Annons

Välvda negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferar lite analogt då och då.

Senast med min nya Nikon F3 som jag är mycket nöjd med.

Jag scannar sedan in negativen och bildbehandlar i datorn och nu undrar jag lite vad det beror på att negativen blir välvda?
Alltså så att scannern har svårt att få bra skärpa då avståndet mellan filmen och scannern varierar på vilken del av filmen den scannar.

Förstår någon hur jag menar? Alltså att filmen är lite välvd på längden så att säga. Inte helt platt.
Kan det bero på att filmen jag använde gick ut 2005 eller är det bara så att Kodak Ultra är dålig film?
Finns det annan film som är tjockare eller inte välver sig så mycket?

//Andreas
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag upplever det oftast som att tjocka filmer välver sig mer. Jag kan rekommendera Nya kodak portra och kodak ektar. De är helt plana. Tror att ju längre filmen funnits, desto större risk är det att den blir lite välvd efter framkallningen.. På den tiden spelade det inte roll eftersom negativhållarna plattade till negativen, men idag är det viktigare när de oftast ska skannas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Negativ beter sig på det sättet.
Man kan lägga dem i press mellan böcker men helt plana är inte säkert att de blir.
 

Makten

Aktiv medlem
Negativ beter sig på det sättet.
Nä, det behöver de faktiskt inte alls göra. Torka filmen extremt långsamt så blir den plan, men det är inte det lättaste. Man måste alltså ha mycket hög luftfuktighet i rummet så att det tar typ 5-10 timmar för filmen att bli oklibbig. Då blir den plan.
 

Emaks

Aktiv medlem
Att köra lite med duschen innan man hänger upp filmerna på tork brukar göra att de kan bli lite planare, dessutom binder fukten damm så att man slipper intorkade dammpartiklar på filmen. Men det har också att göra med vilket filmfabrikat du använder. Fomapan 100/200/400 i småbild t.ex, planar ut helt direkt när den torkat. Andra filmer tar lite tid innan de planar ut, men man kan lägga fickorna mellan lexikon över natten så brukar det bli lite bättre. Med tiden planar dock alla filmer helt.

Sen är det minst lika viktigt att ha plana negativ vid kopiering i mörkrummet, i varje fall när man använder glaslös hållare. Är negativen buktiga är det inte säkert att hållaren trycker till så att det planar, och då får man blända ner lite extra (vilket inte är optimalt för de bästa förstoringsoptikerna då de presterar bäst bara något steg nedbländat eller så) för att få kornskärpa i hörnen.
 

Bostromi

Aktiv medlem
Jag tar ner, kapar och arkiverar negativen innan de fått torka för länge. Målet är lagom, då håller sig det mesta tillräckligt plant. Däremot så för jag en ojämn kamp mot torkfläckar....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tar ner, kapar och arkiverar negativen innan de fått torka för länge. Målet är lagom, då håller sig det mesta tillräckligt plant. Däremot så för jag en ojämn kamp mot torkfläckar....
Jag har en bytta med vatten med en droppe yes, diskmedel i.
den drar jag filmen genom (utan att komma åt koanterna).
Håller filmen i 45 grader en kort stund innan jag hänger upp den lite på sniskan i matkällaren.
Har inga problem med fläckar men & andra sidan har Mullsjö mjukt vatten.
 

Emaks

Aktiv medlem
Jag har en bytta med vatten med en droppe yes, diskmedel i.
den drar jag filmen genom (utan att komma åt koanterna).
Håller filmen i 45 grader en kort stund innan jag hänger upp den lite på sniskan i matkällaren.
Har inga problem med fläckar men & andra sidan har Mullsjö mjukt vatten.
Hualigen? En klar risk för repor och emulsionsskador. Sen är det för kort tid i sköljmedlet, som fö. inte bör vara diskmedel. Använd istället vätmedel för film. När du sköljt filmen i dosan så häller du inte ut det sista sköljvattnet, utan droppar ner några droppar värmedel i dosan med filmspolar och vatten. Lyft pelaren upp och ner några gånger och skumma ev av ytan. Låt sedan filmerna i spolarna stå minst en minut i vattnet, innan du tar upp dom ur dosan, tar isär spolarna och låter filmen rulla ut genom att ta den i änden. Häng sedan upp.

