Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frilansfotografer trakasserades under första maj

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Om man samtidigt ropar "Länge leve Palestina", och har i åtanke att förra året stod palestinier, blandat med vänsterfolk på möllevångstorget och skrek "död åt judarna", så har jag en ganska tydlig bild om vad det egentligen betyder.
Vad andra personer ropade förra året kanske du inte ska lasta Reepalu för?

Att ropa "länge leve Palestina" och "krossa sionismen" betyder att man stöder den tvåstatslösning som var förutsättningen för Israels existens redan 1947.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Oj så snabbt det gick från att vara en diskussion om situationen och istället om allt annat t.ex försök till smutskastning, misskreditering osv. Det säger mer om er som försöker flytta fokus än om de som tar upp situationen.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Oj så snabbt det gick från att vara en diskussion om situationen och istället om allt annat t.ex försök till smutskastning, misskreditering osv. Det säger mer om er som försöker flytta fokus än om de som tar upp situationen.
Det du beskriver som smutskastning och misskreditering är ju med stor sannolikhet anledningen till varför händelsen alls ägde rum: kontroversiell högerfigur och agitator går ut väl synlig i en vänstermiljö i jakt på bråk för att kunna peka på vänsterfolket som elaka mobbare.

Att inte ta med sådana faktorer är att vara på tok för naiv. Inte för att det legitimerar bemötandet eller den hotfulla stämningen, men förklarar varför situationen uppstod - och varför någon bryr sig om att skriva om det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det du beskriver som smutskastning och misskreditering är ju med stor sannolikhet anledningen till varför händelsen alls ägde rum: kontroversiell högerfigur och agitator går ut väl synlig i en vänstermiljö i jakt på bråk för att kunna peka på vänsterfolket som elaka mobbare.

Att inte ta med sådana faktorer är att vara på tok för naiv. Inte för att det legitimerar bemötandet eller den hotfulla stämningen, men förklarar varför situationen uppstod - och varför någon bryr sig om att skriva om det.
I detta fall vill man se hur situationen varit de närmsta fem minuterna. Personligen har jag alltid i gång ljudinspelning för egen skull när jag är ute i sådan miljö eller flyger drönare.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Det du beskriver som smutskastning och misskreditering är ju med stor sannolikhet anledningen till varför händelsen alls ägde rum: kontroversiell högerfigur och agitator går ut väl synlig i en vänstermiljö i jakt på bråk för att kunna peka på vänsterfolket som elaka mobbare.
Du gör precis "samma sak" själv men istället så pekar du ut folk som provokatörer (Utan att ens ha bevis för provokation eller att han är på jakt efter bråk) och därmed indirekt att du anser att alla människor har inte rätt eller inte bör ens vistas på viss allmän plats. Det är inte Roger Sahlströms fel eller problem att de reagerar på hans blotta närvaro och inget han ska behöva ta hänsyn till när han går ut på allmän plats. Jag avslutar här.
 
Senast ändrad:

MikaelSB

Aktiv medlem
Du gör precis "samma sak" själv men istället så pekar du ut folk som provokatörer (Utan att ens ha bevis för provokation eller att han är på jakt efter bråk) och därmed indirekt att du anser att alla människor har inte rätt eller inte bör ens vistas på viss allmän plats. Det är inte Roger Sahlströms fel eller problem att de reagerar på hans blotta närvaro och inget han ska behöva ta hänsyn till när han går ut på allmän plats. Jag avslutar här.
Vad är det jag gör som är "samma sak"? Misskrediterar personer? Kanske, men vi talar om personer på högerkanten som har en antagonistisk relation till den vänstergrupp som de vistas tillsammans med. Detta är en vanlig, eller åtminstone inte ovanlig, taktik för att mucka gräl. Händer rätt ofta på t ex Pride i Göteborg och Stockholm, där högerfolk, ibland regelrätta nazister, har kameror igång och hoppas på att provocera genom sin blotta närvaro. Blir det bråk blir det bra artiklar för Facebook och de högeralternativa nyhetssidorna.

Sedan vet jag inte hur många gånger jag behöver skriva ut att jag inte stödjer beteendet och attityden mot Sahlström. Men att förstå varför något händer är inte samma som att acceptera utfallet.
 

Rufelt

Avslutat medlemskap
Bara rent allmänt om "Nyheter idag"...

