Annons

Nikon D6 på gång

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har personligen skickat bilder direkt från kameran (Inte Nikon förvisso, men ändå). Från över 100 matcher. Allt från Superettan i fotboll, innebandy i SSL, SM-finaler i Speedway och ishockey, till Fotbolls-VM.
För publicering direkt på nätet (Via https://shootitlive.com). [...]
Se där vilken trevlig tjänst!
Provade lite lätt hemma igår. Funkar förträffligt med sladd och minsta jpg.
Ska prova fältmässigt en annan gång. Mobil uppkoppling via telefonen. Gissar att det går rätt mycket trögare.

Hur stora filer skickar du?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Se där vilken trevlig tjänst!
Provade lite lätt hemma igår. Funkar förträffligt med sladd och minsta jpg.
Ska prova fältmässigt en annan gång. Mobil uppkoppling via telefonen. Gissar att det går rätt mycket trögare.

Hur stora filer skickar du?
Jag har haft för vana att jobba med fullstora Jpeg, för att kunna beskära i kameran. (Till saken hör också att en del bilder använts i Expressens print).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Mobil uppkoppling via telefonen. Gissar att det går rätt mycket trögare.
...
Kan tillägga att mobiltelefoner har en viss tendens att koppla bort uppkopplingen mot inaktiva Wi-Fi enheter. För att spara batteri.
Varför jag rekommenderar en ”Mifi”/”puck” som är dedikerar för att skapa ett Wi-Fi-nätverk med mobil uppkoppling.
Fungerar påtagligt bättre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inga andra synpunkter på D6, inte hundra att en D7 kommer till 2024, hur kan Nikon tänka här om framtiden, går det att förbereda för mera avancerade FW som håller modellen konkurrens kraftig under längre tid.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Inga andra synpunkter på D6, inte hundra att en D7 kommer till 2024, hur kan Nikon tänka här om framtiden, går det att förbereda för mera avancerade FW som håller modellen konkurrens kraftig under längre tid.
Jag tror att en D7 är lika osannolik som en F7.

Jag pratade nyligen med Nikon Europas produktstrateg och on D5/D6 kontra Sony A9. Den täckning av AF-punkter över nästan hela sensorytan och så snabb serietagning går inte att få till med en spegelreflex. Spegelfritt har större utvecklingspotential. Därför tror jag att Nikon har en spegelfri motsvarighet till D6 innan sommar-OS 2024. Antagligen betydligt tidigare än så.
 

SSD

Aktiv medlem
Inga andra synpunkter på D6, inte hundra att en D7 kommer till 2024, hur kan Nikon tänka här om framtiden, går det att förbereda för mera avancerade FW som håller modellen konkurrens kraftig under längre tid.
Är svårt att ha så mycket synpunkter på D6 då en spec inte är officiell. Jag har en D5 och är rikitgt riktigt nöjd. Men man får alltid en släng av "uppgraderingssjukan" när en ny kommer. Det spekuleras i att detta blir den sista pro DSLR från Nikon och så kanske det är. Jag är då ännu inte beredd att byta till spegellöst. Min D5 tar tusentalsbilder på ett batteri, den fungarer i sträng kyla, i regn, i snö osv. Där är inte spegellöst ännu.
Lyckas de få ännu bättre AF i D6 är jag imponerad. 14 b/s känns inte livsavgörande. Wifi/Radio inte intressant för mig. En högre upplösning med bibehållen ISO behandling är ju inte fel.
Men som sagt, kanske blir sista DSLR från Nikon och kan ju vara värt en uppgradering bara det :)
 