Nu säger många att det går lika bra med diskmedel, men varför chansa. Svaret om det går lika bra kanse inte kommer förrän om några år? Och då är det försent. Vätmedel innehåller inte tensider och annat jox för att rengöra, utan enbart det som filmen tål.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hualigen? En klar risk för repor och emulsionsskador. Sen är det för kort tid i sköljmedlet, som fö. inte bör vara diskmedel. Använd istället vätmedel för film. När du sköljt filmen i dosan så häller du inte ut det sista sköljvattnet, utan droppar ner några droppar värmedel i dosan med filmspolar och vatten. Lyft pelaren upp och ner några gånger och skumma ev av ytan. Låt sedan filmerna i spolarna stå minst en minut i vattnet, innan du tar upp dom ur dosan, tar isär spolarna och låter filmen rulla ut genom att ta den i änden. Häng sedan upp.

Nu säger många att det går lika bra med diskmedel, men varför chansa. Svaret om det går lika bra kanse inte kommer förrän om några år? Och då är det försent. Vätmedel innehåller inte tensider och annat jox för att rengöra, utan enbart det som filmen tål.
Aldrig fått repor.
Vätmedel kanske är bättre.
Man behöver i alla fall inte oroa sig de närmsta 25 åren med yes.
 

Makten

Aktiv medlem
Hualigen? En klar risk för repor och emulsionsskador. Sen är det för kort tid i sköljmedlet, som fö. inte bör vara diskmedel. Använd istället vätmedel för film. När du sköljt filmen i dosan så häller du inte ut det sista sköljvattnet, utan droppar ner några droppar värmedel i dosan med filmspolar och vatten. Lyft pelaren upp och ner några gånger och skumma ev av ytan. Låt sedan filmerna i spolarna stå minst en minut i vattnet, innan du tar upp dom ur dosan, tar isär spolarna och låter filmen rulla ut genom att ta den i änden. Häng sedan upp.

Nu säger många att det går lika bra med diskmedel, men varför chansa. Svaret om det går lika bra kanse inte kommer förrän om några år? Och då är det försent. Vätmedel innehåller inte tensider och annat jox för att rengöra, utan enbart det som filmen tål.
Om jag inte minns helt fel så är det just tensider som används i vätmedlet, för att sänka ytspänningen. Sen är det säkert en del annat "jox" där också, men jag betvivlar att diskmedel skulle vara värre faktiskt. Det är ju oerhört små mängder som behövs.

Chansningen ser jag inte som större än varje gång man provar en ny film- och framkallarkombination. Det är stört omöjligt att veta hur det ska bli innan man är klar och det är för sent att ändra sig.
 

Emaks

Aktiv medlem
Om jag inte minns helt fel så är det just tensider som används i vätmedlet, för att sänka ytspänningen. Sen är det säkert en del annat "jox" där också, men jag betvivlar att diskmedel skulle vara värre faktiskt. Det är ju oerhört små mängder som behövs.

Chansningen ser jag inte som större än varje gång man provar en ny film- och framkallarkombination. Det är stört omöjligt att veta hur det ska bli innan man är klar och det är för sent att ändra sig.
Nej, det finns inga tensider i det vätmedel jag använder i alla fall. Utan det är alkohol som tar bort ytspänningen. Kodak Photo Flo innhåller förutom vatten Ethylene glycol (000107-21-1); P-tert-octylphenoxy polyethoxyethylalcohol. Tidigare hade jag en flaska svensktillverkat vätmedel som innehöll etanol (vilket väl är samma sak som ethylene glycol).