Vill bara rent allmänt tillägga att Wikipedias uppgifter (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyheter_Idag) om ”Nyheter idag” bl.a. säger att :
citat - ”Enligt tidskriften Expo kan sajten inordnas inom gruppen "högerpopulistiska och högerextrema alternativmedia".[13] Expo skrev också att just Nyheter Idag var den nyhetssajt som kanske var svårast att få in i mallen, men valde ändå att räkna in den eftersom den ansågs hålla sig till samma tematik som de övriga medierna i kategorin.[13] Enligt Expo tillhör sajten i viss mån också de antimuslimska medierna.[14]
TT Nyhetsbyrån omnämnde i augusti 2015 sajten som främlingsfientlig.[15] I mars 2017 beskrev TT sajten som "svårare att placera än många andra 'alternativa' nättidningar". TT refererade Kristoffer Holts beskrivning av den som "något mer nyanserad" och hänvisade till "medieforskares" beskrivning av den som "en alternativ sajt med en hel del kritik mot invandring och traditionella medier".[5]
Dagens Nyheters redaktionschef Caspar Opitz benämnde i januari 2016 Nyheter idag som en "högerpopulistisk hatsajt" i samband med att den norska tidningen Journalisten granskade båda tidningarnas rapportering om We Are Sthlm 2015.[16] I en granskning i mars 2017 knöt DN inga epitet specifikt till Nyheter idag i brödtexten och hänvisade där till Kristoffer Holts beskrivning, men i en bildruta listades sajten bland "populistiska och högerextrema sajter" och beskrevs som ideologiskt svårplacerad.[17] Tidningen Journalisten omnämnde sajten i januari 2016 som "högerextrem/alternativsajt" i samband med att Opitz intervjuades om DN:s rapportering om We Are Sthlm 2015.[18]”, slut på citat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Var då goda att diskutera Nyheter Idag i följande tråd https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=173589

Så kan vi i denna tråd fokusera på fotografer som blir trakasserade. Jag kan dra ytterligare ett aktuellt fall. Fotbollsfotograf blir trakasserad av män enkom för att hon är kvinna.

Unden den aktuella matchen blev det tjafs mellan henne och några supportrar längst fram på ståplatsläktaren då supportrarna skrek hånfullt mot henne. Hon blev arg på supportrarna eftersom hon upplevde att de skrek mot henne då hon var tjej – de skulle aldrig ha skrikit på hennes manliga kollega i 50-års åldern. Hon sade ifrån, att de skulle ”hålla käften”, varpå supportrarna blev arga. Hon riktade i sammanhanget sin kamera mot dem, då hon visste att de inte ville hamna på bild. Därefter blev hon träffad av en halvfull halvliters PET-flaska på sidan av huvudet.

En vecka efter händelsen med kvinnan slängdes en stolsrygg i huvudet på manlig fotbollsfotograf, men där kom man i domen inte fram till att det var en riktad attack.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
I sammanhanget är det ju intressant den där tanken att det hela kan vara arrangerat. Hur får vi reda på ifall det är så eller hur bevisas motsatsen?
 

PMD

Aktiv medlem
Konspirationsteorier är av naturen sådana att det inte går så bra att bevisa eller motbevisa dem.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I detta fall vill man se hur situationen varit de närmsta fem minuterna. Personligen har jag alltid i gång ljudinspelning för egen skull när jag är ute i sådan miljö eller flyger drönare.
Man ska kanske också ha i åtanke vad La Mano-manifestationen är för arrangemang. Det är alltså inte i första hand en politisk demonstration, utan en manifestation för att hedra de svenskar som stred och offrade sina liv i kampen för demokratin i Spanien på 1930-talet, mot inhemska fascister och Hitlertyskland.

I ett sådant sammanhang skulle förstås alla någorlunda professionella fotografer anstränga sig för att hålla låg profil och störa sammankomsten så lite som möjligt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Konspirationsteorier är av naturen sådana att det inte går så bra att bevisa eller motbevisa dem.
Om de personer som tjafsar med fotograferna skulle finnas på bild i Stieg Larssons arkiv skulle det åtminstone vara en indikation.
Fram till dess, bara en spekulation.

Varför tjafsar ingen med fotografen som dokumenterar hela förloppet?
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Var då goda att diskutera Nyheter Idag i följande tråd https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=173589

Så kan vi i denna tråd fokusera på fotografer som blir trakasserade. Jag kan dra ytterligare ett aktuellt fall. Fotbollsfotograf blir trakasserad av män enkom för att hon är kvinna.

Unden den aktuella matchen blev det tjafs mellan henne och några supportrar längst fram på ståplatsläktaren då supportrarna skrek hånfullt mot henne. Hon blev arg på supportrarna eftersom hon upplevde att de skrek mot henne då hon var tjej – de skulle aldrig ha skrikit på hennes manliga kollega i 50-års åldern. Hon sade ifrån, att de skulle ”hålla käften”, varpå supportrarna blev arga. Hon riktade i sammanhanget sin kamera mot dem, då hon visste att de inte ville hamna på bild. Därefter blev hon träffad av en halvfull halvliters PET-flaska på sidan av huvudet.

