Annons

Var finns den nya fotokonsten?

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
esbtse skrev:
Tuvärr måste du ha rätt kanaler för att kunna sälja bilden som konst om inte något museum eller galirist återupptäcker fotografen och ställer ut hans bilder, vilket medför att han får rätt kanal osv, kanske en klassfråga?
Det är säkert en klassfråga, men varför nöja sig med att gallerier eller muséer ska "upptäcka" den angelägna fotografin. Här skulle det behövas friska fläktar och nya idéer om hur man kommunicerar med fotografi. Reklamfotograferna vet ju det redan. Se bara på tunnelbaneväggarna, i busskurerna eller på tavlor som det brukar stå Decaux eller nåt på. Fotografier överallt. Ofta undermåliga, ibland lysande och förmodligen effektiva.
 

Graal

Avslutat medlemskap
esbtse skrev:
Hur viktig är god utbildning? Är det för att få acceptans hos konstköparna? Jag tycker det borde räcka med hög kvalitet och kontinuerlighet samt att det bryter mot kulturen.
Få fotokonstnärer kan nog hävda sig eller få plats i de stora sammanhangen idag utan utbildning, hur bra konst dom än presterar eller hur pass nyskapande dom än är......men jag kan ha fel? Till syvende och sist så måste gallerierna tjäna pengar och då vågar man inte satsa på autodidakter eller okända kort. Men främst är det väl så att det finns få som är bra utan utbildning? De flesta som vill utveckla sig inom fotgrafikonsten och som har talang går ju någon form av utbildning. Men undantag finns och tyvärr går dom nog mångas näsor förbi...
 

bEPH

Aktiv medlem
mannbro skrev:
Det är ju inte en likriktning, det är ett tekniksskifte.
...
Men Internet är ju bara en kanal. Att all elektronisk media samlas under ett tekniskt paraply innebär ju inte att innehållet likriktas, och jag trodde att det var innehåll vi diskuterade här, inte tekniken bakom de elektroniska distributionskanalerna.
Nja, för mig är internet mer än en kanal, problemet med internet är massiv tillgänglighet, internet skapar ett annat samhälle med ett annat tänkande. Konstens plats blir en helt annan, fotografier får ofta ge vika för filmer, vem vill titta på ett foto i 30 minuter om man kan se en film samma tid?
Styrkan som foto hade/har tycker jag inte riktigt kan förmedlas på ett bra sätt genom internet. För mig så är tystnaden och tanken en viktig del av foto/konst, att måsta stanna upp i rummet för att betrakta, att ge sig tid, kvalite istället för kvantite. Att leva här och nu för att vägen till det andra roligare är lång. Internet har alltid nåt roligare runt hörnet, man ska alltid jäkta vidare mot nåt roligare.
Jag tror inte att konstfoto(till skillnad mot bruksfoto) kan se ut som det gjort tidigare. Men jag kanske bara svamlar... Jag som datatekniker ligger kanske i framkant snett ut åt nåt hörn på nåt sätt, en viktig fråga är om npn vill betala för kvalité annat än som statussymbol?
 

esbtse

Aktiv medlem
urbano skrev:
Det är säkert en klassfråga, men varför nöja sig med att gallerier eller muséer ska "upptäcka" den angelägna fotografin. Här skulle det behövas friska fläktar och nya idéer om hur man kommunicerar med fotografi. Reklamfotograferna vet ju det redan. Se bara på tunnelbaneväggarna, i busskurerna eller på tavlor som det brukar stå Decaux eller nåt på. Fotografier överallt. Ofta undermåliga, ibland lysande och förmodligen effektiva.
Jag tror att du har hittat den viktiga punkten. Om fotokonsten skall överleva, speciellt naturfoto, då porträtt och dokumentär fotografi verkar vara mer accepterad, så måste vi skapa våra egna kanaler. Tuvärr måste vi även locka dit köparna eftersom det man betalar för vårdar man. Ytterst få foton överlever ett dödsbo om arvingen inte har kunskap eller personlig koppling till bilden. Däremot kan en målning göra det..
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Graal skrev:
De flesta som vill utveckla sig inom fotgrafikonsten och som har talang går ju någon form av utbildning. Men undantag finns och tyvärr går dom nog mångas näsor förbi...
Pratar du om formell utbildning eller fotokurser, En formell utbildning betyder konstfack eller motsvarande utomlans och då måste du ha startat tidigt i ditt liv. Pratar du fotokurser och folkhögskolor så finns det flera som kan uppfylla detta vilkor även om de börjar sent i livet.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Vanliga "fotokurser" på en folkhögsola, folkuniversitét, eller liknande brukar vara grunden. Det räcker kanske inte lika långt? Man ska nog ha konstfack, fotohögskola eller motsvarande som påbyggnad för att kunna bli riktigt uppmärksammad idag? Eller annan likvärdig konstutbildning utanför fotografi, det värderas vad jag förstått lika högt.
 

