Annons

Liten pc inför långresa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoGG

Avslutat medlemskap
Hej! Är det någon som har tips på en liten, lätt och smidig pc som jag kan ha med på en långresa i sommar? Jag vill kunna ladda ner Photoshop CS på den, så att jag kan redigera under resans gång. Budget för pcn? Njae, inte direkt. Shoot! ;-)
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Finns många alternativ tex MacBook Air eller Samsungs motsvarande modell Ultrabook, båda lättviktare. Samsung har även mini bärbara men dom blir det svårt att redigera på, dock bättre batteritid. Jag använder iPad och kompletterar med en Hyperdrive backup, men jag brukar sällan redigera förrän jag kommer hem.

Hej! Är det någon som har tips på en liten, lätt och smidig pc som jag kan ha med på en långresa i sommar? Jag vill kunna ladda ner Photoshop CS på den, så att jag kan redigera under resans gång. Budget för pcn? Njae, inte direkt. Shoot! ;-)
 

denstorre

Aktiv medlem
Problemet är nog kombinationen "liten laptop" och Photoshop.
De flesta mindre laptops har ju strömsnåla processorer för att inte generera kopiöst med värme, och för att kunna hålla batteriåtgången på en rimlig nivå.
Enklast är kanske att gå in på prisjakt, ställa in önskemål om max 14-tums widescreen, och krav på Intel i5 och kanske i3 eller Core2Duo, men definitivt sålla bort alla Celeron och Pentium. Klicka bort AMD också, då de inte kör Photoshop värst bra.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Intel har släppt en ny processor Ivy Bridge så du kan antingen avvakta nya bärbara modeller med denna processor eller fynda på gamla modeller.
 

and30ers

Aktiv medlem

ErlandH

Aktiv medlem
Ska man släpa med datorn på långresa är förstås storlek och vikt av största vikt (!). En Macbook Air med 11-tumsskärm väger ganska precis ett kilo och är mindre än ett A4-papper. Med i5-processor, 4 GB arbetsminne och 128 GB ssd-disk för 11000 kr. Med I7 och 256 GB kostar den 4000 kr mer.

(Gillar man inte Apples OSX kan man förstås köra Windows istället.)
 

Leaflet

Aktiv medlem
PS på en 11" skärm låter mer än väl plottrigt.... Har kört det på 13" MBP och det kändes också lite fisigt. Men det är klart, resedator blir ju ofta en kompromiss.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, personligen tycker jag att skärmen på lilla MBA är för liten, trots att upplösningen faktiskt är högre än på MBP13 (1366x768 mot 1280x800). Det största problemet är att MBA11 har proportionerna 16x9 medan Apples 13-tummare har 16x10.

MBA med 13-tumsskärm väger två-tre hg mer än den lilla modellen (men fortfarande påtagligt mindre än kolossen MBPs två kg) och har en skärm med 1440x900. Fast färger och sånt är inte lika bra som på MBP.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Prylnördig som jag är hade jag nog släpat med mig min MBP 17"...är nog kär i den :). Skämt åsido, det finns ju en uppsjö av laptops runt 13-15" förutom Mac. Skulle jag välja i den kategorin hamnar jag nog på en lämplig HP......absolut med Intelprocessor.
 

StigPe

Ny medlem
Jag fick bra hjälp med PC´n i Göteborg

Hade liknande funderingar som du. Jag såg en annons från Västerdata i Göteborg, har för mig adressen var www.vasterdata.se

De hjälpte mig att hitta en laptop som passar mig perfekt. Behövde ha hjälp med min hemdator när jag ringde dem och så erbjöd de sig att även rekomendera en bra laptop, en Macbook air, köpte den och jag är hel nöjd! Så den kan jag varmt rekommendera för långresan!

De köpte allt åt mig och installerade samtidigt en ny projektor åt mig, Epson EMP TW700 som jag skall ha i taket för att visa bilder för tjocka släkten. Fick den begagnad men nästan helt oanvänd för 6800:- Skönt att slippa borra upp den själv i taket, inte min grej riktigt att hålla på med sådant. Men som sagt så fixade de det galant så behöver ni hjälp med dator eller annan hemelektronik i Göteborg eller Västra Frölunda så rekommenderar jag dem varmt.

Mvh

Stig Petterson
 
ANNONS