Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya straffregler för integritetskränkande bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Monsunmannen

Aktiv medlem
I dagarna presenterades en utredning om förstärkt integritetsskydd, SOU 2016:7. Utredningens förslag syftar bl.a. på att komma åt olika former av kränkande spridning / publicering av bilder på sociala media. T.ex. kommer det att bli brottsligt att utan samtycke sprida bilder på människor som skadats vid en olycka eller att sprida bilder på människor i mycket utsatta situationer, och naturligtvis också bilder av sexuell natur. Spridning i media omfattas inte. Jag tycker att förslaget är vällovligt men att det är väldigt svårt att förstå var gränsen egentligen kommer att gå. I straffbestämmelsen sägs bl.a. "Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till
syftet och övriga omständigheter var försvarlig" . Tänker på en del starka bilder i t.ex. Anders Petersens produktion. Uteliggare, misshandlade osv. De bilderna ligger nog rätt nära att bli otillåtna. Eller? Ska även konsten börja censureras nu? Läs gärna förslaget och kommentera.

http://www.regeringen.se/contentassets/207048837827439b9d1dce919d0dd6f9/integritet-och-straffskydd-sou-20167
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag är inte så orolig för att konst kommer att "censureras". Utredningen skriver uttryckligen (s 303, rad 23) att "konstnärliga hänsyn" skall beaktas vid bedömning av om syftet kan försvaras.

I slutänden kokar det dock ned till att det utbildas en tydlig och väl avvägd praxis i domstolarna.

F
 

Monsunmannen

Aktiv medlem
Nej man ska inte oroa sig I onödan. Men vad är konst? När når ett fotografi den nivån? Kan vilken fotosidanmedlem som helt hävda att ett gatufoto är konst eller måste man ha meriterat sig först?Jämför diskussionen kring Anna Odells konstprojekt.
 

Parsi

Aktiv medlem
Jag har ju inte läst utredningen och vet inget, men rent spontant reagerar jag på två sätt.

Att det över huvud uppfattas finnas ett behov för sånt här lagskydd beror nog på att domstolarna redan inte tillämpat befintliga lagar på rätt sätt.

Vidare så är det mobiltelefonknäppandet som ställt till det här. Och barn i mobbingåldern. Inte fotografer med kameror. Skall vi gissa vem som kommer att huvudsakligen bli drabbade av vanföreställningar kring detta? På gator och torg?
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Som vanligt så är det ju vi "vanliga" amatörfotografer som blir lidande. Ungefär som det är med IT-utvecklingen så hänger inte rättsväsendet med heller i kamerautvecklingen.

Har dom tänkt på att man numera både kan filma och fotografera med små kameror som ryms i glasögon/pennor/knappar(i överrocken) o.s.v? Om man nu skulle vilja det alltså. Hur hindrar man sån't?

Fast frågan var väl egentligen om påföljd av att sprida olämpliga bilder, oavsett med vilken kamera.

Min erfarenhet är bara att det blivit mycket svårare att ta bilder på folk - och speciellt barn - det hjälper inte ens ibland om man frågar föräldrarna.
/T
 
ANNONS