Annons

Sigma 18-50/ 2,8 eller 17-70 Dc Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Nej...allting ser ut som skit tycker jag. Mitt förra 18-55 kit tog betydligt bättre bilder... Kolla bara den här bilden (och gärna de övriga bilderna jag lagt upp). Kika på bladen uppe till vänster. Helt lilafärgade kanter...suddigt med...ok högt ISO på denna, men alltså..det känns inte bra... Färgerna, lystern osv. känns helt frånvarande med.

http://web.comhem.se/spacedebree4/DSC_4437.JPG

Fredrik
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Har tankat upp lite fullupplösta bilder från min D50 i råformat för er att ta del av. Olika brännvidder och olika bländare i den lägre skalan. Vet inte vad jag väntat mig..men jag står frågande - blev det inte bättre? =/ Hur bra ska de "se ut" från kameran med denna glugg (ett bra exemplar av gluggen alltså).

http://web.comhem.se/spacedebree/vajer.jpg
http://web.comhem.se/spacedebree/parkering.jpg
http://web.comhem.se/spacedebree/operan.jpg
http://web.comhem.se/spacedebree/lillatorget.jpg

Som sagt - rätt öppen bländare på dessa - men jag trodde nog det skulle se bättre ut. Är jag lite okunnig eller har jag rätt? =/

Ha en bra kväll!
fredrik
operan ser ut som skräp men resten ser fint ut tycker jag...
men tänk på att det är kort skärpedjup så du måste hitta vart i bilden som skärpan ligger, det som ligger utanför skärpedjupet kommer ju vara suddigt, av naturliga anledningar :)
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Nej...allting ser ut som skit tycker jag. Mitt förra 18-55 kit tog betydligt bättre bilder... Kolla bara den här bilden (och gärna de övriga bilderna jag lagt upp). Kika på bladen uppe till vänster. Helt lilafärgade kanter...suddigt med...ok högt ISO på denna, men alltså..det känns inte bra... Färgerna, lystern osv. känns helt frånvarande med.

http://web.comhem.se/spacedebree4/DSC_4437.JPG

Fredrik
mmm mycket CA på den bilden... men bladen är inte i fokus, tror jag inte i alla fall...
 

nifo

Avslutat medlemskap
Det känns inte bra i alla fall... Min förra "superbudget" kitzoom 18-55 II påvisade inte dessa här problemen på samma sätt, lustigt nog... //Fredrik
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Det känns inte bra i alla fall... Min förra "superbudget" kitzoom 18-55 II påvisade inte dessa här problemen på samma sätt, lustigt nog... //Fredrik
det kan inte vara så att din kitzoom hade så liten bländare så att allt i bilden blev skarpt men med din nya sigma så blir skärpedjupet så kort att det som är hitanför och bortanför där du lagt skärpna kommer vara ur fokus?
det brukar ofta vara nåt att sträva efter och tycker maninte om det så är det bara att blända ner...
de där lila kanterna är såklart ett problem men det kan man ta bort i efterbehandlingen eller så kan de försvinna om man blända ner...
 

nifo

Avslutat medlemskap
Nja...inte på det här viset. Körde jag f4.5 på den förra gluggen så såg det rätt bra ut redan där. Sen detta med CA't så är det bara sjukt mycket... Känns som att den där gluggen inte mår så jättebra. Den ska ju vara skarp. Topptestad ju!

/Fredrik
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Nja...inte på det här viset. Körde jag f4.5 på den förra gluggen så såg det rätt bra ut redan där. Sen detta med CA't så är det bara sjukt mycket... Känns som att den där gluggen inte mår så jättebra. Den ska ju vara skarp. Topptestad ju!

/Fredrik
men den ÄR ju skarp... bara på bilden opernan det ser konstigt ut... (har dock inte kollatpå dina zip-filer..)
 

J-Bq

Aktiv medlem
Humm, jag har detta objektiv men har inte märkt några problem.
Jag tittade bara snabbt på dina bilder Fredrik så jag får ta en omgång till idag efter jobbet, jag kan också lägga upp några exempel om du vill.

