Annons

Framkalla själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
men är det smidigare att ändra det i förstoringsapparaten?
Ja det finns ingen annanstans du kan påverka konstrasten i kopian.
Antingen köper man papper med fast gradation eller variabel kontrast.
Idag är det få som köper fast gradation.
Ett utmärkt val är Ilfords Multigrade IV RC. För nybörjaren är nog Pearl att föredra. Köps med fördel i England av... Silverprint.
Tyvärr kan du inte köpa kemi av Silverprint, de har itne tillstånd att skicka kemi utomlands.
Men Macodirect i Tyskland har.

För papper med variabel kontrast används filter för att variera kontrasten.
Antingen lösa filter som köps i en sats, Eller med ett färghuvud eller med ett kontrasthuvud.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
maskiner, tänk om den går sönder liksom?
Förstoringsapparater går inte sönder utan fysisk påverkan i form av våld. Däremot kan de vara sönder.
Det bör ingå alla maskramar, newtonglas osv dylikt. Det kan vara trixigt att få tag på sådant i efterhand.
Så till 1200an bör det ingå maskram till både 135 & 120-film, gärna ett par extra men det är väl inte så vanligt.
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Hmm, okej. Då antar jag att man får ändra kontrasten i maskinen! Då ska man välja apparat också..

Det känns som ett bättre köp med en apparat som tar större format också, men i nuläget är det 35 som gäller men det kan ju ändras snabbt

Durst m305 kan det vara nåt?
 
Senast ändrad:

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Spelar det någon roll om förstoringsapparat har ett färghuvud eller ett s/v färghuvud om man endast gör svartvita bilder? Ger de olika resultat och lämpar sig till olika saker?

Undrar också om någon har erfarenhet av Durst cls 501? Hittade en annons nära mig, men den har ett 150mm objektiv och "storformat upp till 4x5"? Fungerar det till småbild då? Det fanns även en Omega C760.
Några andra rekommendationer skulle göra mig jätteglad :)
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
info: Rent tekniskt heter det färghuvud eller kontrasthuvud.
Nej det spelar ingen roll.

Det du behöver är en översättningslista mellan kontrastvärden från 0 till 5 och färgskalorna magenta o gult i apparaten. Blått har ingen effekt förutom att det ändrar tiden(går fortare o sätts alltid på 0).
Tror jag har en sådan lista i datorn för Durst o Multigrade IV men det funkar egentligen på alla papper o apparater men de kan ha en viss avvikelse.

Det är för övrigt en bra apparat om den är hel o ren.
 

alf109

Aktiv medlem
En Laborator 1200 är en bra men ganska stor apparat som tar alla format upp till 4" x 5". En V35 å andra sidan är förmodligen den smidigaste apparat man kan använda till småbild. Ett färghuvud gör samma sak som ett huvud för variabel kontrast och tabeller för hur man skall ställa färgerna för olika kontrast finns för alla papper, antingen följer det med en tabell eller också går det att hitta på nätet.

När det gäller att styra kontrast gör man det bäst när man framkallar filmen, men om du är ute efter det ruffa hårda uttrycket som till exempel Anton Corbijn har i en del av sina porträtt så kan du testa lithframkallning av pappret.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Durst cls 501?
Hittade en annons nära mig, men den har ett 150mm objektiv och "storformat upp till 4x5"? Fungerar det till småbild då? Det fanns även en Omega C760.
Några andra rekommendationer skulle göra mig jätteglad :)
cls 501 är ett färghuvud till en Durst apparat, normalt 900, 1000 eller 1200.
Hade JAG valt så är inte Omega ett förstahandsval.

150mm är till för negativ större än 6x7
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Generellt kan man säga att:
50mm är till 135
80mm är till 120 6x4,5 upp till 6x9
150mm är till större än 6x9 - 4"x5"
(Alf rättar mig nog om jag har fel)
 

alf109

Aktiv medlem
Ett tips är att det inte är någon idé att skaffa en apparat som klarar större format än vad man kommer att använda den till. En större apparat är inte bättre utan bara större som regel, för småbild och mellanformat upp till 6 x 7 cm skulle jag titta efter till exempel en Fujimoto G70 eller en motsvarande Durst M605 till exempel. När det gäller förstoringsoptik så kör man med en brännvidd som ligger nära normalbrännvidden (= filmdiagonalen) som regel, alltså 40-50 mm för småbild och 75-90 mm för mellanformat, en 80:a funkar bra till alla mellanformat från 4,5 x 6 cm till 6 x 7 cm.
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
Okej, det lutar åt en leitz eller nån "mindre" durst.
Lith framkallning, använder man så en speciell vätska när man framkallar filmen? Såg någlt på Photax, ett märke som hette tetenol (tror jag) och där talades det om lith framkallning. Stämmer det?
 

