Annons

Kluckande zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

PerImago

Aktiv medlem
Hejhopp,

Efter ett par dekader träda har jag nu tagit upp fotointresset igen. Skall bli riktigt skoj.

Slog till på två beggade zoomar AF-S 24-70 2.8 och 70-200 2.8 i affär.

Båda kluckar lätt när man vrider dem. Skall det vara så eller är det glappt värre?
 

PerImago

Aktiv medlem
Hmm, kanske får förklara lite mer.

Det kluckar alltså om jag vrider hela objektivet tvärs längdaxeln. Med vridning avser jag således inte att vrida på fokus- eller zoomringarna. Låter som det är något som är löst och min fråga är således kopplad till att förstå om det är normalt eller om det är en avvikelse som måste åtgärdas.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Glapp?

Detta har jag inte upplevt på min D600 med de objektiven jag har, men på min D200 var det en aning. Tror att det är ett litet glapp i bajonetten på huset, men det skall inte betyda något med tanke på bildkvaliteten.
 

PerImago

Aktiv medlem
Njae, det har inte med infästningen till huset att göra. Objektiven kluckar även när de hanteras på egen hand.
 

koxa

Aktiv medlem
Njae, det har inte med infästningen till huset att göra. Objektiven kluckar även när de hanteras på egen hand.
Objektiv som har en flytande linsuppbyggnad tenderar att låta en del, ofta "kluckande" ljud ibland kan det låta som om något är löst inne i objektivet fast detta är normalt för denna typ av konstruktion.

Har tyvärr ingen kunskap om just Nikons objektiv, men kolla upp objektivkonstruktionen.
 

PerImago

Aktiv medlem
Jodå, det har TS gjort och allt verkar funka med den äran på 610:an. Men det är de där skvalpande vågarna av begköp-med-potentiellt-fail som jag försöker finna olja att ljuta.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Även om det kluckar så blir det märkligt skarpt. Tog denna bild på 70mm f/9.0 och 1/1250 sek. Inzoomad på skärmen i LR med utsnittet markerat till vänster. Som nystartade false beginner så tycker jag det är makalöst!
Jag har en 24-70/2.8, den "kluckar" också lite. Inget att vara orolig för.

Och ja, det är en ruskigt fin optik.
 
ANNONS