Annons

Dpi i frames plockade från 4k video

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Jag har lite problem att förstå detta med dpi.
När jag fotar en "vanlig" så hamnar oftast dpi på 240. Jag ändrar till 300 om jag ska trycka ut den.

Men när jag plockar en frame från 4k video så är dpi 72. Som till webben.

Men ändå hör jag folk säga att en frame från 4k är lika som en 8mp stor bild. Det resonomanget förstår jag, med pixelbredd och höjd.

Men spelar inte dpi någon roll? Är det bättre bild som är 8 mp och i 240 dpi än en frame på 8mp fast i 72 dpi?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen skillnad

DPI-talet är bara en instruktion till hur tätt pixlarna ska sitta när du skriver ut bilden. Hoppas att den förklaringen säger allt. Du kan ändra denna instruktion genom att gå in i ett bildprogram och ändra den parametern.
 

llew89

Aktiv medlem
Så dpi kan egentligen ändras hur som helst utan någon kvalitetsförlust? Om ja har en bild med 72 i dpi så kan ja ändra till 300 när ja ska skriva ut och det kommer se bra ut?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett försök till enkel förklaring.
Digitala filer har inte DPI.
DPI är ngt som blir när du printar en bild på papper. Dots Per Inches. Det är alltså en utskriftskvalité.

En bild som är 100x100 pixlar och skrivs ut med 100 dpi blir 1x1 tum stor.
En bild som är 100x100 pixlar och skrivs ut med 10 dpi blir 10x10 tum stor.
En bild som är 1000x1000 pixlar och skrivs ut med 100 dpi blir 10x10 tum stor.

Svårare än så är det inte.
 

afe

Aktiv medlem
Fast egentligen är det ppi som avses. Dpi är något annat (se tidigare länk till moderskeppet.se) ;)
 

afe

Aktiv medlem
Vad bra då är det inget fel i texten för jag skriver tydligt att det gäller DPI
Då är du nog inte läskunnig ;)

Dpi syftar på bläckprickar
Vad menar folk när de säger dpi då? Ja, oftast menar de i själva verket ppi. Eftersom allt var prickar förr i tiden var det ett tag naturligt att fortsätta med samma enhet för allting. Och det lever i viss mån kvar. Så säger du att din bild har 300 dpi så vet folk vad du menar. Men var beredd på att någon Photoshopolis säkert rättar dig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns ett fel i texten:

Ett försök till enkel förklaring.
Digitala filer har inte DPI, ej heller PPI.
PPI är ngt som blir när du printar en bild på papper presenterat i en viss DPI.
DPI är alltså en utskriftskvalité.

En bild som är 100x100 pixlar och skrivs ut med 100 ppi blir 1x1 tum stor.
En bild som är 100x100 pixlar och skrivs ut med 10 ppi blir 10x10 tum stor.
En bild som är 1000x1000 pixlar och skrivs ut med 100 ppi blir 10x10 tum stor.

Svårare än så är det inte.

Synar vi lite noggrannare uttalandet:
En bild som är 100x100 pixlar och skrivs ut med 100 ppi blir 1x1 tum stor.

Så är bilden också presenterad i en viss DPI. DPIn är maximerad till en parameter som är kopplad till printerns kapacitet, alltså ett maxvärde gissningsvis 1200 DPI. Fler punkter kan inte printern producera i täthet.

Rent tankemässigt så bör bildens 100 ppi inte representeras med mindre än 100 DPI. Men givetvis så skulle bilden kunna representeras med allt ifrån 50 till 1200 DPI alltså utskrivna prickar.

I fallet 50 blir det inte ngn vidare kvalité. Vi når ju inte ens 100 PPI.
Väljer vi 1000 DPI i exemplet så får varje PPI 10 DPI. Och kvaliten blir hög.

Om jag nu har förstått rätt så är det detta Anders menar.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Så trevligt och informativt detta blev =) Nu bara för att se om jag förstått allt rätt.

Min kamera på 18 megapixlar spottar ut en fil med 5184x3456 pixlar. Vill jag att det ska se snyggt ut så ska 300 pixlar finnas på varje tum, alltså delar vi allt med 300 för att få reda på storleken av trycket; 5184x3456/300 = 17,28x11,52 tum eller då 43.89x29.26 cm. Har jag hängt med rätt här?

Tycker ändå att det känns väldigt litet? Skulle man köra hälften får man bara knappa 90x60 cm, fast nästan 1 m räcker ju för en rätt stor tavla när man tänker till en extra gång =)
 

afe

Aktiv medlem
Du har tolkat det helt rätt. Med 300 ppi krävs hyfsat högupplösta bilder för att göra en stor utskrift, men det går oftast bra att interpolera till större storlek än bilden var från början (för att förvirra ytterligare) :)
 
ANNONS