Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
jimh skrev:
Absolut, jag håller med. Det är väl egentligen det jag försöker säga :)

Det jag syftade på var att man inte kan gå den genväg jag uppfattade att Christer föreslog. Dvs att erbjuda dem som vill ha lägre flöde att använda poolerna, och låta resten göra hur de vill. Det skulle inte leda till fler kommentarer eftersom det inte minskar det reella flödet utan bara maskerar det för dem som blir stressade av att det är mycket.
Då är vi i alla fall eniga så långt. Men tveksamt om flödet kan strypas mer (vi blir dessutom fler och fler medlemmar vad jag förstår), nä, bättre att försöka med morot och höja kommentatorskonstanten hos varje medlem. Kör med ett poängsystem och lotta ut nått kul varje månad bland de 100 bästa i poänglistan. För att överhuvudtaget få poäng bör kommentarer givna ha minst 20 tecken (eller likanande) för att det inte ska bli "Bra", "Utmärkt" osv.

Om inte morot fungerar är nästa steg våld - men det fungerar dåligt i en virtuell community, så tvång kan vara ett alternativ: varje dag man loggar på måste man kommentera en av de minst kommenterade bilderna innan man får fortsätta.
 
Senast ändrad:

Kakelgasten

Aktiv medlem
Tvinga folk att kommentera eller tvinga folk att betal för medlemskap...vari ligger skillnaden?

Båda är med all säkerhet avskräckande för den nyblivna medlemmen.
 

jkene

Aktiv medlem
Kakelgasten skrev:
Tvinga folk att kommentera eller tvinga folk att betal för medlemskap...vari ligger skillnaden?

Båda är med all säkerhet avskräckande för den nyblivna medlemmen.
Jag hoppas du noterade smileyn i början av inlägget...
 

ulltand

Aktiv medlem
clindh skrev:
...Vi har kört med poäng länge på Utsidan.se...
Tänkte föreslå kottsystemet som finns på utsidan, så det var kul att du tog upp det.
Redan nu kan man ju se diffen på givna och mottagna kommentarer på sin sida, kanske ni ska göra den funktionen mer synlig?
 

lottawe

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:

Redan nu kan man ju se diffen på givna och mottagna kommentarer på sin sida, kanske ni ska göra den funktionen mer synlig?
NEJ tack.
Den där diffen är orättvis och det är inte alls kul om den syns.

(jo, jag kommenterar en del.)
 

lottawe

Aktiv medlem
jkene skrev:
På vilket sätt är den orättvis?
En person som får 2 kommentarer behöver ge 2 kommentarer för att stå på noll. En person som får 30 kommentarer behöver ge 30 för att hamna på noll.

Alltså säger den inte ett skit om hur mycket folk engagerat sig i att kommentera. Dessutom uppmuntrar den nog bara till fler obetänkta kommentarer om den är synlig.
 

ulltand

Aktiv medlem
lottae skrev:
En person som får 2 kommentarer behöver ge 2 kommentarer för att stå på noll. En person som får 30 kommentarer behöver ge 30 för att hamna på noll.
Har inte tänkt det så tidigare, men jag håller med, visst är den orättvis...
Kottsystemet bygger dock inte på en differens, utan på medlemmens aktivitet på sidan.
 

jkene

Aktiv medlem
lottae skrev:
En person som får 2 kommentarer behöver ge 2 kommentarer för att stå på noll. En person som får 30 kommentarer behöver ge 30 för att hamna på noll.

Alltså säger den inte ett skit om hur mycket folk engagerat sig i att kommentera. Dessutom uppmuntrar den nog bara till fler obetänkta kommentarer om den är synlig.
Ja det låter ju inte rättvist att det finns folk som får 30 kommentarer (ironi).
 

jkene

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Har inte tänkt det så tidigare, men jag håller med, visst är den orättvis...
Kottsystemet bygger dock inte på en differens, utan på medlemmens aktivitet på sidan.
Prexis, det är så det bör vara.
 

ulltand

Aktiv medlem
lottae skrev:
...Dessutom uppmuntrar den nog bara till fler obetänkta kommentarer om den är synlig...
Jag tror inte det. Snarare att även nya medlemmar vågar kommentera, att alla förstår att man ska kommentera, oavsett hur duktig man själv är som fotograf.
 

jkene

Aktiv medlem
Jag tror för övrigt att dom som bara ger "obetänkta kommentarer" dör en långsam död i ensamhet här på FS....
 

