Annons

Tilt- & shiftobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Har lite funderingar kring tilt-shift objektiv, har en Leica m8 och den är väll inte riktigt anpassad för att kunna fotografera arkitektur (dvs få raka linjer och få snygga linjer och "maffiga" byggnader).
Är lite ute efter den billigaste lösningen på att fotografera arkitektur, photoshop lösningen med att fixa linjerna där är jag inte så förtjust i, så jag undrar vad det billigaste tilt & shift är?
Storformat är alldeles för dyrt och klumpigt, är mer inne på att skaffa ett billigt hus och ett billigt tilt shift.
Finns det gamla tilt-shift objektiv som man kan använda till exempelvis analoga nikons?


Tack!
Ps. Spelar ingen roll om objektivet är holga, bara det är billigt och har tilt shift funktion :)
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Jag har inget konkret råd att komma med men det finns flera objektiv av den här typen som bara har shift, för perspektivkontroll, och det är väl det som man har mest nytta av vid arkitekturfoto. Jag nämner det för att jag tänkte att det de borde generellt vara billigare än ett objektiv som har både tilt och shift. PC (perspective control) är den förkortning som används ifall du vill söka efter sådana.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Det finns flera adaptrar med tilt&shift där du kan montera exempelvis ett manuellt Nikon-objektiv på en micro 4/3, Nex och liknande. Det blir troligen den billigaste lösningen. Ett exempel på adapter via länken men finns även mer avancerade lösningar http://www.petapixel.com/2010/09/23/lensbaby-tilt-transformer-turns-nikon-lenses-into-tilt-shifts-for-evil/

Eller gör adaptern själv - http://www.instructables.com/id/Printable-Tilt-Shift-Lens-Adapter/

Vill man köra fullformat så finns motsvarande adaptrar till mellanformatsobjektiv. Dessa adaptrar kostar mera, ett par tusen, men mellanformatsobjektiv kan hittas till bra priser idag.

Nikon har också gamla objektiv med bara PC som ibland dyker upp beg till relativt låga priser.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har för mig att det finns ett ryskt märke som gör TS-objektiv.
Dessa brukar inte vara så dyra.
Leta på ebay osv så hittar du nog ngt användbart.
Tycker du att det är dyrt så pruta.
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Tack för snabba svar!
Är inte så insatt än i hur allt fungerar, men vad jag förstått så är shift det som gör att byggnaden inte "smalnar av" och man får inga fallande linjer. och tilt är det som gör att man kan sätta skärpan på ett visst område eller för att göra den stor?

Vet inte vilken funktion som man har bäst användning av, dock gillar jag bilder med stort skärpedjup (vilket jag förstått man kan skapa med tilt) men shift är ju då viktigare för att få fina byggnader.

Får kolla runt efter gamla objektiv, eftersom en analog nikon kostar inte många kronor
 

Janne H

Aktiv medlem
Hejsan!
Har lite funderingar kring tilt-shift objektiv, har en Leica m8 och den är väll inte riktigt anpassad för att kunna fotografera arkitektur (dvs få raka linjer och få snygga linjer och "maffiga" byggnader).
Är lite ute efter den billigaste lösningen på att fotografera arkitektur, photoshop lösningen med att fixa linjerna där är jag inte så förtjust i, så jag undrar vad det billigaste tilt & shift är?
Storformat är alldeles för dyrt och klumpigt, är mer inne på att skaffa ett billigt hus och ett billigt tilt shift.
Finns det gamla tilt-shift objektiv som man kan använda till exempelvis analoga nikons?


