Annons

Begagnad D700 vs D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanRön

Aktiv medlem
Nu tycker jag nog att det bör klarläggas att det är värre än så. Om man använder hela sensorn så får man inte fler än 4 bilder/s. För att få 5 bilder/s måste man köra i något av de beskurna lägena och för att få 6 bilder/s så måste man dessutom klämma dit ett batterigrepp.

(Här är D810 lite bättre då alla värden enligt ovan är en bild/s högre. Dessutom har den djupare buffer.)
Ja jag valde D810 med som är en fantastisk kamera för porträtt/bröllop/natur/landskap Men frågeställaren var nog mer intresserad av de två alternativen som är lite billigare är denna.

Fullsensor och hög upplösning är ju aldrig fel.
D700 är en både snabb och väldig allround kamera som jag alla gånger skulle välja innan D800 om jag fotade action.
D800, D810 är inte ultimat för sport och den typ av foto jag ofta gör.
Nej då väljer jag alla gånger D3, D3s eller de nyare varianterna som levererar på en annan nivå.
Men som sagt frågeställaren ville ha råd om annat.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja jag valde D810 med som är en fantastisk kamera för porträtt/bröllop/natur/landskap Men frågeställaren var nog mer intresserad av de två alternativen som är lite billigare är denna.

Fullsensor och hög upplösning är ju aldrig fel.
D700 är en både snabb och väldig allround kamera som jag alla gånger skulle välja innan D800 om jag fotade action.
D800, D810 är inte ultimat för sport och den typ av foto jag ofta gör.
Nej då väljer jag alla gånger D3, D3s eller de nyare varianterna som levererar på en annan nivå.
Men som sagt frågeställaren ville ha råd om annat.
Att d700 skulle vara bättre än d800 på af eller snabbhet är inget jag märkt o jag har haft flera. Ska du ha en snabbare kamera så gäller dom dedikerade för det som D4 osv. Däremot så mörker man skillnad på bildkvalitet mellan d700 o d800 du får bättre DR, mer upplösning bättre crisp i bilderna o till macro foto så kommer,det,märkas.

Sedan att,diskutera af o snabbhet till macro? Där kör dom man oftast manuell fokus.
Nej många har en övertro på d700 den var bra på sin tid men ingen superkamera idag ser man på,en d800 så står den sig,väldigt bra även idag om vi pratar bildkvalitet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Själv köpte jag min D700 (med tanken att använda den i 3 månader och sedan uppgradera) för ett halvår sedan för 4600 sek inkl. batterigrepp och sålde sedan batterigreppet för 500 kr, så det går att få tag på dem i fint skick för ca 4000 sek om man håller ögonen öppna.

De 5 sakerna jag saknar är;
1. Mindre brus vid iso över 800-1600.
2. Större dynamiskt omfång
3. Placeringen av ISO-knappen bör ligga tillgängligt utan att byta grepp
4. Möjlighet att kombinera Live view och MUP för användning med mitt 400mm (mycket spegel- och slutarvibrationer i D700:an)
5. Bättre batteritid i Live view (för inzoomning under fokusering), för att öka användningen av skarpa manuella objektiv.

Jag hade i första rummet lagt pengarna på riktigt bra objektiv med fast brännvidd (vid behov komplettera med riktigt bra begagnad teleconverter om det är tight med pengar för fler brännvidder, så kan du sälja den för samma pengar senare). Vad gäller kamerahuset, så glöm inte att titta på hur skönt greppet är och att placeringen / programeringsmöjligheterna hos knapparna är bra för att ge ett bra ostört arbetsflöde med kameran.

Sedan beror valet av kamerhus naturligtvis på hur bra man är som fotograf. Med undantaget för mirror/shutterslap med mitt 400mm, så lär det dröja bra länge innan jag kan skylla på D700:an om jag inte kan ta den bild jag tänkt mig och jag tror detsamma stämmer för de flesta. Den enda betänkligheten som kan finnas är väl om du verkligen behöver den högre upplösningen för just macro, men det får man ju känna sig fram kring - titta på Flickr och flickriver och se vad andra gjort med den och se om det duger.
 

