Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den ekonomiska situationen för barn är idag annorlunda mot hur det var när du och jag växte upp. Om vi drömde om att en gång få äga en riktig systemkamera (helst en spegelreflex eftersom Leica och liknande var mossiga) så är det nog inte mobiltelefoner barn av idag drömmer om. De har redan en mobiltelefon sen unga år.
Ja för våra barn och barnbarn men det gäller inte alls alla. Det är väl därför en del av de välbeställda barnen faktiskt blir rånade av de som inte har på både kläder och telefoner.

Många är säkert inte helt nöjda med en sådan de redan har utan suktar efter en som någon annan mer välbeställd fått av sina föräldrar. Det finns väldigt dyra telefoner idag för de som vill ligga på topp. Jag tror telefoner fortfarande är rätt hett.

Det finns f.ö. t.o.m. de som inte ens har en smartphone idag i Sverige och alla är inte gamla kärringar eller gubbar och även om de inte är så många så är de i världen som har en systemkamera inte heller särskilt många i en sådan jämförelse.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Visst är det så att intressena över generationerna förändras, så jag säger inte att du har fel, men jag kan dela med mig av några saker som verkar peka åt ett annat håll.

Jag brukar då och då delta i så kallade "photo-walks". Jag har gjort det mer än ett dussin gånger i olika länder. En sak som gör det till en trevlig upplevelse är hur olika alla människor är som samlas med ett intresse gemensamt.

De är unga, medelålders och äldre, med bakgrunder som studenter, lärare, ingenjörer, hemmamän och -fruar, fotografer och ambassadörer.

Det finns unga som fotograferar med film och andra som fotograferar digitalt. De är ofta mer kreativa och tar mer risker än oss andra.

Jag har träffat unga som är intresserade av gatufotografi, några som studerar på konstskolor. Andra har lånat en kamera av pappa eller är intresserade av att fotografera bilar, motorcyklar eller modeller.

Jag känner ganska många fotografer som låter unga talanger assistera, för ömsesidigt utbyte, och de har massor med förfrågningar.

Bilden (och den rörliga bilden) har aldrig varit viktigare än nu och det lockar mängder med unga människor.
En intressant (i alla fall för mig) sidohistoria:

På en av dessa fotopromenader träffade jag en ung tjej som just hade utexaminerats från en konstskola.

Hon visade mig några fantastiska bilder.

Hon berättade att hon studerade olika aspekter av ljusföroreningar. Hon hade besökt en kulle över en stad och gjort långa exponeringar. Hon hade också fotograferat sin eget rum när hon sov med timmar långa exponeringar. Man kunde se hur ljuset utifrån gett upphov till skuggor och samtidigt som hon flyttat sig i sängen under natten.

Hon hade flera olika andra ideer som jag gärna skulle vilja se resultatet av.

Hon utnyttjade färgskiftningar och "hot-pixels" som en del av bildberättandet och hon behärskade definitivt både tekniken och den kreativa sidan.

Ett bra exempel på unga skapande fotografer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske. Men preppers är knappast millenials. Preppers är väl cyniska medelålders män som tycker att det är kul att bygga en självförsörjande tillvaro eftersom de inbillar sig att de är sig selv nok?


Om de har de gjort en livscykelanalys ur klimatpåverkansynpunkt så blir jag imponerad, men det mesta i klimatförändringsdebatten är vanligen bara löst tyckande.

Jag har inte helt koll på ålderfördelningen bland preppers. Vore ju bra om det fannns en del unga med på den båten för annars blir det nog besvärligt för mänskligheten :)

Nää, det analoga med alla kemikalierna var kanske inte så snyggt det heller.

Men det finns väl ändå en hel del empiri kring klimatförändringarma Per. Däremot har även jag som faktiskt en gång läst Natur Geografi på universitetet svårt att ta att man alltid hänvisar till klimatförändringar bara för att man haft ett särskilt VÄDER igår eller en särskilt torr sommar sist. Nu har det ju varit blött blött ett bra tag och vi har haft både mycket snö och is och då kan man ju alltid tro på en ny istid om man skulle gå på den senaste månaden.

Förändringar i vädret är inte klimattrender förrän vi ser dem över 30 år åtminstone.