wilper

Aktiv medlem
... blir det inte speciellt dyrt 40 kr rullen + ca 7 kr för kemi/rulle är vad jag betalar ungefär.
Jag plåtar mest på kinesisk film som kostar under 30kr/rullen, och jag framkallar i Rodinal för ungefär 1kr/rullen.

Så det går att komma ännu lite billigare undan, men jag tror att jag ligger och skrapar i bottenskiktet för hur lågt man kan gå utan att bosätta sig i något annat land.

Vräker man på med snabb/exklusiv film och dyrare kemilösningar kan man nog landa på kring 150kr/rulle i svartvitt om man kör hemma. Det är ändå rätt konkurrenskraftigt mot att skicka iväg grejjerna på framkallning. I alla fall om man ser sin tid som gratis. :)

För mig tar det ungefär en timme att framkalla några rullar om jag räknar med tiden att rigga allt på köksbänken och städandet efteråt, och sedan en halvtimme per rulle för scanning och första grovredigering i Gimp.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag plåtar mest på kinesisk film som kostar under 30kr/rullen, och jag framkallar i Rodinal för ungefär 1kr/rullen.

Så det går att komma ännu lite billigare undan, men jag tror att jag ligger och skrapar i bottenskiktet för hur lågt man kan gå utan att bosätta sig i något annat land.

Vräker man på med snabb/exklusiv film och dyrare kemilösningar kan man nog landa på kring 150kr/rulle i svartvitt om man kör hemma. Det är ändå rätt konkurrenskraftigt mot att skicka iväg grejjerna på framkallning. I alla fall om man ser sin tid som gratis. :)

För mig tar det ungefär en timme att framkalla några rullar om jag räknar med tiden att rigga allt på köksbänken och städandet efteråt, och sedan en halvtimme per rulle för scanning och första grovredigering i Gimp.
Det går säkert att komma ned lite ytterligare i kostnad om det är främst det man jagar. Jag kör med de filmer jag tycker är bäst och den framkallare som jag tycker funkar bäst. Tidigare var det mycket Neopan 400, men efter att den var borta några år fick det bli HP5+ i stället. Framkallar gör jag som regel i xtol 1+1, men jag kör även en del med rodinal om jag vill åt den unika gråskala som den ger. Men rodinalen använder jag främst till tkornsfilmer och större format.
 

alf109

Aktiv medlem
Man kunde köpa tri-x, hp5+ och neopan i sverige för under 30 kr/rullen för ett par år sedan. När jag beställde neopan acros från japan blev rullpriset ca 19 kr när jag laddade själv. Film har gått upp ganska mycket de senaste åren, har för mig att man skyller på silverpriset.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Okej, det lutar åt en leitz eller nån "mindre" durst.
Lith framkallning, använder man så en speciell vätska när man framkallar filmen? Såg någlt på Photax, ett märke som hette tetenol (tror jag) och där talades det om lith framkallning. Stämmer det?
En liten varning bara, vi skaffade in 3 apparater till vårt labb varav en leitz. Leitz'en var väl iofs ganska gammal men den blev fruktansvärt varm så jag trodde något skulle börja brinna och har därav bara provkörts en gång... De andra två var det lugnare temperaturer på. En annan nackdel med den leitz'en var att den bara fixade 135-film..

Sent from my MK16i
 

alf109

Aktiv medlem
vad var det för Leitz?
V35 skall man köra med en 75w, en del gör misstaget att slänga i en för stark lampa och då kan prylarna börja smälta. Med rätt lampa är det dock inga problem, jag har en v35 själv liksom även en fujimoto g70 och en laborator 1000
 

Kim Svensson

Avslutat medlemskap
vad var det för Leitz?
V35 skall man köra med en 75w, en del gör misstaget att slänga i en för stark lampa och då kan prylarna börja smälta. Med rätt lampa är det dock inga problem, jag har en v35 själv liksom även en fujimoto g70 och en laborator 1000
Vet du vad det är för lampa? Är det vanliga lampor som man kan hitta typ var som helst?
 
ANNONS