Annons

SVD: "Christer Pettersson-målning är plagiat"

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har svårt att se hur domen - likt de flesta domar i HD - ska kunna bli prejudicerande. Varje enskilt verk måste rimligen även fortsättningsvis bedömas individuellt...
Visst blir den prejudicerande, det blir alla HD-domar. Och visst måste varje mål bedömas individuellt även i fortsättningen.

Men HD har nu slagit fast att det kan vara så likt att det för var och en är uppenbart att man faktiskt målat av en specifik förlaga utan att det därför ska anses som plagiat.

Så trodde inte jag (och många andra) att lagen skulle tolkas, men nu vet vi bättre.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är en ganska modern syn på upphovsrätt, som jag inte tror hade fungerat för 20-30 år sen. O tempora, o mores.

Jag tycker att det är bra. Upphovsrättsfundamentalisterna kommer att skrika lite, men det går inte att stoppa utvecklingen mot en mer uppluckrad upphovsrätt. De som har vuxit upp med Internet har en annan inställning än det gamla gardet och det är de förra som kommer att styra i framtiden.

Huvudsaken är att upphovsrätten försvaras ordentligt i uppenbart kommersiella sammanhang.
 

PMD

Aktiv medlem
Knappast ovillkorligt. Personerna bakom The Pirate Bay dömdes att betala ganska stora skadestånd för medhjälp till upphovsrättsbrott (utan att huvudbrottet påvisades konkret). Visserligen var det inte i HD, men eftersom HD inte beviljade prövningstillstånd så får man nog anta att HD ansåg att hovrättens dom var korrekt.
 
Visst blir den prejudicerande, det blir alla HD-domar. Och visst måste varje mål bedömas individuellt även i fortsättningen.

Men HD har nu slagit fast att det kan vara så likt att det för var och en är uppenbart att man faktiskt målat av en specifik förlaga utan att det därför ska anses som plagiat.

Så trodde inte jag (och många andra) att lagen skulle tolkas, men nu vet vi bättre.
Vi får se. Jag tror inte som du.
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Rätt!

Verket är målat. Verket innehåller mer än bara KP.
Verkshöjd har nåtts.

Hade det varit ett foto på ett foto så hade det varit plagiat.
Hade tavlan enbart visat KP så hade det varit plagiat.

Lagen tillåter kollage idag. Vi får använda andras foton i en bild om dom inte utgör huvudmotivet s.a.s.

Varför ska det då vara otillåtet att måla av ett foto som en del av ett verk?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Verket är målat. Verket innehåller mer än bara KP.
Verkshöjd har nåtts.

Hade det varit ett foto på ett foto så hade det varit plagiat.
Hade tavlan enbart visat KP så hade det varit plagiat.

Lagen tillåter kollage idag. Vi får använda andras foton i en bild om dom inte utgör huvudmotivet s.a.s.

Varför ska det då vara otillåtet att måla av ett foto som en del av ett verk?
Håller fullständigt med att dig och HD.

/Stefan
 

gunnar2

Medlem
Men om det är tvärtom

Undrar om det skulle betraktas på samma sätt av HD om man fotograferar av en målning och använder som en del av sitt alster?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Undrar om det skulle betraktas på samma sätt av HD om man fotograferar av en målning och använder som en del av sitt alster?
Det förekommer ganska ofta i t.ex. reklambilder (finns tom ett gammalt rättsfall rörande konstverk avbildat i IKEA-katalog om jag minns rätt) att det finns andra konstverk eller målningar avbildade i foton. Det är tillåtet om målningen är i bakgrunden eller en oväsentlig del av bilden.

F
 

iSolen.se

Guest
Ja. Det finns flera undantag i upphovsrättslagen för att öka friheten, och detta är ett av dem.
Jag ser ingen vidare begränsning av någons frihet i att tillåta en sån här avmålning. Tvärtom de som hamnar i målningen kan bli sålda över hela världen mot deras vilja (i hemska kontext), fotografens löfte om begränsad användning gäller inte längre. Det går alltså att kringgå modellreleaser och andra avtal.
 
ANNONS