Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jo, det gör det säkert, men det är 18 minuter långt, vilket är ungefär 17 minuter längre än vad som behövs för att tala om hur man gör.
 

lonian

Aktiv medlem
Åh, jag har inte skrivit några kommentarer eftersom jag har trott mig vara ensam om att tycka att bäckarna ser ut att vara fulla med snor när man fotar med lång slutartid. Ungefär 1/10 eller 1/5 sekund tycker jag ger bäst resultat. Vatten ser fortfarande ut som vatten men man får med tillräckligt mycket rörelseoskärpa för att få intrycket av rörelse som saknas om man har kortare slutartid.
:) Smaken är som baken.
Här använde jag nog 10-15 sek slutartid om jag mins rätt.
Fotat med ND 1000
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Jo, det gör det säkert, men det är 18 minuter långt, vilket är ungefär 17 minuter längre än vad som behövs för att tala om hur man gör.
Kolla killen på you tube som beskriver hur man skall utföra olika övningar för våra muskler, han får anledningar att visa sina stora biceps bort i mellan, sedan pratar han snabbare än Lennart Hyland någonsin gjorde, han pratar och pratar så man tror inte det sant.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Åh, jag har inte skrivit några kommentarer eftersom jag har trott mig vara ensam om att tycka att bäckarna ser ut att vara fulla med snor när man fotar med lång slutartid. Ungefär 1/10 eller 1/5 sekund tycker jag ger bäst resultat. Vatten ser fortfarande ut som vatten men man får med tillräckligt mycket rörelseoskärpa för att få intrycket av rörelse som saknas om man har kortare slutartid.
Nej, du är inte ensam, lagom är bäst, men folk folk får väl ta de bilder de vill. Viktigast att de själva blir nöjda.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
2 bilder

Vill man minska snoreffekten och även få med lite vattendroppar/stänk kan man ju ta 2 bilder och slå ihop (alternativt dubbelexponera) - En på lång tid och en på kort tid. Kan bli ganska snyggt.
 

iSolen.se

Guest
Fast det blir ju inte alls samma effekt för den färdiga bilden om man gör så ...
Gissar att du provat fota moln eller något annat med rörelse i en riktning, då går det inte, det blir mycket konstigt.

Däremot att slå ihop bilder med slumpmässigt bildinnehåll, läs vatten, borde gå alldeles utmärkt och gissar det är det som videon som ingen orkar kolla på beskriver. På köpet kan effekten regleras.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Raklödder

Hur långt var det där snöret nu igen? Smaken är väl som baken helt enkelt, sen kan jag tycka att vissa bilder passar bra med raklödder och vissa inte. Tog själv 2 bilder under årets fjällvandring som jag tycker visar på detta, ni får själva avgöra ;)

Bild 1
SMC Pentax 24mm F2.8, DÖRR ND 3.0 1000x
Sony A7, 13 sec, F8, ISO 400

Bild 2
SMC Pentax-M 50mm F1.4
Sony A7, 1/160 sec, F8, ISO 100
Tack det var ett pedagogiskt inlägg. Nej "raklödder" tilltalar mig inte, men talar vi jubtycke, smak, konst och skapande så var och en blir salig på sin tro som gamla mormor sa
 

Bengf

Aktiv medlem
Knepigt med att hitta rätta balansen i bland, Liv eller död, konstnärlig, drömsk, sagobilder. har tittat på många skarpa fågelbilder och fina på sitt sätt, bra att lyckas fånga dom och så. men på många bilder ser fåglarna ut som uppstoppade, liksom döda ut, men jäkligt skarpa är dom, ofta dom ensamma i skyn med blå himmel.
 

llew89

Aktiv medlem
Håller med det många av er säger, men jag måste nog säga att jag är mer dragen åt raklödder:)
Fast det absolut finaste är när man hittar den perfekta balansen.
En fors är ju inte frusen, det är ju rörelse.
Samma med djur, att fota djur i en rörelse men lyckas att få delar av djuret skarpt när man fotar med en lite längre slutare är ju mycket svårare med adderar så mycket känsla till bilden.

Vi ser ju inte allt med våra ögon helt skarpt och rörelse bidrar till skönheten ofta och då måste man kunna visa den rörelsen på en stillbild. Utan att det blir mjölkskum av allt och och spöklika människor.
 
ANNONS