Annons

Hälp..

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbekoh

Ny medlem
Min kära hustru hobbyfotar och har en nikon d5000.
Nu tänkte jag överaska med ett objektiv.
Eftersom jag inte har en susning om vad man ska ha så är jag tacksam för tips.. Hon fotar barnen och en del natur. Passar alla Objektiv eller måste det vara nikon till nikon osv....finns det grejjer för en vettig pennning eller måste man gå upp i pris.
Tacksam för svar...mvh.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Undrar om det inte är bäst du köper ett presentkort på tex ScandinavienPhoto istället. Det där med ett köpa ett objektiv och inte har någon aning verkar farligt :).

Vad har hon nu?

Alla objektiv med Nikonfattning samt med inbyggd AF motor fungerar. Men några förslag är Nikon 35/1,8, Nikon 28/1,8, Nikon 50/1,8, Tamron eller Sigma 18-50/2,8. Tamron makro 90/2,8
 

Ubbekoh

Ny medlem
Ok... Kanske är bäst så...
Nu sitter det ett (af-s nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6g) på .
Tack för svar..
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tycker Peters råd med presentkort låter väldigt klokt. Då kan hon själv välja ett objektiv i lugn och ro och har ni möjlighet att åka till Scandinavian i Göteborg, Malmö eller Stockholm så är butikspersonalen mycket hjälpsam. Sedan kanske ni har turen att bo nära någon annan bra fotobutik, det finns ju några stycken.

Vill du ge henne lite inspiration så är nog de vanligaste typerna av objektiv att gå vidare med (utöver den lilla zoomen som medföljde kameran) något av följande. Ingen inbördes rangordning och givetvis finns det andra saker också, men det här är tre mycket vanliga typer av objektiv att gå vidare med:

- Närbildsobjektiv, "makro" som gör att man kan ta bilder på korta avstånd vilket ofta är ett kul sätt att upptäcka en ny spännande värld längs marken full av blommor, insekter och annat som man inte alltid riktigt tänker på när man tittar med blotta ögat. Priser: 5000 kr och uppåt.
- Ljusstarka objektiv, objektiv som dels fungerar bra i svagt ljus (de kan släppa in mer ljus än zoomen) och som dessutom ger kort skärpedjup, alltså att bakgrunden blir suddig och motivet, som en människa eller ett ansikte framträder extra tydligt. Priser: från 2000 kr och uppåt.
- Teleobjektiv, telezoomar, objektiv med en snäv bildvinkel vilket ger lite kikarkänsla, kul om man vill försöka få bilder av fåglar, djur, idrottare och barn på längre avstånd. Priser 5000 kr och uppåt.

Men prata med butikspersonal, de är hjälpsamma och vana vid den typen av frågor.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

om du ändå vill överaska henne med ett objektiv så finns denna. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp90vcNimk2

Det är ett macroobjektiv på 90 mm så det är både en brännvid hon inte har sen tidigare, det är väldigt bra om hon gillar att ta naturbilder så kan hon börja ta makrobilder på natur och blommor och det funkar väldigt bra att ta porträtt på människor som de i familjen :)
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

om du ändå vill överaska henne med ett objektiv så finns denna. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp90vcNimk2

Det är ett macroobjektiv på 90 mm så det är både en brännvid hon inte har sen tidigare, det är väldigt bra om hon gillar att ta naturbilder så kan hon börja ta makrobilder på natur och blommor och det funkar väldigt bra att ta porträtt på människor som de i familjen :)
Jag såg även detta nu, ett bra relativt ljusstark och lätt teleobjektiv. Säkert väldigt bra för barnfotografering och även natur. Lite begagnat men i bra prisnivå.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=826355_6
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man ser till sig så gick jag efter kitobjektivet till en 35/1,8 för kreativ oskärpa och därefter till ett makro, men det är ju svårt att veta hur din fru tänker.

Ett annat alternativ är att byta ut kitobjektivet mot tex Nikons 18-140mm kostar runt 3000:-, för att få mer zoom, det är ju om hon föredrar allt i ett istället för flera objektiv
 
ANNONS