stor bländare livsviktigt men jag skulle inte bränna pengar på det om jag vore du, inte i nuläget. Dessutom har du en ganska trevlig 35:a med hyfsat stor maxbländare.

Vänta lite och se varåt ditt fotointresse tar vägen.
Tack för din syn! En annan fråga när det gäller den externa blixten - jag lyckas bara få ner slutartiden till 200 ms när jag använder min externa blixt. Varför kan jag inte få ner den mer?
 

and30ers

Aktiv medlem
Tack för din syn! En annan fråga när det gäller den externa blixten - jag lyckas bara få ner slutartiden till 200 ms när jag använder min externa blixt. Varför kan jag inte få ner den mer?
Använd High Speed Sync, eller vad nu Nikon kallar sin variant för. Då kan du plåta med blixt ner till 1/4000s (en fyratusendels sekund).

Ps. Använd gärna termen delar av sekund istället för millisekund. Det gör nämligen alla andra.
 

Karl R

Aktiv medlem
Tack för din syn! En annan fråga när det gäller den externa blixten - jag lyckas bara få ner slutartiden till 200 ms när jag använder min externa blixt. Varför kan jag inte få ner den mer?
Du behöver verkligen lära dig fotografiska elementa. 200 ms = 1/5 s, alltså en ganska lång exponeringstid. 1/200 är nog den kortaste tiden för s k x-synk, alltså den kortaste exponeringstid då hela bildrutan är öppen. Den används till blixtar som ej stödjer highspeed. Man kan förstås använda längre tider om man t ex matchar blixtljus mot dagsljus.
Gå till bibblan och låna någon bra bok, även de som handlar om analog teknik är bra.//K
 

Casal

Aktiv medlem
Experimentera gärna med att skjuta blixten i taket, går få mycket kul ljussättning så. Kör iso 400-800 ungefär då. Mer eller mindre beroende på hur mycket naturligt ljus du vill ha. Det kan du även reglera med tiden till en viss gräns.
 

Bjornmj

Avslutat medlemskap
Experimentera gärna med att skjuta blixten i taket, går få mycket kul ljussättning så. Kör iso 400-800 ungefär då. Mer eller mindre beroende på hur mycket naturligt ljus du vill ha. Det kan du även reglera med tiden till en viss gräns.
Japp, det är vad jag brukar göra. Blir det mindre digitalt brus i bilden när man kör med blixt och högre ISO än om man kör högre ISO i sämre ljusförhållanden?

Hur stor skillnad för en bouncer?
 

Casal

Aktiv medlem
Japp, det är vad jag brukar göra. Blir det mindre digitalt brus i bilden när man kör med blixt och högre ISO än om man kör högre ISO i sämre ljusförhållanden?

Hur stor skillnad för en bouncer?
*Föreställer mig en mörk bild och en dagsljusbild på högsta ISO*
Hmm, vet inte, testa och se hur det blir. Olik karaktär på ljuset får det väl se olika störande med ISO:t. Risken är ju utan blixt att man inte når riktigt så korta slutartider man önskar och får lite rörelseoskärpa så man inte når bra skärpa. Kör man alltid blixt och 1/200 så blir bilderna alltid skarpa när fokus ligger rätt.

Jag köpte en bouncer till min blixt, kom inte alls överens med den i början. Kanske skulle testa om den på senare tid. Tanken är väl att den ska ge både direkt och indirekt ljus från taket. Men jag tycker den missfärgade ljuset lite trots det var original.

Fick även en på köpet när jag köpte en extra 580 EX II, men har aldrig monterat den bouncern faktiskt.
 

and30ers

Aktiv medlem
Japp, det är vad jag brukar göra. Blir det mindre digitalt brus i bilden när man kör med blixt och högre ISO än om man kör högre ISO i sämre ljusförhållanden?

Hur stor skillnad för en bouncer?
Bruset syns mest i mörka delar av bilden, det som är underexponerat, eller skuggor som det också kallas. Vid samma ISO spelar typ av ljuskälla ingen roll för mängden brus. Däremot kan "sämre ljusförhållande" i sig ha en svårare färg på ljuset som gör bilden sämre av den anledningen. Blixten ger en kontrollerad och jämn färgtemp.

Bouncer är en smaksak. Vissa gillar den, andra har inte fattat poängen och använder dem ej. Jag hör till den senare kategorin. Jag tycker att den mest stjäl ljus, och eventuell förbättrad ljusspridningseffekt ser jag inte på bildresultatet.
 

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ny på fotoområdet men bilr mer och mer intresserad. Har köpt en Nikon D5100 med kitobjektiv. Har även köpt till ett 35 mm f/1.8 och en extern blixt SB 600.

Vilka grejer skulle ni tycka att man behöver mer för att kunna ta bilder inomhus på min 5 mån son, utomhus när man är ute på aktiviteter (främst på människor), på olika tillställningar som bröllop, dop och middagar?

Hur viktigt är f/2.8 istället för 3.5-3.6 på zoomobjektiv tex?
Hej!
Det första jag tänker på är ett extra batteri. Finns inget mer irriterande än när batteriet tar slut mitt i ett perfekt fototillfälle.
Hälsn Maria
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Hej!
Det första jag tänker på är ett extra batteri. Finns inget mer irriterande än när batteriet tar slut mitt i ett perfekt fototillfälle.
Hälsn Maria
Där håller jag med till fullo. Jag har alltid haft dubbla batterier till mina kameror. Inget funderande på om batteriet räcker eller om jag ska ladda det trots att det är en hel del kvar.

Blixt o hög iso. Varför? När du tillför blixtljus så använder du låg iso för bättre kvalitet.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Där håller jag med till fullo. Jag har alltid haft dubbla batterier till mina kameror. Inget funderande på om batteriet räcker eller om jag ska ladda det trots att det är en hel del kvar.
Håller med till 100 %!

Blixt o hög iso. Varför? När du tillför blixtljus så använder du låg iso för bättre kvalitet.
Håller inte med till 100 %, men nästan ;-)

Det finns orsaker att använda högt ISO och stor bländare tillsammans med blixt. Ju mindre naturligt ljus man tillför i en bild desto mer blixtljus krävs och ju mer blixtljus man tillför desto tristare, plattare och färglösare blir ofta motivet. Det går att ta alldeles otroliga bilder med enbart blixtljus, men det kräver mer än en enda blixt sittande på kameran.

Några bildexempel, D300s, 17-50/2,8, ISO 640-1000 och en SB 800. Det är för mörkt för att ta bilder utan blixt, men genom att utnyttja så mycket som möjligt av det naturliga ljuset sparar man också färgerna och tonen i rummet. Obs, jag tar inte ansvar för psykiska men på personer som tittar på bilderna ;-)

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0605.jpg

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0531-1.jpg

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0491-1.jpg

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0486-1.jpg
 

Casal

Aktiv medlem
Där håller jag med till fullo. Jag har alltid haft dubbla batterier till mina kameror. Inget funderande på om batteriet räcker eller om jag ska ladda det trots att det är en hel del kvar.

Blixt o hög iso. Varför? När du tillför blixtljus så använder du låg iso för bättre kvalitet.
Ibland vill man ha lite naturligt ljus också. Alla blixtar orkar ju inte heller lysa upp ett helt rum på max spridning. Sen blir inte folk så bländade om man höjer ISO:t lite.
 
ANNONS