Tack!
Ps. Spelar ingen roll om objektivet är holga, bara det är billigt och har tilt shift funktion :)
Det du behöver till arkitektur är ju enbart shiftfunktionen.
Nikon har flera prisvärda o bra 28 o 35 mm gluggar att välja på;

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=nikon+shift+lens&_sacat=625&_from=R40

Eller sök på ¨Nikkor PC Lens¨

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Tack! Har kollat in nikons f4 och f3.5 pc (shift) objektiv, om jag förstår rätt menas det att om jag ställer mig rakt framför en byggnad. Skjuter objektivet i sidled (shift), tar bilden och då kommer byggnaden inte att smalna av (vilket händer om jag gör samma sak med ett "vanligt" objektiv)?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
sidled?
Njae
Alltså shift motverkar störtande linjer o dem vill man normal tbli av med i det lodräta planet(höjdled), inte vågräta(sidled).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tilt, lutar skärpeplanet.
Tiltar du så kan du få skärpa från kameran till oändligheten.
Men du har fortfarande skärpa i ett oändligt tunt plan, det är alltså själva skärpeplanet du lutar med tilt.
Större (eller djupare) skärpedjup får du genom att blända ner.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tack! Har kollat in nikons f4 och f3.5 pc (shift) objektiv, om jag förstår rätt menas det att om jag ställer mig rakt framför en byggnad. Skjuter objektivet i sidled (shift), tar bilden och då kommer byggnaden inte att smalna av (vilket händer om jag gör samma sak med ett "vanligt" objektiv)?
Så länge objektsplanet är parallellt med ¨filmplanet¨ funkar det :)
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
sidled?
Njae
Alltså shift motverkar störtande linjer o dem vill man normal tbli av med i det lodräta planet(höjdled), inte vågräta(sidled).
Okej, förlåt om jag missförstår eller verkar dum. Men jag syftade på att jag skjuter objektivet i sidled ("shiftar").
Är det då de lodräta linjerna rätas upp?

Tack för alla svar!
 

IngNer

Aktiv medlem
Det funkar dessvärre mindre bra med skift på digitalkameror, beroende på mikrolinserna framför sensorn. Man får samma problem som när man använder objektiv med väldigt kort snittvidd, att vinkeln som ljuset faller in från utgångspupillen inte passar mikrolinserna i en kant av bilden, så att man inte bara får ljusbortfall, utan att också färger och skärpa påverkas.

En bättre lösning är faktiskt att luta kameran och godta störtande linjer, som är väldigt lätt att fixa i efterbehandlingen. Man får alltså trycka ihop nedre delen av bilden och tänja ut den övre, så att bildytan blir en trapets med korta sidan neråt, för att toppen på en byggnad ska bli lika bred som basen. Man tappar bildyta i förhållande till hoptryckningen nertill. När man lutar kameran och sedan restituerar bör man lägga planet som inte ändras ungefär mitt på höjden av byggnaden.

Bildkvalitén blir helt enkelt bättre om man gör så. I de allra flesta fall klarar man sig med ett vanligt objektiv och behöver inte tilt, eftersom det är ganska måttlig skillnad i avstånd mellan byggnadens fot och topp, vilket kan täckas in av skärpedjupet på ett vanligt vidvinkelobjektiv.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
I stället för att köpa ett shiftobjektiv med medelmåttig kvalitet så kan du använda ett vidvinkligt objektiv till din M8.
Säg att du vill räta upp ett hus som smalnar av uppåt. Det beror på att du riktar kameran uppåt i stället för horisontellt "rakt fram". Om du då backar eller använder ett vidvinkligt objektiv så kan du rikta kameran horisontellt och få raka hushörn. Huset hamnar då i överkant på bilden så att man får beskära i underkant. Med dagens högupplösta sensorer och högpresterande objektiv så går det att beskära och delförstora bilderna men ändå få en bra kvalitet.

Shiftobjektiven har en mycket stor bildcirkel. Det är därför man kan förskjuta linserna uppåt el. åt sidorna. Men ofta har objektiven relativt dålig skärpa i kanterna, i alla fall i jämförelse med vanliga fasta objektiv.

Mitt Canon TS-E 3,5/24mm L är ett tilt och skift-objektiv. För att få riktigt bra skärpa så behöver det bländas ned helst till f:8. Det får ändå inte riktigt samma kontrast som t.ex 2,8/24mm.
(Vinjetteringen "mörka hörn" är ofta påtaglig med shiftobjektiv, det går visserligen att kompensera för i viss mån i redigeringen.)
 
ANNONS