Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Min kamera hämtades upp den 11 mars, och igår 25 mars kunde jag hämta ut kameran. Hade blivit utlovad "runt 10 arbetsdagar" så med tanke på frakt så gick det tom lite snabbare. Fick precis som flera andra samma meddelanden om att kameran lätt tar in damm osv. Men slutaren byttes och kameran rengjordes helt m.m. så förhoppningsvis ska allt vara lugnt nu!

Tidigare hade jag smutsproblem även om de inte var "så illa", kanske främst för att jag mest kört på stora bländare så det inte syntes så ofta, (men drog mig helt klar för att köra högre än 5,6 ). Hade som plan att skicka in kameran sedan tidigare men inte riktigt tagit tag i det, men nu blev det enklare då Nikon stod för frakt in m.m. Smidigt! Fungerar nu bara allt bra är jag nöjd, känns bra att fått felet åtgärdat och nu kan man blända ner lite igen :)
 

nINEsERO

Aktiv medlem
Skickade min den 7mars och hämtade ut den den 19mars. Nikon stod för all fraktavgift.

Enligt Reparationsbeskrivningen har de gjort en grundlig rengöring av spegelhus, spegelmekanism och sensor. Vidtagit förebyggande åtgärder för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar.

Slutligen står det: Reparation / utbyte av slutare. Injustering och kontroll.

NÖJD...äntligen!
 

jonaspeter

Medlem
Skickade min den 7mars och hämtade ut den den 19mars. Nikon stod för all fraktavgift.

Enligt Reparationsbeskrivningen har de gjort en grundlig rengöring av spegelhus, spegelmekanism och sensor. Vidtagit förebyggande åtgärder för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar.

Slutligen står det: Reparation / utbyte av slutare. Injustering och kontroll.

NÖJD...äntligen!
Thomas, får man fråga hur gammal din 600:a var?
Min är uthämtad i Juni 2013. Vet du på ett ungefär hur många exponeringar också?

/ Jonas
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Tråkigt. Det var liksom det som var hela grejen med att skicka in den.
Fast jag visste ju inte om de skulle byta den, teknikern har sista ordet i den frågan sa de när jag ringde och undrade om alla slutare i 600orna skulle bytas.
Där ser man, skulle med andra ord inte skickat in kameran med nyrengjord sensor. Teknikern har väl bedömt kameran som felfri eftersom den var ren.
Nåja blir det en omgång till så är det ju 3:e reklamationen för samma fel och då får de f**imej byta ut kameran.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Hade min inne för rengöring i somras men nu för en tre veckor sedan hade jag en del smuts igen på sensorn.
Tog då min Hama blåsboll och blåste några gången och nu är de rent igen. Det stod ingen om att de bytt ut något när jag fick min kamera tillbaka i somras, bara att de rengjort och vidtagit förebyggande åtgärder.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Skickade min den 7mars och hämtade ut den den 19mars. Nikon stod för all fraktavgift.

Enligt Reparationsbeskrivningen har de gjort en grundlig rengöring av spegelhus, spegelmekanism och sensor. Vidtagit förebyggande åtgärder för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar.

Slutligen står det: Reparation / utbyte av slutare. Injustering och kontroll.

NÖJD...äntligen!
Även jag har skickat in min D600 och fick den tillbaks efter ca 14 dagar. Fick samma meddelande som ovan om att slutaren byts ut. Trots rengöringen finns det ett mindre antal fläckar kvar men jag får väl hålla koll på om det ökar eller är stabilt nu. Lite fläckar får man väl tåla ;-(

//Thomas
 

TEN

Ny medlem
Har också haft min D600 på fabrikationsfelsrep, iväg 140306 - tillbaka 140319. Det tråkiga var att jag upptäckte att någonting var löst och skramlade runt i kamerahuset efter servicen….! Hade ändå förhoppningen att jag skulle få tillbaka en kamera som i alla fall inte var sämre än innan jag lämnade in den. Så ett tips till er som fått tillbaka era kameror från Nikon, håll fast kamerarem-öglorna och vrid runt kamerahuset upp och ner och fram och tillbaka och hoppas att ni inte får samma otrevliga ljudupplevelse som jag.
Fick samma reparationsföljesedel med den underförstådda beskyllningen på användaren som den förmodliga orsaken till problemen med fläckarna.
Men ja ä int bitter !
 

SAMD

Aktiv medlem
Samma här!

Skickade min den 7mars och hämtade ut den den 19mars. Nikon stod för all fraktavgift.

Enligt Reparationsbeskrivningen har de gjort en grundlig rengöring av spegelhus, spegelmekanism och sensor. Vidtagit förebyggande åtgärder för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar.

Slutligen står det: Reparation / utbyte av slutare. Injustering och kontroll.

NÖJD...äntligen!
Jag lämnade in den på Rajala och de sa att det skulle ta två veckor vilket det också gjorde, dock fick jag betala 250kr för "transportavgift" vilket jag tycker är märkligt då den fortfarande hade garanti kvar.

Jag tycker att det märks att det är en annan slutare. Jag är också mycket nöjd.

