Annons

Fuji XT2 eller Xpro-2

Produkter
(logga in för att koppla)

Tkalle

Medlem
Jag är i valet och kvalet om vilken jag ska köpa. Varför ska jag den ena eller den andra ?

Kan ni som har någon av dessa ge en uttömmande motivation om varför ni valde den ena istället för den andre. Gärna en uttömmande/detaljerad motivation.
/Thomas
 

afe

Aktiv medlem
Jag gillar utseendet på X-Pro 2 bättre, och använder den optiska sökaren lite då och då. Framför allt vill jag ha sökaren i vänsterkanten av kameran i stället för på mitten för att inte täcka hela ansiktet med kamera.
 

easyrider

Aktiv medlem
Du kan ju börja med att känna på kamerorna i butik. Sökaren är tex annorlunda. Fundera på vilken optik du främst tänker använda.
 

Tkalle

Medlem
Jag gillar utseendet på X-Pro 2 bättre, och använder den optiska sökaren lite då och då. Framför allt vill jag ha sökaren i vänsterkanten av kameran i stället för på mitten för att inte täcka hela ansiktet med kamera.
/ Utseendet och var sökaren sitter är för mig ointressant. Funktioner och hur lätt det är att ställa in kameran efter behov och behag för olika motiv och ljussitutationer är av stort intresse för mig.
Du får gärna komma med ett detaljerat och långvarigt svar./ Thomas.
 

afe

Aktiv medlem
Utseendet, och var sökaren sitter gör att hanteringen av kameran blir helt annorlunda (liksom att X-Pro 2 har möjlighet till optisk genomsiktsökare). Jag ser det som funktionalitet, och i övrigt är de väldigt lika vad gäller funktioner. X-T2 är bättre på video, men det är helt ointressant för mig.j

Du frågade varför vi valt den ena eller den andra, och det är mitt svar. Vill du veta mer om tekniska skillnader finns det gott om sajter som har jämförelser, men det säger ju inget om varför vi väljer som vi gör ;)
 

Tkalle

Medlem
Du kan ju börja med att känna på kamerorna i butik. Sökaren är tex annorlunda. Fundera på vilken optik du främst tänker använda.
Tack för ditt svar. Jag är en "zoomare" dvs: 18-55 f:2,8-4,0 har sedan länge både XE-1 och XE-2.
Ps: Jag är inte nybörjare. Men priset på dessa kameror skiljer sig otroligt mycket./Thomas
 

easyrider

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag är en "zoomare" dvs: 18-55 f:2,8-4,0 har sedan länge både XE-1 och XE-2.
Ps: Jag är inte nybörjare. Men priset på dessa kameror skiljer sig otroligt mycket./Thomas
Min uppfattning är att dom flesta som kör med x-PRO använder fasta objektiv från vidvinkel till moderat tele som Fuji 50mm 2. Ska du använda större zoomar så tror jag att ergonomin blir betydligt bättre med xt-2.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Jag valde XT-2 (18-55) därför den är skönare att hålla i och mycket snyggare :). Men…………………...åk å kläm på dom båda två innan du bestämmer dig.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag valde mellan X-Pro1 och X-T1, så det är inte 100% relevant för dig.

Jag hade mentalt bestämt mig för X-Pro 1 men efter att ha klämt på båda så blev det utan tvekan en X-T1 till slut.
Det avgörande var att X-T1 hade en mycket bättre sökare för mig som har glasögon.
X-T1 har en egen ratt för ISO. På X-Pro1 är exptid och ISO kombinerad i samma ratt vilket jag tyckte var lite fippligt.

Om du inte har glasögon så är kanske inte skillnaden så stor.

OBS. Du kan inte ställa in avstånd manuellt via den optiska sökaren med X-Pro2 för det är ingen riktig mätsökarkamera ala Leica utan du måste använda den elektroniska sökaren.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag är i valet och kvalet om vilken jag ska köpa. Varför ska jag den ena eller den andra ?
Om du inte vet varför du vill ha en X-Pro2, ska du köpa X-T2. Den är dessutom mycket billigare just nu, kanske beroende på att det kommer en ny X-T3 i höst/vinter.
 

Tkalle

Medlem
Tack för era svar. Jag känner att det troligtvis blir en XT-2, priset 11000 kr bidrar till viss del.
/ Tkalle.
 

Wil

Medlem
Jag skulle kollat lite på Youtube för att få en uppfattning. Där finns massor av olika recensioner och annat som kan hjälpa. Själv har jag haft både X-Pro2 och X-T2 och har fortfarande X-T2:an kvar. Fantastiska kameror båda två.
 

ajoe

Aktiv medlem
Älskar min T2. Dedikerade rattar för kompensering, tid och ISO, bländarring på objektiven, det känns som den mest "menyfria" kamera jag använt sedan min gamla Pentax S1A.

Har f ö skaffat en Sony RX100 IV och tänkte den skulle vara bra "alltid med-kamera" som till och med går ned i fiollådan. Men den är ju, trots imponerande prestanda, ett fullständigt hopplöst menymonster.

Och hur Fuji kunde ta bort den viktigaste ratten av alla på H1:an är mig helt obegripligt.

Vill man ha mätsökarstuk á la Leica så kan en X100 vara kul.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag stallde mig samma fraga, men det blev en Sony A7iii.

Jag tycker Fuji har en egendomlig ergonomi. Jag gillar inte att anvanda vansterhanden till att bade zooma och stalla blandaren.