Sirmiax

Medlem
Det blev en D800

Tack för alla svar.
Men jag köpte en D800 igår kväll. 😊

Så nu blir det att experimentera. 😉

Med vänlig hälsning,
Mikael
 

professorb

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp. Ut och fota och prova dig fram. Det finns mycket att hämta i efterbehandling också om du kör med lågt iso. Man kan lyfta skuggor något otroligt utan att bruset kommer.
 

AWid

Aktiv medlem
Grattis till et bra val! Men ett tips - behåll din D7000 (om du inte redan sålt den). Den är utmärkt som festkamera, makrokamera, "låna-ut-kamera", familjekamera, resekamera, semesterkamera, reservkamera...............osv:)
Har själv både D800 och D7000 och det blir nog faktiskt mer plåtat med den senare. I bra ljus och normala förhållanden är skillnaden i bildkvalitet i praktiken försumbar. (Båda kamerorna är så för....at bra och avancerade att det krävs en riktigt duktig och erfaren fotograf för att kunna tillvarata deras fulla potential:)
 

Sirmiax

Medlem
Grattis till et bra val! Men ett tips - behåll din D7000 (om du inte redan sålt den). Den är utmärkt som festkamera, makrokamera, "låna-ut-kamera", familjekamera, resekamera, semesterkamera, reservkamera...............osv:)
Har själv både D800 och D7000 och det blir nog faktiskt mer plåtat med den senare. I bra ljus och normala förhållanden är skillnaden i bildkvalitet i praktiken försumbar. (Båda kamerorna är så för....at bra och avancerade att det krävs en riktigt duktig och erfaren fotograf för att kunna tillvarata deras fulla potential:)
Precis vad jag tänkte. 😊👍🏻
Jag visste inte att D800 inte hade något automatprogram.
 

AWid

Aktiv medlem
Precis vad jag tänkte. 😊👍🏻
Jag visste inte att D800 inte hade något automatprogram.
Precis det som är vitsen med en "låna-ut-kamera". När barnbarnen ska lära sig är "gröna rutan" inte att förakta:) Kör själv dessutom med "tumfokus" (rekommenderas) på min D800 och det är kanske inte det lättaste att lära sig för den som lånar en kamera.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Precis det som är vitsen med en "låna-ut-kamera". När barnbarnen ska lära sig är "gröna rutan" inte att förakta:) Kör själv dessutom med "tumfokus" (rekommenderas) på min D800 och det är kanske inte det lättaste att lära sig för den som lånar en kamera.
D800 har ett p-läge, det är auto, dvs den gröna rutan.. Den har däremot inte färdiga scen-val.
Amatörratten kan man klara sig utan då den tar upp plats för annat användbart.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D800 har ett p-läge, det är auto, dvs den gröna rutan.. Den har däremot inte färdiga scen-val.
Amatörratten kan man klara sig utan då den tar upp plats för annat användbart.
P och "gröna rutan" är inte riktigt samma sak. Den senare brukar "dumma ned" kameran mer än vad P-läget gör, t ex genom att ha tvingande auto-ISO och liknande.
 

AWid

Aktiv medlem
D800 har ett p-läge, det är auto, dvs den gröna rutan.. Den har däremot inte färdiga scen-val.
Amatörratten kan man klara sig utan då den tar upp plats för annat användbart.
Tja - för mig är det en väldig skillnad mellan "gröna rutan" och "P". P kan användas för rätt avancerad kamerahantering. Med "gröna rutan" blir det det blir. Det går i princip inte att ändra någon inställning. "Amatörratt", som en del väljer att kalla företeelsen, har väl sina fördelar och nackdelar vs den "reglageklump" som finns på pro-husens vänstra överdel på Nikonkameror. Smaksak. Är det inte till och med så att Canon valt att ha motsvarande sk "Amatörratt" på alla sina kameror( inkl pro). Kan tänka mig att de tycker det är en smartare lösning än den Nikon valt:)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tja - för mig är det en väldig skillnad mellan "gröna rutan" och "P". P kan användas för rätt avancerad kamerahantering. Med "gröna rutan" blir det det blir. Det går i princip inte att ändra någon inställning. "Amatörratt", som en del väljer att kalla företeelsen, har väl sina fördelar och nackdelar vs den "reglageklump" som finns på pro-husens vänstra överdel på Nikonkameror. Smaksak. Är det inte till och med så att Canon valt att ha motsvarande sk "Amatörratt" på alla sina kameror( inkl pro). Kan tänka mig att de tycker det är en smartare lösning än den Nikon valt:)
Det är ingen skillnad. P är automatiskt läge, den tvingar dig dock inte till autoiso, det får du sätta på själv. Men har du gjort det så är det ju precis samma sak, point and shoot.