En vecka efter händelsen med kvinnan slängdes en stolsrygg i huvudet på manlig fotbollsfotograf, men där kom man i domen inte fram till att det var en riktad attack.
Verkligen tråkig utveckling. Precis som i fallet Roger Sahlström så ligger inte problemet på de som med sin blotta närvaro får andra att agera så som de gör. För om vi lägger ribban där, att Roger Sahlström och kvinnliga fotografer ska "tänka två gånger innan de ger sig ut på allmän plats eller annan plats där de har rätt att vistas" så kommer det att rättfärdiga detta förskräckliga beteendet (Våldsbeteende). Vilka blir då nästa som måste "tänka två gånger innan de går utanför dörren"? Kanske blir det DU som istället riktar fokus mot t.ex Roger Sahlström (Att han har typ "fel" åsikter och vistas på "fel" plats). DU kan bli nästa som utsätts bara genom din blotta närvaro. Tänk på det.
 

martley

Aktiv medlem
Verkligen tråkig utveckling. Precis som i fallet Roger Sahlström så ligger inte problemet på de som med sin blotta närvaro får andra att agera så som de gör. För om vi lägger ribban där, att Roger Sahlström och kvinnliga fotografer ska "tänka två gånger innan de ger sig ut på allmän plats eller annan plats där de har rätt att vistas" så kommer det att rättfärdiga detta förskräckliga beteendet (Våldsbeteende). Vilka blir då nästa som måste "tänka två gånger innan de går utanför dörren"? Kanske blir det DU som istället riktar fokus mot t.ex Roger Sahlström (Att han har typ "fel" åsikter och vistas på "fel" plats). DU kan bli nästa som utsätts bara genom din blotta närvaro. Tänk på det.
Jag vet inte om det är specifikt fotografer som måste tänka sig för vart de går och vad de gör. Det finns kvinnor som inte vågar vistas utomhus efter att det blivit mörkt, utan att för den skull ha klätt sig i "utmanande klädsel", och jag kan tänka mig att personer med utländskt ursprung eller mörk hudfärg inte gärna ställer sig och tittar på en rassedemonstration.
Fotbollshuliganer är ett släkte för sig. Jag skulle personligen inte ens komma på tanken att gå i närheten av en fotbollsarena när det är match. Jag har för övrigt inte förstått vad spelet går ut på, gäller det att slå ned så många som möjligt på läktaren, eller att pricka så många som möjligt ute på den gröna gräsplätten i mitten med olika sorters projektiler, eller handlar det om att på kortast möjliga tid täcka den gröna gräsplätten med rök från bengaliska eldar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Verkligen tråkig utveckling. Precis som i fallet Roger Sahlström så ligger inte problemet på de som med sin blotta närvaro får andra att agera så som de gör. För om vi lägger ribban där, att Roger Sahlström och kvinnliga fotografer ska "tänka två gånger innan de ger sig ut på allmän plats [...]
Är det verkligen en utveckling som sker åt det negativa hållet? Eller tror vi det för att vi läser ett antal artiklar och referat.

Ådalen 31 när militär medvetet sköt demonstrerande arbetare.
Förut när våldtäkt inom äktenskapet inte var ett brott. Osv.
Nä jag tror att vi faktiskt rör oss i rätt riktning även om mycket fortfarande inte är som det ska.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det verkligen en utveckling som sker åt det negativa hållet?
Att fotografer och journalister utsätts för våld när de försöker rapportera från händelser av olika slag tror jag är en ganska ny företeelse. Det tycks mig åtminstone som att det har ökat det senaste decenniet ungefär.
 

snap01

Aktiv medlem
Vad andra personer ropade förra året kanske du inte ska lasta Reepalu för?

Att ropa "länge leve Palestina" och "krossa sionismen" betyder att man stöder den tvåstatslösning som var förutsättningen för Israels existens redan 1947.
Märks att du jobbar/jobbat på aftonbladet ni är så långt till vänster så ni borde döpa om tidningen till kommunistbladet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Märks att du jobbar/jobbat på aftonbladet ni är så långt till vänster så ni borde döpa om tidningen till kommunistbladet.
Om man jobbar på Aftonbladets ledar - eller kulturredaktion (det har jag aldrig gjort) förutsätts man ha en viss politiskt uppfattning.
Men inte annars.

För att återgå till sakfrågan: Jag har insett att ”krossa sionismen” av många tolkas som ”krossa Israel”, trots att det inte är det man menar (utan ”krossa den ideologi som säger att Israel har rätt att växa över de överenskomna gränserna och därmed utplåna Palestina”). Att använda uttryck som missuppfattas på det viset är dumt.

(För övrigt förstår jag inte vad det var i mitt inlägg som var felaktigt eller ”vänstervridet”.)
 
ANNONS