Annons

Framkalla själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hej!
Är alldeles ny inom det analoga och funderar på vilket alternativ för framkallning man ska använda. Att skicka filmen till ett företag och få färdiga bilder hem lockar inte särskilt, vill ha kontroll själv och priset sticker till höjden i längden.
Försöker hitta så mycket information om mörkrum som möjligt så man vet vad som väntar och hur man ska göra.
Jag har letat efter någon sorts guide över hela processen men lyckas inte hitta någon, syftar mer något i bokform där det också kanske kan finnas något tips om skuggningar.
Är det svårt (vilket min bild av det tyder)? Vill ha kontrastrika och skarpa bilder, gärna en aning underexponerade eller med låg intensitet kan man säga.
Sen undrar jag hur jag ska få bilderna digitaliserade, vill nämligen lägga upp bilderna på nätet men också samtidigt ha kontrollen själv över hur bilderna ska bli. Vad jag har tolkat det som är alternativen att skanna eller ta en bild av fotografiet. Några tips?

Vore oerhört tacksam om någon kunnig inom området skulle kunna hjälpa mig med mina frågor!
Tack på förhand.
 

Kijana

Aktiv medlem
Förutom detta eminenta forum att söka i så har biblioteket adekvat litteratur. I alla fall om det var exakt bokform du skulle ha det i?
Tidningen Foto har gjort ett särtryck av en artikelserie som hette Mörkrumsskolan, kanske finns det något ex kvar att beställa.
Photax lär också ha en guide att skriva ut om hur man framkallar film.

Det är ju enklare att scanna än att fotografera av en kopia. Dock kräver ju också scanning en del arbete innan man fått in snitsen.
En paketlösning för alltihop kan ju vara att söka upp närmaste fotoklubb, där finns troligen både kunskap, erfarenhet och utrustning.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Klart du ska framkalla själv! Kika på tuben så Finns där gott om information om detta. Kan även varmt rekomendera en app 'film developer pro' (Finns motsvarande för iphone'. Med den kan du få fram tider och all information du behöver för att få din kemi att passa med filmen du valt! Man väljer alltså i en lista för framkallare samt film och om filmen ska framkallas normalt eller pushas/pullas för att få fram en timer som blippar när det är dax att agitera.

Sent from my MK16i
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Vad är det du vill egentligen?
Vad exakt är du ute efter?
Ursäkta om jag var otydlig, söker en exempelvis en bok, pdf-fil, hemsida osv. Med information om hur man går tillväga i mörkrummet och vad som behövs. Vad jag förståt kan man få olika resultat beroende på vilka olika produkter man använder.
Är ute efter en speciell "look" på bilderna och jag tänkte att man kanske kunde få något tips från någon erfaren. Låg intensitet, kontrastrikt och skärpa är det jag vill få i bilderna, i svartvitt!
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Ursäkta om jag var otydlig, söker en exempelvis en bok, pdf-fil, hemsida osv. Med information om hur man går tillväga i mörkrummet och vad som behövs. Vad jag förståt kan man få olika resultat beroende på vilka olika produkter man använder.
Är ute efter en speciell "look" på bilderna och jag tänkte att man kanske kunde få något tips från någon erfaren. Låg intensitet, kontrastrikt och skärpa är det jag vill få i bilderna, i svartvitt!
Oj.. Då är det bara att sätta igång o labba, erfarenhet ger dig vad du vill ha ;)
Bästa tips jag kan ge dig är att sätta igång med grunderna och sen läsa på om hur du får fram dina önskade resultat. Det kan handla om att agitera framkallningsbehållaren mer eller mindre eller olika typer av kemi till olika typer av film eller längre/kortare/intensivare framklallning för att fånga just ditt önskade resultat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ursäkta om jag var otydlig, söker en exempelvis en bok, pdf-fil, hemsida osv. Med information om hur man går tillväga i mörkrummet och vad som behövs. Vad jag förståt kan man få olika resultat beroende på vilka olika produkter man använder.
Är ute efter en speciell "look" på bilderna och jag tänkte att man kanske kunde få något tips från någon erfaren. Låg intensitet, kontrastrikt och skärpa är det jag vill få i bilderna, i svartvitt!
Det är tydligen jag med.
HUR skall bilderna presenteras?

OM du skall digitalisera dem, vilket är det du antyder, så är mitt råd att skippa den analoga processen helt.

Det finns väl 3 rationella argument att jobba analogt.
1 Du vill göra bilderna själv som hänger på väggen.
2 Du vill skryta med att du har gjort dem själv hela vägen.
3 Du trivs i mörkrummet.

