Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Har följt den här diskussionen från start men inte hängt med riktigt i slutet (orkat läsa). Tänkte komma med ett litet inlägg som jag tycker känns viktigt.

Jag känner en 12-årig kille som har fått en billig digikamera som han använder flitigt. Han har suttit bredvid mig & tittat på fotosidan & undrar om han kan bli medlem & lägga in bilder, självfallet säger jag. Alla får vara med, visst var det så ni tänkte här på fotosidan.

Killen har höga ambitioner men än så länge låga kunskaper, när han lägger in sin första bild så hoppas jag att han får konstruktiv kritik som förklarar vad han borde förbättra & inte kommentarer typ, passar bäst i familjealbumet betyg 1 (betyget kanske han är värd, men gärna en bättre kommentar)

Vi måste inse att vi ligger i olika stadier i vårt fotograferande oberoende av ålder. Jag satt igårkväll & kommenterade den nya skörden. Jo, kvaliten har sjunkit, kommenterade ett riktigt lågvattenmärke som tjejen förmodligen lagt in i god tro. Jag gav henne konstruktiv kritik & förklarade vad jag tyckte var fel. Jag hoppas att hon tog det bra, bilden försvann senare på kvällen...

En annan sak som jag aldrig sett nämnas är okunskapen hos vissa betygsättare. Solnedgång, katt, hund = högt betyg, snyggt, vackert, gillar den här bilden, söt katt, mm. Jag har inget emot dessa kategorier & förstår även att samma problem finns i betygsättningen som i kvaliten på bilderna som läggs in, kunskaper.
Antar att det är samma personer som skriver, passar bäst i familjealbumet mm.
Jag vet att detta är ett känsligt ämne, vem bestämmer vad som är bra??? Min 12-årige kompis ger 5-or åt alla solnedgångar, har han fel?.

Självklart så kommer det in fler sämre bilder när medlemstalet stiger, men även fler bättre fast inte i samma omfattning. Hur vi löser problemet som faktiskt finns har jag ingen bra lösning på men vi ska vara oerhört måna om nybörjarna som vill lära sig, vi får inte skrämma bort dem.

Larsa.
 

Joker

Aktiv medlem
Jag anser att Larsa har träffat bulls eye i sitt nyktra inlägg och åskådliggjort dilemmat som Fotosidan och dess intentioner ställs inför. Jag tycker även att han visar att det som vissa upplever som ett stort problem, andra som ett mindre problem och än fler inte reflektera över är något vi får lära oss leva med då vi tar del av FS. Visst är det trist då man upplever en kvalitetssänkning då medlemstalet ökar, men känns inte debatten igen från avvecklande av TV monopolet? Visst, vi fick rätt många rätt dåliga program men samtidigt fick många bra program som vi aldrig hade fått ta del av med två TV icke konkurrerande kanaler.
Det viktigast måste ändå kunskapstörsten och viljan att utvecklas vara. Personligen har jag definitivt utvecklat mitt bildseende och med till visshet gränsande sannolikhet även utvecklat mitt bildskapande. Jag tänker åtminstone mer inför varje gång jag trycker ner avtryckaren. För mig är det även ett faktum att den största delen av mina bilder på FS är tagna efter att jag blev medlem på FS.
Ge bra feedback och ge feedback istället för att ägna tid åt att bemöta feedback så löser det sig med all säkerhet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det känns också som att vi på redaktionen spelar en viktig roll genom att sätta ribban i artiklar och nyhetsbevakning.

Redaktionen är också mycket lyhörd för vad ni tycker, samtidigt som vi vill styra skutan någrlunda i den riktningen som vi avsett.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Antar att det är samma personer som skriver, passar bäst i familjealbumet mm.
Jag tillhör nog en av de som någon gång skrivit att bilden kanske passar i familjealbumet. Det är ju min åsikt och min kommentar. Men jag ger aldrig betyget 1 om bilden i sig är bra. Jag tar naturligtvis själv också familjealbumsbilder (det gör väl alla). Men jag tycker att vissa bilder här kanske hade gjort sig bättre i just ett album än att ta upp plats här på sidan. Men visst är alla välkommna att lägga upp valfria bilder, precis som det är valfritt att skriva de kommentarer man vill.

Mvh
Jeppe
 
ANNONS