Happy Horse

Aktiv medlem
esbtse skrev:
Hur viktig är god utbildning? Är det för att få acceptans hos konstköparna? Jag tycker det borde räcka med hög kvalitet och kontinuerlighet samt att det bryter mot kulturen. Du som är galierist vad är det som gör att naturbilden har svårt att bli accepterad som konstfoto i europa?
God utbildning är som med de flesta yrken, du är säkert bättre programmerare och snickare med utbildning än utan. Inom fotografi så handlar det inte om att utbilda sig till att hantera en kamera. Det handlar om att utveckla sitt bildseende, att välja teknik (storformat t ex) efter ändamål och inte tvärtom.

Eftersom den konceptuella konsten har varit i ropet länge nu så är det mycket större chans att du kan dra din idé längre (förhoppningsvis också bättre) med utbildning, lärare och mentorer.

Angående din fråga om naturfotografiet så ska jag försöka svara. Naturfotografi är en egen genre precis som t ex mode och street.
Det är det det konceptuella som visas och köps idag, det har varit färg och form och det har varit svart/vit gatufotografi.
Vad nästa trend blir vet jag inte med jag tror det blir mer datorgrafik.
Att använda naturen som ingrediens är väldigt poppis i iscensatt fotografi, titta gärna på t ex Elina Brotherus.

Att ta fina naturbilder handlar oftast om att vara på rätt plats, ha rätt objektiv på kameran vid rätt tidpunkt, kunskap om naturen/djuren, tålamod och en del andra yttre faktorer. Den konceptuella konsten/det iscensatta kräver ett inre engagemang, att vilja förmedla en inneboende känsla, att försöka berätta ett skeende i en enda bild. Ofta mörka tankar och känslor, att rama in och hänga upp till allmän beskådan som en sorts läkeprocess.

Högsta mode i NY just nu är att köpa analoga fotografier från olika krig att ha på väggen...

Lite ur mina tankar och så.
//
Nina
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Nina, du som verkar vara insatt i konstvärlden: Det traditionella måleriet är i Sverige på väg tillbaka nu efter ett antal år med konceptuell konst, installationer och dator/videokonst som främsta mode och där idén varit det viktigaste. Råder samma trend inom fotografiet? Är den traditionellt framställda fotokonsten på väg tillbaka? Eller är det fortfarande så att man kan visa verk enbart på grundval av själva idén där presenationstekniken tillåts vara "undermålig", med traditionell måttstock mätt (medvetet skapad så eller ej)?
 

esbtse

Aktiv medlem
Happy Horse skrev:
Inom fotografi så handlar det inte om att utbilda sig till att hantera en kamera. Det handlar om att utveckla sitt bildseende, att välja teknik (storformat t ex) efter ändamål och inte tvärtom.
Nina
Den utblidningen kan man få genom att läsa konsthistoria, gå enstaka kurser i rätt ämnen. Tuvärr tillåter konstfack inte utomsående att läsa enstaka kurer, skrå tänkande?.

Happy Horse skrev:
Eftersom den konceptuella konsten har varit i ropet länge nu så är det mycket större chans att du kan dra din idé längre (förhoppningsvis också bättre) med utbildning, lärare och mentorer.
Mentorer kan man få på andra håll än den akademiska, utan det beror av vilka lärare du har och haft de kurser som du har läst och i vilka kretsar du rör dig (social markör, skrå tänkande?).


Happy Horse skrev:
Att ta fina naturbilder handlar oftast om att vara på rätt plats, ha rätt objektiv på kameran vid rätt tidpunkt, kunskap om naturen/djuren, tålamod och en del andra yttre faktorer
Detta är ett vanligt missförstånd hos icke naturfotografer. Det bra naturfotografiet bygger som allt annat fotografes själsliv.