Det jag undrar mest i frågan nu är hur nationen ska hantera om vi nu misslyckas med 2% målet och landar på 3 t.o.m. Landstinget borde kanske skaffa sig lite framförhållning och inrätta en "Klimatångest avdelning" på varje storsjukhus. Utsläppen i Sverige ökar ju tydligen igen. Blir nog inga fler systemkameror här förrän vi helt gett upp klimatkampen och det gäller nog inte bara Greta om vi ska klara det där. :)

Men vi har ju redan sett denna jeppe i DN som hävdar att det redan ändå är kört, så vi kanske kan uppgradera lite till mans förr än vi tror. Han hävdar ju att vi ändå bara kan ägna oss åt lite palliativ vård av planeten innan det är helt kört och visst kan vi rädda en och annan djurart kanske mest för att vi tycker särskilt synd om dom eller tycker som är särskilt söta innan mänskligheten helt uppfyllt jorden. Just vi kan ju kanske dessutom utverka någon dispens från alla undantagen, för vem ska då annars ta alla de superhögupplösta bilder med alla nya superhögupplösande kamerasensorer vi faktiskt behöver för att riktigt förstå hur det går med själva undergången - i detalj. Till det duger ju inga trötta mobilkameror.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har inte helt koll på ålderfördelningen bland preppers. Vore ju bra om det fannns en del unga med på den båten för annars blir det nog besvärligt för mänskligheten :)

Nää, det analoga med alla kemikalierna var kanske inte så snyggt det heller.

Men det finns väl ändå en hel del empiri kring klimatförändringarma Per. Däremot har även jag som faktiskt en gång läst Natur Geografi på universitetet svårt att ta att man alltid hänvisar till klimatförändringar bara för att man haft ett särskilt VÄDER igår eller en särskilt torr sommar sist. Nu har det ju varit blött blött ett bra tag och vi har haft både mycket snö och is och då kan man ju alltid tro på en ny istid om man skulle gå på den senaste månaden.

Förändringar i vädret är inte klimattrender förrän vi ser dem över 30 år åtminstone.

Det jag undrar mest i frågan nu är hur nationen ska hantera om vi nu misslyckas med 2% målet och landar på 3 t.o.m. Landstinget borde kanske skaffa sig lite framförhållning och inrätta en "Klimatångest avdelning" på varje storsjukhus. Utsläppen i Sverige ökar ju tydligen igen. Blir nog inga systemkameror förrän vi helt gett upp klimatkampen och det gäller nog inte bara Greta om vi ska klara det där. :)
Det finns klara bevis på att det inte finns några klimatproblem:

https://www.youtube.com/watch?v=3E0a_60PMR8
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte helt koll på ålderfördelningen bland preppers. Vore ju bra om det fannns en del unga med på den båten för annars blir det nog besvärligt för mänskligheten :)
Jo, om prepperismen nu hade något med mänsklighetens överlevnad att göra så vore det nog bra om det fanns unga preppers.

Men det finns väl ändå en hel del empiri kring klimatförändringarma Per.
Givetvis. Det finns mycket god vetenskap om den saken, men inte så mycket vettigt i den allmänna debatten. Framförallt så finns det för många knäppskallar som tror att det vet hur de ska lösa problemet utan att ha en susning om det.

Men vi har ju redan sett denna jeppe i DN som hävdar att det redan ändå är kört, så vi kanske kan uppgradera lite till mans förr än vi tror. Han hävdar ju att vi ändå bara kan ägna oss åt lite palliativ vård av planeten innan det är helt kört och visst kan vi rädda en och annan djurart kanske mest för att vi tycker särskilt synd om dom eller tycker som är särskilt söta innan mänskligheten helt uppfyllt jorden.
Det är ett stort misstag att jämställa jordens undergång med mänsklighetens undergång. Även om medeltemperaturen ökar så mycket att större delen av mänskligheten dör ut så kommer det att finnas gott om organismer som överlever och t.o.m. frodas. Enorma katastrofer där stora delar av livet på jorden har dött ut har hänt förr, men det stoppade inte livet att fortsätta på ett eller annat sätt.

