Annons

Tips på objektiv till Panasonic G7

Produkter
(logga in för att koppla)

teho24

Ny medlem
Hoppas jag skriver detta på rätt ställe i forumet.

Jag har nyligen skaffat mig en Panasonic G7 utan objektiv. Jag sitter nu och funderar på vilket/vilka objektiv jag ska köpa till kameran.
Jag är en nybörjare när det gäller foto och video med systemkamera. Det jag är ute efter med en systemkamera är bra low light-förmåga och skarpa bilder. Jag vill få så mycket som möjligt för pengarna (jag vet att M43 inte är bäst när det gäller low light).
Jag är både intresserad av att filma och fotografera och vill att så få objektiv som möjligt ska passa till så mycket som möjligt. Jag är intresserad av att börja fotografera stjärnhimlen, vilket kanske begränsar urvalet av objektiv. Att kunna använda mina objektiv i framtiden även om jag uppgraderar kameran är något som jag värdesätter, och har därför kikat på Canon EF objektiv då de verkar kunna användas till många andra märken (med adapter)?

Jag har undersökt saken och kommit fram till ungefär vad som skulle kunna passa mig, men är som sagt inte så kunnig och vet inte om jag tänkt rätt. Såhär långt tänker jag:

För filmande: Metabones Speed Booster XL och något prisvärt relativt snabbt canon objektiv med OIS.

För foto: Panasonic 25mm f1.7 alt en annan billigare adapter och 50mm f1.7 då jag hört att det funkar dåligt med XL versionen av adaptern när man tar bilder.

Mitt största problem med detta är den dyra Metabones-adaptern. Tänker inte betala priset för den ny, utan i så fall en begagnad. Tror ni den här adaptern är så nödvändig som den kostar för en nybörjare som jag? Skiljer det sig stort mot för ett M43 objektiv när det gäller framför allt ljus?

Skulle en "vanlig adapter" göra stor skillnad i ljus när det gäller foto eller skulle den innebära sämre skärpa?

Ber om ursäkt om det blev lite rörigt och otydligt. Jag vill helt enkelt ta så stor nytta som möjligt av min G7:a för både foto och film.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har många M43- objektiv och min absoluta favorit är:

Panasonic Lumix G X Vario 12-35mm f/2.8

Vet inte om den bockar av på alla dina behov, men ett fantastiskt objektiv i den klassiska 24-70 klassen är det!
Lätt, kompakt, välbyggt, skarpt och hyfsat snabbt.

"......är både intresserad av att filma och fotografera och vill att så få objektiv som möjligt ska passa till så mycket som möjligt" passar det absolut till!
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Speed Booster XL för Canon är egentligen till för de som redan har Canon EF objektiv. Så att man kan använda sina gluggar på M43 kameror. Det vanligaste sättet att använda boostern är nog att filma, stillbilderna tar man med sitt Canonhus.
Du ska nog använda pengarna till att skaffa Panasonic el. Olympus M43 objektiv.
En bra början att komma igång med är två objektiv.
Panasonic 20mm/1,7 som "normal" och Olympus 45mm/1,7 som kort tele. Då får du två mycket skarpa och fina objektiv med hög ljusstyrka f:1,7. Dessa objektiv är inte stabiliserade men mycket prisvärda.
Ska du filma i 4K så är ett bra videostativ ett måste och då har man ingen användning av stabiliserade objektiv.
En kamera som är väldigt allround för filmning, stillbilder och nattfoto finns inte utan att man måste göra avkall på något.

Om du ska filma så måste du också tänka på ljudet. Ljudets kvalitet är viktigare än bilden. För att få bra ljud så behövs det en extern mikrofon till kameran alternativt separat ljudinspelare.
Det börjar nog kosta en del nu för att kunna komma igång och filma.
 

PMD

Aktiv medlem
För filmande: Metabones Speed Booster XL och något prisvärt relativt snabbt canon objektiv med OIS.
Kolla noga upp att du får IS med Canonobjektiv på en Metabonesadapter, om du inte redan har gjort det.

För foto: Panasonic 25mm f1.7 alt en annan billigare adapter och 50mm f1.7 då jag hört att det funkar dåligt med XL versionen av adaptern när man tar bilder.
För foto skulle jag satsa på m4/3-objektiv i första hand. Då får man välfungerande funktioner som bildstabilisering (med vissa objektiv) och autofokus.

Jag har provat en del att fotografera med en m4/3-kamera med adaptrar och manuella objektiv och det går väl bra om man inte har bråttom. Det som fungerade bäst för mig var makrofotografering med ett gammalt makroobjektiv från Olympus (OM 50mm f/3.5). Jag använder nästan alltid ändå stativ och manuellt fokus vid makrofoto.

För all övrig sorts fotografering är m4/3-objektiv överlägsna. Det finns en hel del bra och inte alltför dyra sådana. Vilka som passar dig bäst beror på vilken sorts fotografering du vill ägna dig åt.
 

teho24

Ny medlem
Tack för alla tips! Det lutar åt att jag köper en Panasonic 25mm f1.7 till att börja med, så märker jag nog med tiden hur jag använder kameran och eventuellt vilka andra objektiv jag behöver.
 

PMD

Aktiv medlem
Det objektivet har jag inte använt själv, men det får bra omdömen, så det är nog ett bra val (och är inte speciellt dyrt).

Du behöver dock inte hålla dig till Panasonic bara för att du har en Panasonickamera (det är lätt gjort att ramla in på ett sånt spår). I vissa kamera/objektiv-kombinationer har man en fördel av att ha ett Panasonicobjektiv på en Panasonickamera eller ett Olympusobjektiv på en Olympuskamera, men din kamera hamnar inte i en sådan kombination.

Min m4/3-objektivpark består av ungefär hälften Panasonicobjektiv och hälften Olympusobjektiv. Det är rätt trevligt att ha så mycket att välja på för m4/3.
 
ANNONS