// Jonas
 

nifo

Avslutat medlemskap
Har kontaktat Foto & Video där gluggen är inköpt. Den ska skickas till Finland (!) då deras extragaranti tydligen sköts den vägen. Blir ju lite extrakostnader här vilket känns sådär. Värst är dock att jag under den tiden sitter med en 70-300 APO från Sigma som enda glugg! Får bli att börja spana vårfåglar... Nej, värst är såklart att den inte funkar som den ska, min två-åtta :(

må gott på er!
Fredrik
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Har kontaktat Foto & Video där gluggen är inköpt. Den ska skickas till Finland (!) då deras extragaranti tydligen sköts den vägen. Blir ju lite extrakostnader här vilket känns sådär. Värst är dock att jag under den tiden sitter med en 70-300 APO från Sigma som enda glugg! Får bli att börja spana vårfåglar... Nej, värst är såklart att den inte funkar som den ska, min två-åtta :(

må gott på er!
Fredrik
men VART är det oskarpt??
 

nifo

Avslutat medlemskap
Tror inte du ska haka upp dig så mkt på att jag nämnt att jag tycker det är oskarpt. Hela gluggen känns skum och min känsla är att det är något som måste fixas alltså inte handhavandefel. Har pratat med andra med samma glugg som INTE har problem med den, utan är supernöjda. Såklart vill jag få ut samma sak av min glugg som de av sin. Jag kan återkomma när jag fått gluggen åter.

Fredrik
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
tycker det här är en väldigt skum diskussion... gluggen verkar ha en del CA men är det det enda problemet eller känns det helt enektl inte rätt? eller finns det nåt i zip-fierna som jag inte tittat på som visar på stora brister?
 

nifo

Avslutat medlemskap
Oj...känns diskussionen skum? Det var då verkligen inte meningen. =(

Bilderna jag lagt ut var just för att få kommentarer på vad NI tycker. Ser du inga konstigheter så är det ju jättebra! Tyvärr så ÄR det något konstigt med gluggen, det kanske inte framkommer på bilderna. Men jag tycker att de jag tar blir grötiga, CA't har vi ju pratat om - och sen missar fokus ibland. Men jag ska testa lite till. Kommer jag på att det är *jag* som gör fel så slipper jag ju skicka gluggen för rep. Men troligtvis ÄR det något fel på den, tyvärr.

Bara CA't gör mig orolig på en sådan..."finare" normalzoom. En annan sak med tråden var att höra efter med de som äger samma glugg om de känner igen "symptomen". =)

Fredrik
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Oj...känns diskussionen skum? Det var då verkligen inte meningen. =(

Bilderna jag lagt ut var just för att få kommentarer på vad NI tycker. Ser du inga konstigheter så är det ju jättebra! Tyvärr så ÄR det något konstigt med gluggen, det kanske inte framkommer på bilderna. Men jag tycker att de jag tar blir grötiga, CA't har vi ju pratat om - och sen missar fokus ibland. Men jag ska testa lite till. Kommer jag på att det är *jag* som gör fel så slipper jag ju skicka gluggen för rep. Men troligtvis ÄR det något fel på den, tyvärr.

Bara CA't gör mig orolig på en sådan..."finare" normalzoom. En annan sak med tråden var att höra efter med de som äger samma glugg om de känner igen "symptomen". =)

Fredrik
det är just det som är så skumt... förrutom ca't så har du inte nämnt några symptom så det finns som inget att ta ställning till...
har själv det objektivet så jag skulle ju kunna jämföra bara du berättar exakt vad du tycker är fel, inte bara att det inte känns rätt...
 

nifo

Avslutat medlemskap
Tar och skickar in gluggen. Får återkomma vad de fann (om man nu får veta, eller om de bara justerar den).

/Fredrik
 

Gew

Medlem
Urgammal tråd, jag vet, men tar mig frihet att bumpa ändå. Jag är nära att slå till på detta 18-50/2,8, och som den gamla prisjägas (ny) för <1.8k och den nya (macro) modellen går lös vid ett lägstapris på över fyra loppor (i.e. över dubbla pengen) undrar hur jag pass värd förbättringen är. Den bättre närgränsen vet jag inte om jag köper som argument för den väsentliga prisskillnaden. Är bildkvalitet vid stora bländaröppningar mycket skiljande, dessa modeller emellan? Posta gärna fler exempel. Att någon skulle sitta på båda modellerna och kunna lägga upp exakta motivjämförelser är väl en blöt pojkdröm, men allt är så att säga av intresse.
 
ANNONS