När du provar en ny film så gör du väl inte det på bilderna från ditt barns födsel eller bröllop och liknade? Utan kör testen med andra bilder.
 

idrougge

Aktiv medlem
Nej, det finns inga tensider i det vätmedel jag använder i alla fall. Utan det är alkohol som tar bort ytspänningen. Kodak Photo Flo innhåller förutom vatten Ethylene glycol (000107-21-1); P-tert-octylphenoxy polyethoxyethylalcohol. Tidigare hade jag en flaska svensktillverkat vätmedel som innehöll etanol (vilket väl är samma sak som ethylene glycol).
Agepon innehåller bensensulfonsyra, natriumsalt och "C 10-13-alkylderivat". Luktar åtminstone inte som sprit.
 

Makten

Aktiv medlem
Nej, det finns inga tensider i det vätmedel jag använder i alla fall. Utan det är alkohol som tar bort ytspänningen. Kodak Photo Flo innhåller förutom vatten Ethylene glycol (000107-21-1); P-tert-octylphenoxy polyethoxyethylalcohol. Tidigare hade jag en flaska svensktillverkat vätmedel som innehöll etanol (vilket väl är samma sak som ethylene glycol).

När du provar en ny film så gör du väl inte det på bilderna från ditt barns födsel eller bröllop och liknade? Utan kör testen med andra bilder.
Tensider är faktiskt precis vilket ämne som helst som sänker ytspänningen, då det är sådana som har både en molekylände som är vattenlöslig och en som är fettlöslig. Så de hemliga ämnen du räknar upp är rimligen just tensider eftersom det är sänkningen av ytspänningen man vill åt.
Huruvida det är samma som i diskmedel har jag däremot ingen aning om, men etylenglykol är i alla fall sånt du häller i kylarvattnet på bilen för att det inte ska frysa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wetting_agent
 

Emaks

Aktiv medlem
...Så de hemliga ämnen du räknar upp är rimligen just tensider eftersom det är sänkningen av ytspänningen man vill åt.
Tror bara jag räknade upp ett enda ämne, en alkoholförening vid namn ethylene glycol, samt den mera detaljerade beteckningen av ämnet: P-tert-octylphenoxy polyethoxyethylalcohol. Tror inte Photo Flo innehåller mer än den föreningen samt vatten. Fast jag kan ha fattat fel?
 

idrougge

Aktiv medlem
Nästa gång jag har vägarna förbi Kjell & Co ska jag köpa en stor flaska isopropanol att ha som vätmedel, eller kanske snarare torkmedel.
 

Makten

Aktiv medlem
Tror bara jag räknade upp ett enda ämne, en alkoholförening vid namn ethylene glycol, samt den mera detaljerade beteckningen av ämnet: P-tert-octylphenoxy polyethoxyethylalcohol. Tror inte Photo Flo innehåller mer än den föreningen samt vatten. Fast jag kan ha fattat fel?
Äh, jag ville bara framföra att även glykol kan anses vara en tensid, om den besitter sådana egenskaper. Man kan alltså inte generalisera och säga att ett visst vätmedel inte innehåller tensider, för då vore det inte ett vätmedel.
På samma vis ska man alltså inte heller tro att alla diskmedel är likartade bara för att det står att de innehåller tensider.

Apropå experiment och riskerna med detta så halvsabbade jag en rulle Tmax 100 nyss genom att bara dra ner på agiteringsfrekvensen en aning. Den blev grymt mycket mindre framkallad än vanligt:-/ Det är sånt som suger med film, man har ingen aning om hur det blir och vilka ändringar som ger vilken effekt. I det sammanhanget känns en droppe diskmedel i vattnet inte som något att oroa sig över.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag körde med Kodaks vätmedel i sista sköljet och hängde sedan upp filmen utan att göra något mer. Allt vatten rann av snyggt och fint på emulsionssidan men den andra sidan torkade jag av med en ren linnehandduk, ytterst försiktigt.
 
ANNONS