Troligen har kravet på formellutbildning sitt ursprung som en barikad mot de lägre klasserna och har till syfte att skydda konstens symbolvärde som social markör.
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Graal skrev:
Nina, du som verkar vara insatt i konstvärlden: Det traditionella måleriet är i Sverige på väg tillbaka nu efter ett antal år med konceptuell konst, installationer och dator/videokonst som främsta mode och där idén varit det viktigaste. Råder samma trend inom fotografiet? Är den traditionellt framställda fotokonsten på väg tillbaka? Eller är det fortfarande så att man kan visa verk enbart på grundval av själva idén där presenationstekniken tillåts vara "undermålig", med traditionell måttstock mätt (medvetet skapad så eller ej)?
Hej Nils.
Jag tror (och hoppas faktiskt) att det blir en bildrenässans snart, innehållsmässigt alltså. Jag tror videokonsten fortsätter, mer ljudsatta bildspel, mer färg och form och mindre konceptualism.
Presentationssättet har inte och kommer inte varit undermålig så där håller jag inte med.
Dåliga printar och avskavda IKEAramar har aldrig varit intressant och kommer inte att bli det.

Fina svartvita analoga kopior (fiberpapper, inte plast) kommer att säljas till högre priser framöver och görs redan idag.
Analoga färgkopior dock är jag tveksam till. Bra printar håller längre än analoga och det vet museum, gallerier och samlare idag.En digital print har inte lägre värde för att det är en utskrift. Hållbarheten och upplagan är viktig för de som betalar.

//
Nina
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tycker din kritik till Nina är felaktig Thomas.

Man får hoppas att en fotoelev har blivit tvingad till att korsa floder vars andra sida annars varit dold.

Hon skriver att det är lättare att komma fram i världen än utan utbildning, hon kräver den inte.

Sedan förstod jag inte din kommentar om naturfotografering. Konstig text, men räta ut den så förstår jag nog.

Nina har nog inte fel i sin uppfattning om naturfoto fast hon vänder argumenten i fel ordning. Jag anser att utan kunskap så är man inte på rätt plats vid rätt tid. Och ofta kommer den duktiga naturfotografen hem utan bilder och det är en stor skillnad mot den iscensatta fotografin. Fotografen styr inte naturen utan får helt enkelt vänta ut ögonblicket.
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:

Nina har nog inte fel i sin uppfattning om naturfoto fast hon vänder argumenten i fel ordning. Jag anser att utan kunskap så är man inte på rätt plats vid rätt tid. Och ofta kommer den duktiga naturfotografen hem utan bilder och det är en stor skillnad mot den iscensatta fotografin. Fotografen styr inte naturen utan får helt enkelt vänta ut ögonblicket.
Tack, självklart är det ingen inbördes rangordning i de jag skriver. Jag skriver bara mina tankar och erfarenheter i den orsdning det kommer fram i huvudet :eek:)

Lycka till allihopa, och gärna fler sådana här konstruktiva diskussioner på fotosidan. Åtminstone så tycker jag att det är mer intressant än att jämföra märken hit och dit.
 

esbtse

Aktiv medlem
Happy Horse skrev:
Lycka till allihopa, och gärna fler sådana här konstruktiva diskussioner på fotosidan. Åtminstone så tycker jag att det är mer intressant än att jämföra märken hit och dit.
Ge även Naturfotografin en fördomsfri granskning och då menar jag inte mina bilder utan exempelvis Terje Hellesø/N. http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2413

Själv är jag amatör och en produkt av det akademiska, men jag försöker åtminstone söka ett eget uttryck i mitt fotograferande och jag vågar utrycka och stå för mina åsikter oavsett hur motvilligt de tas emot av etablisimanget och hur illa jag behandlas av dess åsiktspoliser.
 

stefohl

Aktiv medlem
esbtse skrev:
Den utblidningen kan man få genom att läsa konsthistoria, gå enstaka kurser i rätt ämnen. Tuvärr tillåter konstfack inte utomsående att läsa enstaka kurer, skrå tänkande?.
De har ett antal kurser som man kan läsa som fristående kurs, bland annat en i fotohistoria.

Stefan
 

esbtse

Aktiv medlem
stefohl skrev:
De har ett antal kurser som man kan läsa som fristående kurs, bland annat en i fotohistoria.

