Annons

Barn i vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessel

Medlem
Jag försöker fota sonen när han badar ute nu i sommar men bilderna bli så mörk, särskilt ansiktet blir skuggigt men inte så lätt att ha honom med solen i ansiktet heller. Vad ska jag göra så att de inte blir så mörka?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du måste välja.
1 Antingen få barnet rätt exponerat o resten för ljust.
2 Eller resten vettigt o barnet mörkt.
O väljer man 2 och lägger till en blixt precis som Uno skrev så kommer barnet som normalt är närmast att ljusas upp o resten är fortfarande vettigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett sätt kan vara att man väljer centrumvägd ljusmätning (om barnet är i mitten)
Andra sätt kräver omkomponering. Att man komponerar om innebär att du hämtar ljusmätningen från ETT motiv men fotograferar ett annat.
Systemkameror har ofta en knapp som gör att du låser ljusmätaren till ett värde.
Då kan man för att ljusmäta-
zooma in på ansiktet
eller en gräsmatta
elller en grusgång
eller i den egna handen (kräver liiite mer övning sol/skugga osv)

Sen komponerar du om som du vill ha bilden o trycker av.

Det är lite som att ställa exponeringen manuellt tills ditt huvudmotiv blir bra o sedan är det bara o börja fotografera. Fast du gör det för EN bild. För när du släpper knappen så börjar ljusmätaren att jobba igen.

En manuell Inställning fungerar tills ljuset ändrar sig eller rättare sagt objektets belysning ändrar sig.

Som test så kan du nästa gg familjen är ute ställa in kameran i manuellt läge. Är det soligt så kan man använda "sunny 16". Tid=ISO(som du måste låsa) kanske 1/200dels sekund o ISO 200. Bländaren på 1/16 säger sunny 16 men du öppnar den till 1/11 eller 1/8. Då skall ett motiv i skugga bli bra belyst. Du får testa lite på en tålmodig modell, ta gubben till hjälp.

När du är nöjd så slår du över till automatik. O så fort automatiken får problem så slår du över till ditt förinställda manuella läge o använder det.

Manualen brukar faktiskt ha en del vettiga exempel när det gäller detta.
Lycka till
 

Ventures

Aktiv medlem
Om du har assistent eller en ledig hand så kan en reflexskärm ta bort skuggorna. Om blixteffekten går att ställa så kan man experimentera fram ett lagom fyllnadsljus, men det blir ofta dåligt med en blixt rakt på utan att göra den diffus.
 

joyn

Aktiv medlem
ND- filter plus blixt

Jag hade ditt problem för några år sedan och löste det hela med ett Vari-ND filter från Singh-Ray och körde blixt med Lumiquest III softbox i hop med detta med SC-29 kabel. Ett av problemen är den hårda solen som ger så tråkiga bilder.
Jag bifogar en länk till ett par bilder på två av mina döttrar (både JPG och NEF) http://img.gg/Ly9IFvd

Den här lösningen tar hand om ditt problem OCH låter dig fota med kort skärpedjup mitt på dagen.

Nu finns det billigare Vari ND än Singh-Ray att köpa, jag har inte koll på vad som anses duga, det får du kolla själv på forumet.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ett sätt att komma förbi problemet är att använda exponeringskompensation. När jag har med vatten i bilden. Så brukar jag ställa in exponeringskompensation på 2/3-1 "helsteg".
Orsaken till problemet du har är att kameran mäter det reflekterade ljuset, och eftersom vatten reflektera ljus, så "luras" kamerans ljusmätning av reflexerna i vattnet.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det bästa sättet att få bra badbilder (och andra bilder) är att använda den inbyggda fotzoomen.
Placera dig själv på så sätt att ljuset på motivet blir bra.
Det kan krävas att motivet också omlokaliseras.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det bästa sättet att få bra badbilder (och andra bilder) är att använda den inbyggda fotzoomen.
Placera dig själv på så sätt att ljuset på motivet blir bra.
Det kan krävas att motivet också omlokaliseras.
Just badbilder är inte min specialitet. Men ofta tar jag bilder på människor under högt stående svensk sommarsol. Som alltså aldrig är helt i zenit. Bäst tycker jag att det blir när motivet har solen i ryggen och jag exponerar för ansiktet. Motljus helt enkelt. Då slipper man de otäcka skuggorna Under ögonbryn, näsa och haka.
 

Erik X

Aktiv medlem
I stället för att teoretisera runt exponeringsinställningar föreslår jag att man helt enkelt tar flera bilder med olika mycket exponeringskompensation (+/-) och ser vilken som blev bäst.. Och testa föralldel olika vinklar, med och utan upplättningsblixt. Det är så man lär sig.
En av fördelarna med digitalkameror är ju att man inte behöver hushålla med dyr film :) Svåra motljussituationer hanterar man generellt bäst med att använda låg ISO-inställning och förstås med att fota i RAW-format så att man får ut all upplösning som sensorn kan ge. Självklart med optimal exponeringsinställning utprovad enligt ovan :p
 
Senast ändrad:
ANNONS