Så även om systemkamerorna dör ut så kommer någon liten mobilkamera-art eller någon av oss än så länge okänd kamerasort att finnas kvar, föröka sig, och frodas i framtiden. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det var nog japanska störtbombare som avgjorde kriget!
Eftersom du inte hade en smiley efter det där så kan man tro att du menar allvar, men jag måste nog tolka det som ett skämt ändå.

Nästan en halv miljon amerikanska lastbilar skeppades till Sovjetunionen under andra världskriget, och som den som har studerat krigshistoria vet så är det försörjningslinjerna som avgör hur kriget går.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Eftersom du inte hade en smiley efter det där så kan man tro att du menar allvar, men jag måste nog tolka det som ett skämt ändå.

Nästan en halv miljon amerikanska lastbilar skeppades till Sovjetunionen under andra världskriget, och som den som har studerat krigshistoria vet så är det försörjningslinjerna som avgör hur kriget går.
Jag menar 100% allvar. Vad hade hänt om inte japan inte gjorde misstaget att anfalla Pearl Harbour. Hade dina lastbilar skeppats då...
 

Bengf

Aktiv medlem
Det var nog japanska störtbombare som avgjorde kriget!

Ja högst troligt var det så, feltänk av Japanerna att ge sig på Pearl Harbour, man kan tycka mycket negativt om Amerikanare särskilt på senare tid, men då var britterna glada att USA kom med i spelet och troligtvis lycka för hela europa, Bofors 40mm kanoner gjorde också nytta.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja högst troligt var det så, feltänk av Japanerna att ge sig på Pearl Harbour, man kan tycka mycket negativt om Amerikanare särskilt på senare tid, men då var britterna glada att USA kom med i spelet och troligtvis lycka för hela europa, Bofors 40mm kanoner gjorde också nytta.
Det är verkligen OT med stort ! Det avgörande var kriget på Östfronten. Tyskarna förlorade huvuddelen av sina soldater mot Sovjetunionen. Det finns lite olika uppgifter, en del säger så mycket som totalt 6 miljoner stupade tyskar i WWII, varav nästan 5 miljoner (alternativt 4,3) stupade mot ryssen.

Sedan spelar allt det andra också roll, att USA drogs in i kriget, biståndet/konvojerna till Europa och att England stod i emot. Tyskarna hade förlorat kriget ändå, men ryssen och Östfronten var knäcken.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Skulle läsa om systemkamerans framtid och befinner mig istället på östfronten under andra världskriget.

Spännande med trådars utveckling.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är verkligen OT med stort ! Det avgörande var kriget på Östfronten. Tyskarna förlorade huvuddelen av sina soldater mot Sovjetunionen. Det finns lite olika uppgifter, en del säger så mycket som totalt 6 miljoner stupade tyskar i WWII, varav nästan 5 miljoner (alternativt 4,3) stupade mot ryssen.

Sedan spelar allt det andra också roll, att USA drogs in i kriget, biståndet/konvojerna till Europa och att England stod i emot. Tyskarna hade förlorat kriget ändå, men ryssen och Östfronten var knäcken.

Ja det blev tok OT detta, vet inte hur det började, Hitler gjorde bort sig, skickade 2 miljoner soldater till Ryssland som var mycket dåligt förberedda på vintern och förnödenheter, han trodde väl att det snart skulle vara över, många tyskar dukade under på grund av bristen på mat dom svälte ijäl helt enkelt, och mycket kallt var det som sagt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja det blev tok OT detta, vet inte hur det började, Hitler gjorde bort sig, skickade 2 miljoner soldater till Ryssland som var mycket dåligt förberedda på vintern och förnödenheter, han trodde väl att det snart skulle vara över, många tyskar dukade under på grund av bristen på mat dom svälte ijäl helt enkelt, och mycket kallt var det som sagt.

Det blev väldigt OT ;) Ett spännande ämne och jag kunde hålla mig. Tillbaka till topic :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är ett stort misstag att jämställa jordens undergång med mänsklighetens undergång. Även om medeltemperaturen ökar så mycket att större delen av mänskligheten dör ut ...
Klimatförändringarna kommer inte att leda till mänsklighetens undergång. Vi och vår civilisation kommer att överleva, men under delvis andra villkor.
 
ANNONS