SSD

Aktiv medlem
Varför det? Jag tror en del skulle tänka att ”nu kan jag lika bra köpa den här, ingen anledning att vänta”.
Precis, varför det?
Enda anledningen jag kan se vore om man tror/förväntar sig att spegellöst kommer erbjuda någonting bättre inom de närmsta åren och man sitter på en kamera (typ D5, D850) som lever vidare dessa år.
Men samtidigt, ska man hela tiden avvakta för att något bättre eventuellt är på gång lär man ju aldrig komma till skott.
Min D5 är 1 år gamal och en D6 ska vara rejält mycket bättre på någonting för att jag ska få omedelbar uppgraderingsfrossa. Men man ska aldrig säga aldrig :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Spegelreflex eller spegelfri kommer nog att ältas ett par år till, för och nackdelar fins väl hos båda sorterna, alla yrkesbilder som tas kräver nog inte alltid dom största tyngsta kamerorna, vad gäller Nikon så tror jag att en Z6 skulle klara sig fint vid många tillfällen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det viktiga med D6 är väl ffa pålitlig och förutsägbar prestanda som levererar de bilder proffsen förväntar sig i alla väder. I regel innebär detta telen och någon ev storleksvinst med spegelfri är irrelevant. Det viktiga här ser jag inte som att det är en DSLR eller spegellös. Anser Nikon att de inte kan få till det som krävs i en spegellös (ffa AF under alla möjliga omständigheter) blir det en DSLR. Ekipaget D6+70-200/2,8, 300/2,8, 400/2,8, 180-400/4 eller 600/4 blir ju ändå lika stor.

Proffsen skulle ha svårt att förlåta Nikon om de släppte en sportspegellös som inte var minst lika bra som D5 och gärna lite till på alla sätt. De och Canon måste nog vara konservativa för den här målgruppen då de inte har råd att tappa. Sony har råd att experimentera mindre då de har få professionella sportfotografer idag.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
http://www.sansmirror.com/newsviews/2019-mirrorless-camera/july-september-2019-mirrorl/a-nikon-mirrorless-safari.html

Jo Fredrik har nog rätt enligt ovan, proffsen vill ha det på det viset, här är ändå en länk till Thom Hogan som tog med sig Z6/Z7 på Afrika safari, rätt så bra genomgång och fina bilder, Hogan är visserligen ambassadör för Nikon, men skriver ganska så bra, hans kompis använder en D850.
Thom Hogan är mycket, men definitivt inte ambassadör för Nikon :)

Ibland, i de perioder när han är som surast på Nikon, kan det låta lite som om att han önskat att han hade varit sådan, men aldrig fått erbjudandet :)

I och med att han ofta skriver om Nikon har han ju för övrigt, vilket kan passa mer i den här tråden, också kommenterat D6:
http://dslrbodies.com/newsviews/nikon-2019-news/september-2019-nikon-canon/do-we-need-a-d6.html
 

Bengf

Aktiv medlem
Thom Hogan är mycket, men definitivt inte ambassadör för Nikon :)

Ibland, i de perioder när han är som surast på Nikon, kan det låta lite som om att han önskat att han hade varit sådan, men aldrig fått erbjudandet :)

I och med att han ofta skriver om Nikon har han ju för övrigt, vilket kan passa mer i den här tråden, också kommenterat D6:
http://dslrbodies.com/newsviews/nikon-2019-news/september-2019-nikon-canon/do-we-need-a-d6.html
Ja må så vara, fast bättre icke ambassadör för Nikon är nog svår att finna, har uppfattat Thom Hogan som mycket populär och ofta hänvisad till, sedan vet jag inte om alla andra kamera ambassadörer enbart skönmålar och inte vill nämna det minsta av eventuella svagheter, önskemål om en kamera varierar som sagt mycket från person till person.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst är det bra att Hogan (och alla andra för den delen) kan vara kritisk och ta upp sakliga fel och problem. Men jag har snarare upplevt Hogan som väldigt grumpy och en sur gammal luttrad Nikonanvändare som bitvis sett precis *allt* som Nikon gör och släpper som 100% negativt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst är det bra att Hogan (och alla andra för den delen) kan vara kritisk och ta upp sakliga fel och problem. Men jag har snarare upplevt Hogan som väldigt grumpy och en sur gammal luttrad Nikonanvändare som bitvis sett precis *allt* som Nikon gör och släpper som 100% negativt.
Oh tusan, jag märker att jag läst för lite Thom Hogan, men safarilänken några steg ovan finner jag mest beröm över Z6/Z7.
 
ANNONS