Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag använda min goa bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Bra fråga!

Jag tycker det är etiskt riktigt att ha möjlighet att fota allt som inte är förbjudet (ibland även det som är förbjudet). Sedan så finns det många tillfällen där det är direkt olämpligt. Både för egen del men även för modellen.

Man behöver ju inte gå längre än till sig själv; jag hade lätt kunnat nita något jobbig jäkel som viftar med kameran framför ansiktet på mig eller någon närstående :) Som ofrivillig modell så står man inte och tänker på de juridiska och filosofiska skillnaderna mellan själva fotograferandet och den efterföljande eventuella publiceringen. Blir man fotad så känns det helt enkelt väldigt obekvämt.

Frågan är vem som ska avgöra. Är det modellen? Föräldrarna? Fotografen? Censur i efterhand?
Sedan kan man kanske också fråga sig var gränsen för att "bli fotograferad" går. Är det när man är nära fotografen? Om man är med i bakgrunden? Om man har objektivet i näsan? Med en systemkamera så blir det lätt väldigt laddat, fotar man med mobilen är det väldigt få som känner sig kränkta eller misstänksamma även om det vid en publicering skulle innebära exakt samma sak.

Det blev ett långt inlägg utan något egentligt svar...
Jag har noterat att irritationen är direkt proportionell mot kamerautrustningen storlek dvs en stor kamera med långt objektiv stör mera än en liten kompaktkamera eller ännu bättre min GoPro eller mobil.

Och har man stativ som jag har så dras ordningsvakter till en som flugor till en kvarglömd kolaklubba.

Jag håller mig alltid på avstånd men med en vanlig DSLR med 18/250 tele är man inte osynlig - hur man än anstränger sig.

Ingen egentlig kommentar men bara lite reflektioner i största allmänhet.
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
I sådana fall brukar ju också skolorna ha regler för vad som får ske i fotoväg.
Jag råkade faktiskt en gång ut för att man inte ville att jag skulle filma mina barn och barnbarn på en publik strand för att det också fanns barn med skyddad identitet på stranden.

Men när jag frågade vilka barn jag skulle undvika att få med på min semesterfilm gick personen sin väg.

( Lite mera som ett kuriosum )

/JE
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har noterat att irritationen är direkt proportionell mot kamerautrustningen storlek dvs en stor kamera med långt objektiv stör mera än en liten kompaktkamera eller ännu bättre min GoPro eller mobil.

Och har man stativ som jag har så dras ordningsvakter till en som flugor till en kvarglömd kolaklubba.

Jag håller mig alltid på avstånd men med en vanlig DSLR med 18/250 tele är man inte osynlig - hur man än anstränger sig.

Ingen egentlig kommentar men bara lite reflektioner i största allmänhet.
Fast det där är också lite knepigt, för står man långt bort med tele, så ser det ut som om man smygfotograferar och har något att dölja. Jag håller dock med om att folk glor i allt högre grad vartefter utrustningens storlek växer. Har jag telezoomen på så räcker det med att hålla i kameran för att folk ska stirra när jag möter dem på gatan, trots att jag bara bär kameran i handen. Det bästa är väl om man kan ha en mindre kamera och se ut som en "dum turist"... Det är betydligt lättare att ta bilder i Gamla stan utan att folk glor, för det hör liksom till.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tror att det beror mycket på hur man håller kameran också. En DSLR som man håller upp framför ansiktet upplevs som mycket mer påträngande och hotfull än en analog mellanformatskamera med ljusshackt som man har hängande på magen och tittar ner i.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Sjukdom

Jag såg ett otroligt bra objekt på stan att fotografera för så där en 30 år sedan. Objektet var en kvinna med en trolig sjukdom av elefantsjuka. Hennes fötter var gigantiska och var täckta av stora plastpåsar då det troligen var omöjligt att hitta skor som skulle gå att använda. Jag höjer kameran och tittar genom sökaren där jag möter hennes blick av sorg, varvid jag sänker min kamera och avstår bilden. Tanken slog mig att denna kvinna kanske har hållit sig inomhus i långa tider av vånda för att visa upp sig, men ändå fattat mod för att gå ut ett tag för att handla. Jag skämdes över mitt okänsliga sätt att höja kameran för att ta en bild, men dessbättre sansade jag mig trots allt. Om jag tagit bilden hade jag inte gjort något olagligt men jag hade kanske skrämt denna kvinna så att hon aldrig mer vågade visa sig ute.
 

E.P

Aktiv medlem
jag sänker min kamera och avstår bilden. Tanken slog mig att denna kvinna kanske har hållit sig inomhus i långa tider av vånda för att visa upp sig, men ändå fattat mod för att gå ut ett tag för att handla. Jag skämdes över mitt okänsliga sätt att höja kameran för att ta en bild, men dessbättre sansade jag mig trots allt. Om jag tagit bilden hade jag inte gjort något olagligt men jag hade kanske skrämt denna kvinna så att hon aldrig mer vågade visa sig ute.
Bara att lyfta på hatten för en människa som dig, tyvärr allt för få kvar i världen, och definitivt allt för få kvar i Sverige.
 

mapem

Aktiv medlem
Bara att lyfta på hatten för en människa som dig, tyvärr allt för få kvar i världen, och definitivt allt för få kvar i Sverige.
Jag tror de flesta skulle gjort likadant. Själv hade jag aldrig ens lyft kameran. De flesta människor, även sådana som har en kamera, är etiskt ansvarsfulla och hänsynstagande, och det är egenskaper jag för min del tycker ökar såväl i Sverige som i övriga världen. Så jag delar inte din pessimistiska syn på människornas utveckling där- och härstädes.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Av egen erfarenhet så finns det 9 ggr av 10 inget vettigt "skäl" till varför folk inte vill bli fotograferade. Det är bara tidens anda att man ska ogilla att vara med på bild / tror att offentliga rummet är privat /okunskap /stress - vilket leder till irrationell rädsla och ilska som riktas utåt mot första bästa måltavla.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använd Photoshop o byt ut hennes ansikte/hår.
En elektronisk remake.
Använd de egna barnas bilder, sen kan du göra precis som du vill med den. Tom sälja den i reklamsyfte.
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Först måste jag kolla en sak som du (TS) skrev i första inlägget som lyder:

"Rent juridiskt gäller som jag tror mig veta att det var helt OK att fota då det skedde på offentlig plats och det dessutom råder fototillstånd för privat fotografering på Jernhusens stationer. Så detta var helt OK:"

Du skriver att det skedde på offentlig plats men sedan att det råder fototillstånd, hade du vid fototillfället tillstånd att fotografera? Eller har jag misstolkat din text?

Hur är det egentligen? Gäller detta fortfarande: http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE
 

mbeephoto

Medlem
Håller med övriga. Behåll bilden och var glad åt den. Men publicera inte; eftersom föräldrar uttryckligen sagt ifrån och man inte vet av vilka skäl.
Synd på bilden dock, lät som en riktig kanonbild!! /m
 
ANNONS