Annons

Mellanformat 6x9

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenho

Aktiv medlem
Hej alla. Jag skulle vilja ha lite råd när det gäller analoga kameror för 6x9 format. Vad jag vet (eller har läst mig till) så finns det många gamla bälgkameror, storformatare med 6x9 bakstycken. 2x3 kameror med rullfilmsbakstycken och så har vi ju fuji(ca) mätsökarkameror i en uppsjö av olika varianter med 6x9 som negativstorlek.

Vad jag har provat på själv är såklart gamla bälgkameror (finns på alla loppisar för 50-100kr). Negativformatet är ju helt magiskt i mitt tycke. Så då skulle jag ju vilja byta upp mig till någonting "riktigt". Dessa gamla kameror, tycker jag iallafall, är svåra att komponera bilder med. Skulle vilja ha något med en riktig sökare alt "groundglass" (vad det nu heter på svenska)

En horseman vh med tillbehör tycker jag låter som en dröm. iallafall "på papperet" , En fucjia XX690 skulle kanske också fungera (XX står för alla de olika GW G eller vad nu alla heter).

Så nu till min fråga till er. vad har ni för erfarenheter av 6x9 fotografering? vad har ni använt? fördelar nackdelar? Det är ju trots allt en slant att köpa in ett system, vill ju att det ska bli hyffsat rätt på en gång.

Jag tar även gladeligen emot förslag om någon har nåt att sälja förståss.

Tack på förhand.
/Kent
 

Makten

Aktiv medlem
Vad jag vet finns inga spegelreflexkameror med 6x9-format. Om du kan tänka dig 6x8 så finns Fuji GX680, som är helt gigantisk. Går du ner till 6x7 så ökar utbudet markant.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag tycker personligen att 6 x 7 är det trevligaste formatet eftersom det inte är så "avlångt".

Hursomhelst så har jag haft ett antal Fujica GW och GSW (vidvinkel) 690. Jag har också haft en Fujica G 670 (köpt av Martin i inlägget ovan) som till skillnad från GS och GSW har utbytbara objektiv.

På spegelreflexfronten känner jag inte heller till några kameror större än 6x7 förutom bautakameran Fujica GX 680.

Om du gillar 6x9 är mitt tips att du köper en Fujica GW eller GSW 690 av generation II eller III (prestandan är densamma, köp den billigaste du hittar). Jag gillade mina mycket. De ger fantastiskt fina negativ. Nackdelen är att de trots allt är stora och jag har därför valt att gå ner till 6 x 6 när det gäller mellanformat.

Tagen med Fujica GSW 690 II i Brasilien

http://www.fphoto.se/photo/28313/2019/

Lycka till

F
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har självt ägt en gammal Zeiss Ikon Nettar-bälgkamera 6x9 med Anastigmat-optiken och den vara faktiskt riktigt skarp på bl. 11-16. Bildexempel från den sista plåtningen jag gjorde innan den föll isär:
http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/6149519612/sizes/l/in/photostream/

Så de skulle absolute funka helt fantastiskt till landskap och andra statiska objekt.. Tror dock att skärpan duger även på bl. 4.5 till porträtt, man får bara inte vara för petig :) Finns även dyrare bälgkameror på ebay tex som har ännu bättre optik.. Googla "folding cameras" så finns en del länkar o fakta om bälg-kameror.
 

Makten

Aktiv medlem
Är det just bälgkamera man vill ha så finns det en modern, även om den kostar en slant och "bara" ger 6x7.

http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_fdih7jzkae.html
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157627749886368/

Jag använder den som knalla-runt-kamera eftersom den bara väger ett kilo blankt. Dock får den vila nu på vintern då jag inte vill riskera att bälgen spricker av att man fäller in och ut den i kyla.
Mätsökaren är väldigt stor och ljus (mycket bättre än en Leica) och ramarna ändrar storlek med fokusavståndet, så det är inga problem att komponera någorlunda exakt.
 

Urr

Aktiv medlem
Linhof gjorde på 50-talet en kamera (Technica) som i grunden är en storformatskamera, men med mätsökare och möjlighet att använda rullfilmsbakstycke för 6x9.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Mamiya 6*7

Hej
Om du kan tänka dig 6*7 har jag till salu en Mamiya RB. Kolla på "till salu" här på fotosidan. Då har du i alla fall högklassisk optik.
n´Erik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fuji 6x9 vore en dröm.
Det var ett par till salu för ca 3000 spänn på en auktion i förra månaden.
Annars kan de ju kosta över 10000 i fint skick.
Tyvärr vill jag ha pengarna till att investera i digitala prylar.
 

Kenho

Aktiv medlem
Oj vad många svar det blev. Tack alla! Jag måste gå igenom detta efter jobbet. Men som det ser ut så kanske jag skall satsa på en fujica gw 690 variant. Återkommer med fler svar!
/Kent
 

Kenho

Aktiv medlem
Tackar alla för svaren jag fått. Många bra. Det fick bli en Fuji gw690III även om den är stor. Det gör mig inget.

En person sade att storformat med 6x9 bakstycke kanske är roligare, och ja. vilken dröm att äga en fin "fieldcamera" , en vacker pjäs typ Ebony, eller Tachikara... *drömmer'

En person pratade om en Zeiss ikon. "Råkade" häromdan se en "Super ikonta C" kopia på ebay som heter "Moskva 5", kunde inte motstå frestelsen på den. Det är en "folding camera" med rangefinder. Får väl se hur den beter sig :) Kanske kan det vara ett tips till någon som läser tråden och vill börja med 6x9 och ha nånting hyffsat att plåta med, men endå överkomligt i pris.

/Kent
 

forry4U

Aktiv medlem
Det finns magasin 6x8 till Mamiya RB67, för upplysnings skull eftersom du redan bestämt dej :)
Lycka till o ha så kul.
Mvh
Göran
 
ANNONS