Arne S

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Bara en annan ide..

Jesper K skrev:
Jag använder inte funktionen i första hand för att söka bilder utan för att se vad som händer på siten. Vad folk skriver, vilka som skriver, till vilka bilder, diskussioner under bilder m.m.

Jag tittar även i poolerna och nya bilder.

Men på Senaste kommentarer tittar jag väldigt ofta. Ta inte bort den! Man behöver ju inte titta där om man inte vill...

Jesper
Har all respekt för dina synpunkter, Jesper. Men jag delar dem inte fullt ut.

Vad jag menar är att om man använder den funktionen begränsar man sitt utbud av bilder ganska starkt, och det blir redan kommenterade bilder som får fler kommentarer. Många gånger dessutom väldigt liknande kommentarer som upprepas. Hade det inte varit trevligare och bättre om fler fått dela på kakan?
Visst kan det vara både kul och utvecklande att läsa andras kommentarer, men den möjligheten finns ju ändå, även om det blir lite jobbigare att hitta dem. Jag är beredd att ta den smällen.
Vem som skriver, tja, kan finnas ett visst intresse. Men är det i sanningens namn så viktigt?
Är det inte viktigare att fler bilder får kommentarer och att fler får möjlighet att utvecklas?
Diskussioner tycker inte jag skall föras under bilderna. Det finns andra platser som är avsedda för det. Under bilderna ger man sina kommentarer och eventuellt en motkommentar från fotografen. No more. (jag kanske missförstår dig, ber om ursäkt i så fall).

PS. Kollade lite på din profil. Många fina bilder där. Ska kolla lite närmare där. DS
 

OldSchool

Aktiv medlem
Elitistiskt bildpool? ja tack gärna för mig, jag är medlem på altphoto och 90% av bilderna där är grymt bra och inspirerande...hur har man lyckats med detta? en kombination av att sidan är lite hemlig för allmänheten(tills nu iaf) och att man klart och tydligt anger att man vill ha en viss kvalite på bilderna kanske?


Jag har ännu bara två bilder upplagda på alt, och har fått många tittar o väldigt många som lämnar betyg på mina bilder, men kritiken är nästan obefintlig, på sin höjd får man lite . brilliant, great work osv...

Jag är även med på photoinspiration.dk, där får man ansöka om att få vara med och visa sina bilder innan man godkänns, kvaliten där är också grymt bra...men som sagt dåligt med kritik...

Därför vore det ultimata en "Elitistiskt" bildpool på fotosidan eftersom folk trots allt är ganska bra på att kommentera när det är intressanta bilder.


bara mina 5cent/Tim
 

Balte

Aktiv medlem
stämm av med medlemmarna

Har kommit upp en hel del förslag här både bra o mindre bra.. de borde sammanställas o kanske låte medlemmar själva rösta o se vad folket tycker.. kanske blir ett helt annan resultat.


Sedan om man skall göra så som resultat blir e en annan 5:a. Men då ser vi ju iaf vilket håll det lutar!
 

aceeo

Aktiv medlem
Jag tycker Krister har slått huvudet på spiken

Tycker du det laddas upp för mycket bilder, eller "spammas" bilder, används Kritikpoolerna

Tycker du att flödet av bilder är oviktigt för dig, använd "nya bilder"

Svårare än så är det väl inte, dessutom är det väl inte så att man bara skall lägga upp sina bra bilder. Ibland lägger man upp bilder som man vet det är något fel på, men kan själv inte hitta felet, eller hittar det men vet inte hur man skall fixa det, då behöver man verkligen kritik och kommentarer......

// Anders
 
ANNONS