Annons

LEICA M typ 240

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hans bilder var ju inte speciellt bra.. Vad jag förstått ska det vara en CMOS i M-240, men de där bilderna ser ut att vara lika igensvärtade och utfrätta som bilderna från M9:an.. Hm.. De gånger det inte fräter ut har han varit tvungen att underexponera så hela bilden blir mörk.. Enligt mig är det oacceptabelt nu när det finns Sony-sensorer att tillgå.. men han kanske bara fotar i jpeg? Ok? Öh?
 

Makten

Aktiv medlem
Jag tyckte det såg riktigt bra ut och det är säkert hans efterbehandling som står för den höga kontrasten. Vad som däremot inte ser så bra ut är en rad exempel på bandning vid höga ISO-tal.

Nu är jag förvisso inte spekulant på kameran, men det är alltid intressant att följa utvecklingen:)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Finns säkert kameror med bättre dynamiskt omfång än M9, men jag tycker inte att M9 ger mer igensvärtade och/eller utfrätta än fullformat digitalkameror i allmänhet.

Hälsn.

Fredrik
Jo, det dynamiska omfånget är ju betydligt närmare Nikon D200, en cropkamera från 2005, än D7000, en cropkamera från 2010. Det är rätt dåligt för en FF-sensor tyvärr.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/680|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/640|0/(brand2)/Leica/(appareil3)/203|0/(brand3)/Nikon
 

matlep

Aktiv medlem
För intresserade Stockholmare (och andra såklart) så kan jag meddela att Wibergs Foto har ett demoexemplar i butik. Var där igår som förste man och provade kameran utförligt :)
 

matlep

Aktiv medlem
Vad fick du intryck av kameran? Vore trevligt att höra!
Jag har hela tiden vart skeptisk till kameran då jag tycker att M9an är så bra som den är. Men... :D

I princip, om man bortser från Video och Live view så är det som en förbättrad M9a. M känslan är kvar och den känns faktisk som en mer solid och välbyggd kamera. Den känns på något sätt mer färdig än M9 som definitivt har sina svagheter...

Några saker på pluskontot för M kontra M9 är:

- Bättre batteri
- Tystare slutare, otroligt skönt avtryck. Solitt och mjukt.
- Tumgreppet!!
- Möjlighet till Live View och extern sökare, kan vara bra om man har kort skärpedjup, långt tele, extrema vidvinklar osv osv. (Inget för mig, men kanske för många andra, att ha både mätsökare och elektronisk sökare är extremt praktiskt)
- Bättre på höga ISO, (Jämfört med M9, men inte alls i närheten av RX1, eller D800. Snarare som 5D mk3 eller liknande)
- Inget rackel med knapparna!
- Bättre skärm!

Nackdelar allmänt:
- Det känns lite som att man hade velat ha än bättre ISO egenskaper
- Video funktionen är extremt enkel och lider svårt av "Jelly shutter" och andra konstiga problem.
- Leveranserna. Två kameror levererade i hela skandinavien. Max 10 st innan sommaren. Står du inte i kö och är intresserad så kan det bli tungt...
- Gluggar. Har du inga gluggar så kommer det vara svårt att få tag på det man vill ha under överskådlig framtid. Speciellt då leveranserna kommer igång på riktigt.

Positivt allmänt:
- Priset på begagnade M9or sjunker :) Det är fortfarande en sjukt bra kamera!

På det stora hela en mycket trevlig kamera att priset är lägre än vad det var på M9 vid introduktionen känns bra. En kamera som väcker känslor åt båda hållen. Kan rekommendera att prova kameran själv.
 

Boyracer

Avslutat medlemskap
Otroliga leveranstider...

Tänkte ställa mig i kö idag och hörde mig för lite hos olika leverantörer. Hösten 2014 fick jag som svar av Cyberphoto...
Helt plötsligt falnade mitt intresse för en ny Leica. Får väl köra vidare på min M8 så länge.
 

matlep

Aktiv medlem
Tänkte ställa mig i kö idag och hörde mig för lite hos olika leverantörer. Hösten 2014 fick jag som svar av Cyberphoto...
Helt plötsligt falnade mitt intresse för en ny Leica. Får väl köra vidare på min M8 så länge.
Pratade med generalagenten igår. Mindre än 8 kameror har kommit till Sverige och Danmark hittils. Dom har mer än 220 restnoterade.... (bara i svart)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ganska otroligt med tanke på priset, framför allt när man betänker att den är mycket billigare att tillverka än kameror som t.ex D800 och 5Dmk3... :)
 

Makten

Aktiv medlem
Ganska otroligt med tanke på priset, framför allt när man betänker att den är mycket billigare att tillverka än kameror som t.ex D800 och 5Dmk3... :)
Det mest otroliga är att Canon och Nikon inte tillverkar sådana "billiga" kameror trots att de skulle kunna erövra ett för dem helt nytt segment som en munsbit. Förmodligen för att det fortfarande inte är fotografer som utvecklar kameror, utan skrivbordsmuppar som vill få in så många funktioner som möjligt i en apparat, utan att ha en tanke på att mångsidigheten och storleken helt dödar fotoglädjen.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jupp. Samma sak gäller det spegel-lösa segmentet utan mätsökare, dvs de "vanliga" spegel-lösa kamerorna.

Iofs har Nikon gjort lika mycket vinst bara på lilla "1"-serien som vad Leica omsätter totalt, men iaf.... Det är ju en mass-konsument-produkt, inte en profilprodukt eller direkt kvalitetsinriktad.
 

joakim d

Aktiv medlem
Är det någon som hört något mer om hur det går med leveranserna till Sverige? Läser man på internationella forum verkar det skilja ganska mycket från land till land hur många kameror som levererats.
 
ANNONS