Däremot så har du möjligheten i ett P läge att ändra det kameran föreslår, men det behöver du ju inte göra. Det väljer du ju själv. Så sätt den på autoiso o kör, så gör kameran samma sak som autoläget på andra.

Nej Canon har inte amatörratt. Det jag menar med amatörrat är de förinställda scenlägena som tar upp plats för andra vettiga funktioner, inte huruvida det är en rund ratt eller inte.
 

AWid

Aktiv medlem
Det är ingen skillnad. P är automatiskt läge, den tvingar dig dock inte till autoiso, det får du sätta på själv. Men har du gjort det så är det ju precis samma sak, point and shoot.

Däremot så har du möjligheten i ett P läge att ändra det kameran föreslår, men det behöver du ju inte göra. Det väljer du ju själv. Så sätt den på autoiso o kör, så gör kameran samma sak som autoläget på andra.

Nej Canon har inte amatörratt. Det jag menar med amatörrat är de förinställda scenlägena som tar upp plats för andra vettiga funktioner, inte huruvida det är en rund ratt eller inte.
Vi har nog väldigt olika syn på funktionen av "Grön ruta" respektive "P". Men vi struntar i den diskussionen. Den inte ingår ju inte i trådens frågeställning. Vi kan väl ändå enas om att TS nu sitter med en härlig kombination med en D800 som "finkamera" och en D7000 som "vardagskamera":)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vi har nog väldigt olika syn på funktionen av "Grön ruta" respektive "P". Men vi struntar i den diskussionen. Den inte ingår ju inte i trådens frågeställning. Vi kan väl ändå enas om att TS nu sitter med en härlig kombination med en D800 som "finkamera" och en D7000 som "vardagskamera":)
Jag är övertygad om att TS kommer att bli nöjd. :)
 

snap01

Aktiv medlem
Det är ingen skillnad. P är automatiskt läge, den tvingar dig dock inte till autoiso, det får du sätta på själv. Men har du gjort det så är det ju precis samma sak, point and shoot.

Däremot så har du möjligheten i ett P läge att ändra det kameran föreslår, men det behöver du ju inte göra. Det väljer du ju själv. Så sätt den på autoiso o kör, så gör kameran samma sak som autoläget på andra.

Nej Canon har inte amatörratt. Det jag menar med amatörrat är de förinställda scenlägena som tar upp plats för andra vettiga funktioner, inte huruvida det är en rund ratt eller inte.
det var bättre förr;) när jag köpte en analog canon 100 tror jag den hette då fanns det en liten bok med bilder på tex en sport bild,macro bild på blomma osv o då skulle man ta en liten streckkodsläsare som läste av bilden(streckkoden)så ställde kameran in dom inställningarna för fotot. Det var tillbehör jag köpte inte den kändes inte rätt att stå o leta motiv i en liten bok o sedan läsa in det.
Oj där kommer en cyklist fram med streckkodsboken var är streckkodsläsaren fan måste hitta rätt bild jäklar blev en porträttbild istället :)

Då känns ju gröna rutan eller amatör läget som ett framsteg ;)
 

martinot

Aktiv medlem
det var bättre förr;) när jag köpte en analog canon 100 tror jag den hette då fanns det en liten bok med bilder på tex en sport bild,macro bild på blomma osv o då skulle man ta en liten streckkodsläsare som läste av bilden(streckkoden)så ställde kameran in dom inställningarna för fotot. Det var tillbehör jag köpte inte den kändes inte rätt att stå o leta motiv i en liten bok o sedan läsa in det.
Oj där kommer en cyklist fram med streckkodsboken var är streckkodsläsaren fan måste hitta rätt bild jäklar blev en porträttbild istället :)

Då känns ju gröna rutan eller amatör läget som ett framsteg ;)
LOL; underbart! :)
 
ANNONS