Men billigt? glöm det!
Att göra kopior kostar pengar, så är det bara.
OCH det tar tid att lära sig att göra bra kopior, flera år.
 

jcarlsson

Medlem
Som det nämnts tidigare har Photax en guide gällande framkallning, du hittar den här: http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf

Det är inte billigt att pyssla med analog film idag, film och kemikalier finns inte i överflöd och då blir det lite dyrare, sen är det ju lite pill i början innan man lärt sig och har man då ingen i närheten som kan visa utan man får läsa sig till allt så kan det ta ett tag innan man blir nöjd med det hela så räkna med att det kommer krävas en del tid för det hela.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det är så dyrt, om man väger in mängden bra bilder jag får den analoga vägen gentemot digitalt och vad kameran kostar.

Sent from my MK16i
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det är så dyrt, om man väger in mängden bra bilder jag får den analoga vägen gentemot digitalt och vad kameran kostar.
Så du plåtar inte digitalt?
Det gjorde inte jag heller innan 2011.
Men för den som redan har en digital utrustning o vill prova på analogt så måste allt köpas som behövs. O då betalar man alltså betala för 2 system.
Jo jag har kvar mitt analoga men jag hinner inte riktigt med det just nu.
 

alf109

Aktiv medlem
Det är enkelt att framkalla själv bara man är noga med temperaturen främst på framkallaren och agiterar som det står i anvisningarna från photax till exempel. Sedan detta med att det är dyrt, så visst kostar det en slant att komma igång, men om man slår ut det över tid och ett antal rullar blir det inte speciellt dyrt 40 kr rullen + ca 7 kr för kemi/rulle är vad jag betalar ungefär. Om du sedan skall digitalisera bilderna kostar ju en skanner en del, men kanske är det bättre att låta till exempel Crimson sköta både framkallning och digitalisering av de första rullarna för att kolla om du tycker det är värt att köra vidare innan du skaffar alla egna prylar. Jag kör själv både digitalt och analogt men föredrar det analoga när det gäller mina svartvita bilder, det passar mig bättre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ursäkta om jag var otydlig, söker en exempelvis en bok, pdf-fil, hemsida osv. Med information om hur man går tillväga i mörkrummet och vad som behövs. Vad jag förståt kan man få olika resultat beroende på vilka olika produkter man använder.
Är ute efter en speciell "look" på bilderna och jag tänkte att man kanske kunde få något tips från någon erfaren. Låg intensitet, kontrastrikt och skärpa är det jag vill få i bilderna, i svartvitt!
I sådana fall kanske den här:

Minor White, Richard D Zakia, Peter Lorentz : The new zone system manual


http://www.amazon.co.uk/New-Zone-System-Manual/dp/0871001004/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1375396008&sr=1-2&keywords=minor+white+zone+system

Ganska teknisk bok, som beskriver hur man systematiskt tar reda på hur exponering, framkallning och film interagerar så att man kan kalibrera sin process för önskat resultat.

Är du van vid att arbeta med kurvor i photoshop och tekniker som att exponera till höger i den digitala värden kommer du att känna dig ganska hemma även om det här är gammaldags analog filmteknik.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Så du plåtar inte digitalt?
Det gjorde inte jag heller innan 2011.
Men för den som redan har en digital utrustning o vill prova på analogt så måste allt köpas som behövs. O då betalar man alltså betala för 2 system.
Jo jag har kvar mitt analoga men jag hinner inte riktigt med det just nu.
Jodå det göra jag, har inte sagt något annat. Men den kostnad det analoga kostar i förhållande ser jag som mer eller mindre försumbar och då har jag många analoga system! Men visst köper man en ny analog Nikon F6 och all film och kemi i sverige kanske tillochmed styckvis för att sedan lämna in för framkallning så skenar det ju rejält.
Appropå skena så är vi väldigt OT just nu och jag tycker att vi lägger ner diskussionen här om en eventuell kostnadsfråga i det analoga när det helt enkelt inte är intressant.

EDIT: innan någon exploderar i kommentarer så erkänner jag - ja det var jag som började OT :)

Sent from my MK16i
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
citat av TS:
Vill ha kontrastrika och skarpa bilder, gärna en aning underexponerade eller med låg intensitet kan man säga.
Sen undrar jag hur jag ska få bilderna digitaliserade, vill nämligen lägga upp bilderna på nätet men också samtidigt ha kontrollen själv över hur bilderna ska bli.
/slut citat.