Stefan
I så fall har något hänt under de sita åren för då jag för några år sedan ringde till dem och frågade om just detta var det kalla handen för alla som inte har läst på konstfack. Det berode inte på min brist på högskole poäng då jag har 260 poäng. Utan på skrå tänkande.
 

stefohl

Aktiv medlem
esbtse skrev:
I så fall har något hänt under de sita åren för då jag för några år sedan ringde till dem och frågade om just detta var det kalla handen för alla som inte har läst på konstfack. Det berode inte på min brist på högskole poäng då jag har 260 poäng. Utan på skrå tänkande.
Det låter märkligt eftersom den kursen gått rätt länge nu. Sedan kan jag hålla med om att de borde, liksom också Högskolan för fotografi, erbjuda flera fristående kurser.

Stefan
 

esbtse

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Det låter märkligt eftersom den kursen gått rätt länge nu. Sedan kan jag hålla med om att de borde, liksom också Högskolan för fotografi, erbjuda flera fristående kurser.

Stefan
Det är inte märkligt utan det har hänt i verkligheten. Du kanske borde kolla upp hur öppna kurserna verkligen är och inte bara på pappret. Om det är som du säger så kommer jag att söka till fotohistorian.
Skråtänkandet är grundmurat på fotohöskolan och konstfack. Jämför med tekniska högskolorna eller univeriteten där fortfarande folkupplysningstanken råder, så finner du många enstaka/fristående kurser som även icke studerande där kan söka. Konstfack påminner mer om Handelshögskolan vilket jag tror är symptomatiskt då de flesta även där kommer från den välbeställada klasserna. Dvs mota bort den stora massan från överklassens sista fästen. Själv tillhör jag sedan generationer tillbaka medelklasen.
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
esbtse skrev:
Det är inte märkligt utan det har hänt i verkligheten. Du kanske borde kolla upp hur öppna kurserna verkligen är och inte bara på pappret.
Eftersom jag känner flera fotografer som har gått den kursen utan att för övrigt studera vid Konstfack, så är jag säker på att den kursen existerar och är öppen för andra än Konstfackstuderanden.

Sedan håller jag, som sagt, med dig att dessa skolor skulle vara mera öppna och ha flera externa kurser. Jag var prefekt vid HFF under 90-talet och arbetade länge för att få till stånd externa kurser. Till slut blev det en. Jag tror det skulle vara nyttigt inte bara för de som vill gå en sådan kurs, utan också för studenterna på skolan. Det kan ibland bli en rätt stängd värld, med rätt snäva ramar för externa impulser.

Stefan
 

urbano

Aktiv medlem
Om utbildning och fotoskolor:

Making pictures is a very simple act. There is no great secret in photography...schools are a bunch of crap. You just need practice and application of what you've learned. My absolute conviction is that if you are working reasonably well the only important thing is to keep shooting...it doesn't matter whether you are making money or not. Keep working, because as you go through the process of working things begin to happen. -Elliott Erwitt

Jag tror Paul Strand sa nånting om att det tar 8-9 år att lära sig fotografera. Om man efter den lärotiden ändå inte lyckas producera ett hyggligt antal bra bilder är det troligen bättre att ägna sig åt något annat(sa han visst också)

Jovisst har fotoutbildningar sitt berättigande, men värdet av dem kanske överskattas ibland?
 

h.pettson

Aktiv medlem
esbtse skrev:
Det är inte märkligt utan det har hänt i verkligheten. Du kanske borde kolla upp hur öppna kurserna verkligen är och inte bara på pappret. Om det är som du säger så kommer jag att söka till fotohistorian.
Skråtänkandet är grundmurat på fotohöskolan och konstfack. Jämför med tekniska högskolorna eller univeriteten där fortfarande folkupplysningstanken råder, så finner du många enstaka/fristående kurser som även icke studerande där kan söka. Konstfack påminner mer om Handelshögskolan vilket jag tror är symptomatiskt då de flesta även där kommer från den välbeställada klasserna. Dvs mota bort den stora massan från överklassens sista fästen. Själv tillhör jag sedan generationer tillbaka medelklasen.
Från www.konstfack.se
Foto-/videokonstens historia
Fotografins och videokonstens historia
Institutionen för Konst

Obs! Förlängd ansökningstid till 10 augusti.

Poäng: 22,5 HP + uppsats 7,5 HP. Kursen läses på halvfart under höst- och vårtermin, uppsatsen är förlagd till vårterminen.
Kursstart: september 2007

(Står mer som jag saxat bort)
mvh
Håkan
 
ANNONS