Annons

Fotokemi i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som har ett bra tips om var jag hittar det bästa utbudet av fotokemi i Stockholm? Är i första hand ute efter Rodinal (R09) framkallare och härdande fix för film.

Hälsn.

Fredrik
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Rodinal gick väl i graven för många år sedan?
KOmmer jag ihåg rätt så finns samma recept under namnet Calbe R09.
Men det var kanske det R09-texten syftade på.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Kände inte till Brunos. De verkar ha riktigt bra utbud (även om jag inte hittar någon härdande fix). Tack för snabba och bra svar!

Fredrik

PS. Rodinal finns inte längre precis som Erik skriver och det stämmer att jag syftade på ersättaren R09 som vad jag förstår är samma framkallare.
 

trax

Aktiv medlem
Photax.se har allt kemi man behöver :) Fomadon R09 och Tetenal hardener.
Kapar tråden lite.Framkallar S/V i dagsläget men vill ta steget till färgfilm. Va inne på Brunos Bildverkstad idag men deras stora kit var slut. Va inne på Photax.se för att köpa, men de har mest för S/V så vitt jag kan se men har ingen riktig koll. Behöver hjälp, så om nån skriva ner en lista på kemikalier som man behöver vore jag tacksam. :)
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Kapar tråden lite.Framkallar S/V i dagsläget men vill ta steget till färgfilm. Va inne på Brunos Bildverkstad idag men deras stora kit var slut. Va inne på Photax.se för att köpa, men de har mest för S/V så vitt jag kan se men har ingen riktig koll. Behöver hjälp, så om nån skriva ner en lista på kemikalier som man behöver vore jag tacksam. :)
Till C41: Framkallare, blekmedel, fix och stabilisering

http://www.macodirect.de/digibase-mini-500ml-brfor-films-40027brfor-films-10021-p-2009.html
 

Emaks

Aktiv medlem
Silverprint i England säljer fortfarande Rodinal under originalnamnet AGFA RODINAL. Detta är det recept Agfa senast använde fram till 2005, och som använts av Agfa under många år fram till dess. Om det är gamla Rodinalpackar man säljer eller nytillverkade vet jag inte, men jag misstänker att det är gamla som man köpt in föer 2005 och som legat på lager. Rodinal har lång hållbarhet i oöppnad flaska. Annars tillverkar firman Hans Mahn (ligger bakom produktnamnet Maco tror jag) i Tyskland Rodinal under namnet Agfaphoto Rodinal, också detta samma som Agfas senast använda recept fram till 2005. Jag tror att det är dom som även tillverkar denna till Adox, då under namnet Adonal. Även Foma i Tjeckien har en variant som man kallar Fomadon R09, vilken version detta är vet jag inte, men som jag bedömer det är det antingen receptet Agfa senast använde eller en tidigare variant. Det finns även en som heter Rodinal special (även kallad oneshot och Studional). Den ska ge lite finare korn, den kom efter 2005 vad jag förstått, och även den är en produkt från Hans Mahn som jag kunnat se. Adox har även en som heter Adolux APH 09, vilken är från ett tidigare recept daterat 1918, och som ska vara speciellt lämplig för traditionella silverrika filmer typ Efke KB25/50/100 och Adox CHS 25/50/100. Personligen rekommenderar jag annars Adox Adolux ADX (tvåkomponets) för dessa traditionella silverrika filmer med enkelt och tjockare emulsionsskikt. Härdande fix för film behövs mest för dessa enkelsiktiga filmer utan några andra lager än emulsionsskiktet. Själv tillsätter jag härdare till vanligt modernt fix (vilket oftast saknar härdare) för t.ex Efke-filmerna. Finns att köpa hos t.ex Fotoimpex och Photax i Nybro.
 

Emaks

Aktiv medlem
Tydligen säljer Silverprint även en del flytande kemi till utlandet, t.ex Studional (Rodinal special/oneshot).
 
ANNONS