//Sven
 

Teodorian

Aktiv medlem
Nikons officiella uttalande om problemen med D600

Announcement Regarding the Nikon D600 Digital SLR Camera
March 28, 2014

With regard to the issue with which multiple granular dust spots are reflected in images captured with the D600 digital SLR camera, Nikon sincerely apologizes for any concern and inconvenience suffered by D600 users, retailers, and all concerned.

Because Nikon takes this matter very seriously, we will continue to offer users of the D600 a special service with which cameras are inspected, cleaned, and if necessary, shutter and related parts are replaced free of charge, even after the product warranty has expired. However, if a number of multiple granular dust spots are still noticeable in images captured with a D600 upon which the above service has been performed several times, Nikon will replace it with a new D600 or an equivalent model.

Nikon will continue to work to improve the quality of its products and services even further.
We hope that you will continue to choose Nikon products for your photographic needs.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Här är ett utsnitt från övre vänstra hörnet av en bild tagen ca 200 exponeringar efter senaste service. Än så länge är fläckarna relativt transparenta men de brukar bli mörkare när det börjar fastna damm i dom.
 

Bilagor

ektober

Aktiv medlem
...men bilderna blir bra från kameran, helt otroligt bra faktiskt. Det enda man får vara noga med är högdagrarna som klipper ganska snabbt. I skuggpartier däremot kan man hämta tillbaka väldigt mycket detaljer, flera exponeringsteg.

Smuts har kommit på sensorn och den har varit inne på rengöring i mars i år men jag tyckte det gott kunde vara med något om kamerans kvalitéer som bildfångare och inte bara dess nackdel med damm och smuts. Sen finns det andra nackdelar, flera som för mig i mitt fotograferande kan vara allvarligare än damm, bland annat fokusarean samt U1och U2 som är för få samt att de inte kan namnges. Om man sällan använder dem hinner man glömma av vad för inställningar man gjorde.

Man kan även diskutera hur vettigt det är för Nikon att klämma ur sig nya kameramodeller när många av ändringarna numera även skulle kunna komma äldre modeller till dels med en mjukvaruuppdatering, de skulle kunna sälja uppgradering av mjukvarufunktioner likväl som uppgradering av hårdvara. Inbyggd panorama hade varit trevligt för att nämna ett specifikt exempel på D600, även möjlighet till andra bildformat än 3:2, sRaw hade också varit välkommet.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Visst blir bilderna bra. Frågan är bara hur många "bra" bilder man missat under de 8 veckorna sammanlagt som kameran har varit hos Nikon under de 10 månader som jag ägt den?
 

Tintani

Ny medlem
Är det någon som har skickat in sin D600 för garantirep (hänvisar till bulletinen som kom ut för ett tag sedan) och fått den tillbaka?
Isf vad har dom gjort med era kameror och hur nöjda är ni med resultatet.

Min går iväg med posten idag och mina bilder ser ut som dom har vattkoppor...

/ Jonas
Min har varit inne precis. Vad de har gjort förutom regöring är att de bytt ut slutare och skyddstejp i slutarkammaren. Har inte hunnit ta så hemskt mycket kort efter jag hämtat ut kameran men de jag har tagit är helt rena från tidigare "fettfläckar"//Cathinka
 

ektober

Aktiv medlem
Visst blir bilderna bra. Frågan är bara hur många "bra" bilder man missat under de 8 veckorna sammanlagt som kameran har varit hos Nikon under de 10 månader som jag ägt den?
Jo, det klart, för egen del skickade jag in den i en period när jag inte behövde kameran men nu när Nikon har erkänt problemet kan man ju börja prata om allt positivt med D600:an, att man får material vad gäller upplösning och dynamiskt omfång som man hade behövt lägga flera hundratusen på för bara några år sedan, skillnaden mot en bildfil med Nikon d200 eller d300 är ju enormt stor.
 

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Sen finns det andra nackdelar, flera som för mig i mitt fotograferande kan vara allvarligare än damm, bland annat fokusarean samt U1och U2 som är för få samt att de inte kan namnges. Om man sällan använder dem hinner man glömma av vad för inställningar man gjorde.

Man kan även diskutera hur vettigt det är för Nikon att klämma ur sig nya kameramodeller när många av ändringarna numera även skulle kunna komma äldre modeller till dels med en mjukvaruuppdatering, de skulle kunna sälja uppgradering av mjukvarufunktioner likväl som uppgradering av hårdvara. Inbyggd panorama hade varit trevligt för att nämna ett specifikt exempel på D600, även möjlighet till andra bildformat än 3:2, sRaw hade också varit välkommet.
Jo, det klart, för egen del skickade jag in den i en period när jag inte behövde kameran men nu när Nikon har erkänt problemet kan man ju börja prata om allt positivt med D600:an, att man får material vad gäller upplösning och dynamiskt omfång som man hade behövt lägga flera hundratusen på för bara några år sedan, skillnaden mot en bildfil med Nikon d200 eller d300 är ju enormt stor.
Jag får inte riktigt ihop det här, i ditt förra inlägg är det problem med damm, för liten fokusarea, för få användarlägen (U1/U2), dåligt med mjukvaruuppdateringar, ingen inbyggd panoramafunktion (vilka systemkameror har det?), för få bildformat och för stora filer.

Du måste vara väldigt nöjd med omfånget för att stå ut med alla de nackdelarna?
 
ANNONS