Annons

Citera test på webbsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

LazyGus

Medlem
Jag har tänkt att samla test från tidningar på en webbsida. Det rör sig inte om foto men kan vara sak samma.

Så låt oss säga att Fotosidans magasin testar Fotoskrivare i en tidning. Får jag då göra följande på min sida:
Jag har en sektion som heter Fotoskrivare. Där listar jag produkter (fotoskrivare) och på sidan för en fotoskrivare skriver jag följande,
"Canon Photo Printer - 8/10 - Fotomagasinet (2009-08-08)"

Jag plockar alltså resultatet av testet från tidningen men kopierar ingen som helst text. Kan detta ses som något copyrightbrott? Jag tycker att det borde vara okej då jag skriver min egna text och bara hänvisar till Fotomagasinet.
Vad säger ni?
 

Orfeous

Aktiv medlem
RSS Feeds gör ju sådant..
Man får t.ex i windows upp en ruta med text från olika websidor.

så nog tror jag att det är lagligt.
Det blir ju bara som en länk.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
det är klart du får göra det...
så länge du inte copy-pastar hela texten fotomagasinet skrivit (vilket du ju inte skulle göra)
 

LazyGus

Medlem
Det är precis så jag också tänker.

Har fått lite vibbar från en tidning jag frågat att de inte skulle gilla det (har fortfarande inte förstått varför men tror att de tycker att de inte tjänar något på att testresultaten visas på sidan) men då borde de ju inte kunna stoppa mig från att publicera resultaten.
 

J_nne

Aktiv medlem
DN har nog koll på det men för den skull så behöver det inta vara lagligt. Dom kan chansa och gå det till anmälan gör dom upp i godo.

Vad jag förstår så skriver du en egen text utifrån deras test. Det kan ju inte vara olagligt på något vis, enligt mig, du hänvisar ju till deras test också.
 

tiq

Aktiv medlem
För att text ska kunna få upphovsrätt krävs verkshöjd.

en text som "8/10" kan inte anses ha verkshöjd, det krävs lite mer originalitet än det..

Sen finns det ju en citaträtt i upphovsrätten oxå, om man vill citera nått stycke ur artikeln.

jämför med tex filmannonser/dvd-baksidor, där citerar de ju glatt tidnigar.
 

iSolen.se

Guest
Jag har tänkt att samla test från tidningar på en webbsida. Det rör sig inte om foto men kan vara sak samma.

Så låt oss säga att Fotosidans magasin testar Fotoskrivare i en tidning. Får jag då göra följande på min sida:
Jag har en sektion som heter Fotoskrivare. Där listar jag produkter (fotoskrivare) och på sidan för en fotoskrivare skriver jag följande,
"Canon Photo Printer - 8/10 - Fotomagasinet (2009-08-08)"

Jag plockar alltså resultatet av testet från tidningen men kopierar ingen som helst text. Kan detta ses som något copyrightbrott? Jag tycker att det borde vara okej då jag skriver min egna text och bara hänvisar till Fotomagasinet.
Vad säger ni?
Varför gör du det? Annonsintäkter?
 
ANNONS