Allt pekar på att det är enklare att jobba digitalt o då undrar man ju varför man skall blanda in analogt.
MEN om det är för att man vill kopiera o hänga bilder på väggen DÅ förstår jag det.
Eller om man bara vill prova för att se hur det är att jobba i mörkrum, men den önskan verkar Kim inte ha.
Eller för att se OM man helt enkelt trivs i ett mörkrum.(Det gör jag)
 

styret

Aktiv medlem
Ladda hem eller beställ photax guide som nämns tidigare i tråden. Den är bra, lättförstådd och tunn.
Ut på tradera eller typ myrorna och jaga framkallningsutrustning. Ta det du hittar, det finns ingen anledning att hålla på och nörda in på detaljer i utrustningen redan nu. Har du skarpa objektiv på din kamera så kommer kopieringsmaskinen producera skarpa kopior.
Saknas något? Komplettera med måtsatser från ikea eller låga fisklådor som framkallningskärl (det funkar, jag använder det och ingen har någonsin gnällt över det när jag har haft utställning).

Lär dig grunderna och så fort du känner att du har koll på det basic, hur filter funkar, efterbelysningar, pjattningar (skuggning) så kan du börja avancera mot bildstilen du söker och det gör du nog enklast genom att googla runt bland andra (utländska) forum där det känns som att den bildstilen du söker är mer etablerad jämfört med fotosidan där klassisk "korrekt" kopiering är det förhärskande och uttalat rätta.
Eller låna gamla böcker på bibblan och bryt ner beståndsdelarna i det du vill ha och se om du kan hitta en metod att få fram den genom oldschool tricks.

Kanske hittar du något annat sätt att kopiera som inte är det du tänker på nu men som passar ditt mörkrumsarbete bättre. Testa!

Klart du ska köra analogt och kopiera om du känner för det. Sätt igång bara!
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar, utrustning verkar det finnas gott om och det ska bli roligt att prova på mörkrumsarbetet.
Ska börja med den gamla analoga kompakten hemma och experimentera, får prova mig fram lite :)
 

Svabos

Aktiv medlem
Om du bor så att du har en fotoklubb inte allt för långt borta rekommenderar jag att du tar kontakt med denna och hör om det finns någon gammal "räv" som kan visa och hjälpa dig, detta brukar finnas.
Om du inta kan få hjälp på detta sätt så försök att på något sätt få tag i Pär Lundqvist böcker helst "Foto-min hobby" (utgiven år 1978, ISBN 91-7136-151-0) eller "Mörkrumsteknik" (utgiven år 1980, ISBN 91-7136-295-9), dessa böcker är med all säkerhet slutsålda sedan länge, men gå in på nätet och sök på sidor som säljer äldre böcker, eller hör på biblioteken.
http://www.photax.se finner du mycket analogt fotomateriel.
Lycka till, du är på väg in i en "fantastisk värld".
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hej igen!! Har kollat runt efter förstoringsapparater, har kollat på några olika modeller.
Durst laborator 1200, vad tror ni om den?
Är inte riktigt säker på vad jag vill ha, vad jag förstått kan man ändra kontrasten under framkallningen men är det smidigare att ändra det i förstoringsapparaten? Fotograferar helst i svartvitt och har läst att man kan göra det med ett färghuvud och använda sig av olika filter. Annars, finns det en apparat som gör svartvitt men har ett "kontrastreglage"? Rätta mig om jag har fel!!

Har redan nu tänkt mig en mer avancerad maskin eftersom det inte kostar så stora summor på begagnatmarknaden. Har också kollat på Leitz focomat v35 (ganska dyr dock) och den verkar bara ta 35mm (vilket är formatet jag helst fotograferar i). känns lite sådär också att köpa något med ett relativt högt pris mot "alla andra" maskiner, tänk om den går sönder liksom?

Några erfarenheter av apparater och några råd skulle göra mig superglad!

Tack på förhand! :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En 1200 är en riktigt fin apparat.
Har för mig att den tar upp till 6x12, i alla fall 6x9.
har den väggpelare så har du fått full pott.
Är det manuell skärpeinställning så är det bra, ingen automatik som kan strula.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
vad jag förstått kan man ändra kontrasten under framkallningen
Nej i princip kan du inte det.
Man kan använda sig av dubbla framkallare men det är en helt annan historia som handlar om att ha kunskap om att kräma ut det sista ur mateialet.
Har för mig att Selektol soft i kombination med Dektol ÄR/VAR EN sådan kombination. Jag vet inte om Selektol säljs längre. Det går väl at blanda själv men då måste du veta hur man köper kemi, det har blivit förbannat svårt sedan Ground Zero blev till.
Dessutom krävs det rätt papper, vet inte om sådana tillverkas idag. Har för mig att de skulle vara bromid-baserade... eller var det klorid... ja ja det finns säkert info om det ngn stans om man vill veta.
Jag har bara använt det ett par ggr.
 
ANNONS