Ratten for slutartid ar bokig att stalla med tummen nar man haller kameran mot ogat. Det ar nastan sa man maste ta ner kameran och greppa ratten med tva fingrar.

ISO-ratten sitter till vanster och samma har, man maste mer eller mindre ta ner kameran fran ogat,
den kan inte manovreras under tiden man fotograferar.

Fuji passar bast for de som fotograferar med automatik.
 

plidby

Medlem
Jag stod i precis samma val för ett tag sen och valde tillslut x-pro 2. Och har verkligen inte ångrat mitt val. Det är en helt fantastisk kamera, den har verkligen gjort att jag kommit igång med min fotografering igen. Hybrid viewfindern är en riktigt kul funktion där det går att ställa in så man med enkelhet kan använda äldre objektiv om man vill leka lite med sånt. Jag kör dock mest med ett fujinon 16-55 f2,8. Har tidigare haft en Canon 6D men det blev ofta att den helt enkelt fastnade hemma på bordet. Denna kamera följer oftast med. Den är lite mer diskret och är mindre. Kam inget annat än rekommendera denna kamera. Annars är x-pro2 och xt2 nästan samma kameror men enligt mig är denna ”roligare” att fota med. Lycka till i ditt val!
 

snap01

Aktiv medlem
Jag stallde mig samma fraga, men det blev en Sony A7iii.

Jag tycker Fuji har en egendomlig ergonomi. Jag gillar inte att anvanda vansterhanden till att bade zooma och stalla blandaren.

Ratten for slutartid ar bokig att stalla med tummen nar man haller kameran mot ogat. Det ar nastan sa man maste ta ner kameran och greppa ratten med tva fingrar.

ISO-ratten sitter till vanster och samma har, man maste mer eller mindre ta ner kameran fran ogat,
den kan inte manovreras under tiden man fotograferar.

Fuji passar bast for de som fotograferar med automatik.
Passar bäst för fotografering med automatik? tvärtom fuji är som att fota på analoga tiden. Iso ratten är bara att snurra på, varför ska du ta ner o titta på den? Samma med tiden o exponeringskompensationen bara att vrida på ratten.
Om jag däremot ska ändra iso på min Nikon D850 måste jag dels trycka in knappen för iso o snurra på ett vred för att ändra isot.
Man lär sig var rattarna sitter o behöver inte titta på dom för att ändra värdena. Fuji är bättre än sony på att få ihop kompletta serier objektiv till sina kameror. Menysystemen hos sony har få gillat. Det sony kan är att bygga sensorer sedan är fuji o Nikon bättre på att ta hand om signalen från den.

Men sony är ett färskt kamera märke. Dom började klart senare bygga kameror än Nikon,canon o fuji.
Dom tog väl över efter minolta men på den tiden fanns knappt ens digitalkameror.

Fuji började på 1930 talet om jag minns rätt, sony tog över delar från minolta typ på 1980 talet.
 

snap01

Aktiv medlem
Till Ts fuji xt-2 är ett bättre val pga den har betydligt lägre pris och är bättre på film. Sedan är det egentligen en smaksak vad man föredrar. Jag gillar utseendet på x-pro 2 men väljer ändå fuji-xt2 den passar mig överlag bättre.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Passar bäst för fotografering med automatik? tvärtom fuji är som att fota på analoga tiden. Iso ratten är bara att snurra på, varför ska du ta ner o titta på den? Samma med tiden o exponeringskompensationen bara att vrida på ratten.
Om jag däremot ska ändra iso på min Nikon D850 måste jag dels trycka in knappen för iso o snurra på ett vred för att ändra isot.
Man lär sig var rattarna sitter o behöver inte titta på dom för att ändra värdena. Fuji är bättre än sony på att få ihop kompletta serier objektiv till sina kameror. Menysystemen hos sony har få gillat. Det sony kan är att bygga sensorer sedan är fuji o Nikon bättre på att ta hand om signalen från den.

Men sony är ett färskt kamera märke. Dom började klart senare bygga kameror än Nikon,canon o fuji.
Dom tog väl över efter minolta men på den tiden fanns knappt ens digitalkameror.

Fuji började på 1930 talet om jag minns rätt, sony tog över delar från minolta typ på 1980 talet.
Allt var inte battre forr. Nikon introducerade mojligheten att andra blandare med hoger pekfinger redan pa F5, F100 och F6. Det var Guigiaro, en mastare pa industridesign som forstod att det fungerade battre, sarskilt for zoomlinser.

Om man har ett objektiv dar tyngdpunkten ligger ratt foredrar jag att lata kamera/lins vila i handflatan och att skota zoomen med vanster fingrar och allt annat med hoger.

Pa Nikon, blandare med hoger pekfinger, slutartid med hoger tumme och ISO genom att trycka ned en knapp med hoger pek och andra med hoger tumme. Allt utan att andra grepp.

Pa Fuji maste du andra position pa vanstern for att skota blandaren. For ISO maste du flytta hoger hand till vanster ovansida av kameran, alternativt anvanda vanstern och for slutartiden ar det eventuellt mojligt med hoger tumme, men jag kanner att jag behover tva fingrar.

Jag vill inte ens veta hur bokigt det blir i portrattlage eller med greppet-

Jag haller med om att Sony har ergonomiska brister, t.ex. att det ar latt att komma at fel funktioner nar man forsoker andra ISO nar man har ogat mot sokaren och rattarna ar inte lika bra som Nikons.
 
ANNONS