Annons

Byta Nikon D700 till Canon EOS 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem

easyrider

Aktiv medlem
Jag tycker det var ganska hårt vinklat pro Nikon. Det är ingen nyhet att Nikons sensorer har ett bättre dynamiskt omfång vid låga iso-tal men bara då, skillnaden vid måttliga eller högre iso:n är minimal.
Jag håller med även om jag själv kör Nikon. Tror att det är skitsnack att han inte är sponsrad av Nikon vet att många (hyfsat) fotografer som nämner Nikon i sina bloggar får utrustning gratis. Är jag cynisk? Lite kanske ;-)
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Ja....det kan ju vara så att jag läste slarvigt på den lilla mobildisplayen & missade nå´t - men inte kan skillnaden mellan 5D & D750 i svagt ljus vara den jag tyckte jag såg. Då tror jag inte någon hade lagt sina pengar på 5D:n....att D750 är mkt bra tvivlar jag inte på dock.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Ditt byte kommer inte att ge dig mer fantastiska bilder, tro mig! Det som kan ge dig bättre bilder är inspiration och bra fototillfällen i situationer som fängslar ögat.
 

easyrider

Aktiv medlem
Ja, tanken är att byta ut min Nikon D700 till en Canon EOS 5D Mark III.
Är det ett dumt val? Vad tycker ni?
Dumt val tycker jag om det inte är karaktären av L-optik 1,2 el ngt på telesidan du är ute efter eller det är så att du kompisar som har Canon så att du kan dela hus/objektiv.

Jag antar att du redan har en del Nikon grejer samt det viktigaste: du har lärt dig att använda dem.
Blev ganska förvirrad när jag bytte från D700 till D800 om jag då hade bytt till Canon!

Men du är ju ung så det ska egentligen inte vara något problem ;-)
 

mollyljungberg

Ny medlem
Jag har bara ett standard objektiv och blixt till min D700 så det blir inte så dyrt byte för mig då min syster köper hela kitet. Min första kamera var en Canon eos D500 men sedan bytte jag till Nikon D90 och sen till D700. Är det bara jag som tycker det är skillnad på Canons bilder och Nikons?
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag har bara ett standard objektiv och blixt till min D700 så det blir inte så dyrt byte för mig då min syster köper hela kitet. Min första kamera var en Canon eos D500 men sedan bytte jag till Nikon D90 och sen till D700. Är det bara jag som tycker det är skillnad på Canons bilder och Nikons?
ok. Nej jag tycker canon är bättre på jpg samt att hudtoner ser bättre ut. Men redigerar du själv så spelar det ingen roll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har bara ett standard objektiv och blixt till min D700 så det blir inte så dyrt byte för mig då min syster köper hela kitet. Min första kamera var en Canon eos D500 men sedan bytte jag till Nikon D90 och sen till D700. Är det bara jag som tycker det är skillnad på Canons bilder och Nikons?
JPEG-renderingen ser olika ut, men skruvar man själv så påverkar det mer hur man skruvar och med vilket program. Sedan borde du ju jämföra 5D mk3 med D750 och/eller D810 om det ska blir någon vettig jämförelse.

Själv gillar jag råfilerna från D700, med hänsyn tagen till de egenskaper de har pga sensorns ålder, framför allt sedan jag kastade ut råkonverteraren i CS4 och bytte till Capture One Pro 7 (8:an har jag inte testat än). JPEG kör jag bara på min Ricoh GR för att få vettig förhandsgranskning på skärmen, då den är usel om man bara kör i råfilsläge (låg upplösning).

Rent tekniskt, för den som gillar att dra hårt i sina filer, har Nikons senare kameror otvivelaktiga fördelar, främst på låga ISO. Ju mer man höjer desto närmare kommer Canon. Det här beror på att Canon fortfarande använder ett äldre sätt att bygga sensorn på. Vilken betydelse det har beror på hur man själv skruvar filerna och huruvida man tillmäter tjusiga mätkurvor stor vikt. :)
 
ANNONS