Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Marknadsföras utan att vara betald fotograf (än)

Produkter
(logga in för att koppla)

malinsnäckmark

Ny medlem
Hej! Jag heter Malin och ännu "hobbyfotograf" men jag har fått fler förfrågningar om att fotografering och de flesta frågar om en Facebook sida, men jag vet inte om jag "får" ha en sådan. Alltså att marknadsföra mig själv som fotograf utan att få Skatteverket på mig. Är det någon som kan ge mig väldigt konkreta svar?
Ska lägga till att jag inte tar betalt då fotograferingar sker på helgen oftast av någon jag känner/bekant med.
Dock om det ska framkallas något.
Mvh Malin
 

Visom

Aktiv medlem
Hej! Jag heter Malin och ännu "hobbyfotograf" men jag har fått fler förfrågningar om att fotografering och de flesta frågar om en Facebook sida, men jag vet inte om jag "får" ha en sådan. Alltså att marknadsföra mig själv som fotograf utan att få Skatteverket på mig. Är det någon som kan ge mig väldigt konkreta svar?
Ska lägga till att jag inte tar betalt då fotograferingar sker på helgen oftast av någon jag känner/bekant med.
Dock om det ska framkallas något.
Mvh Malin
Lite förenklat kan man säga såhär: För att sälja en tjänst så måste du ha företag. I detta fallet är fotografering och photoshopping exempel på tjänster. Du kan alltså inte erbjuda porträttfotografering för X kr på din facebooksida.

Däremot är det inga problem att sälja varor, som tex en bild, som privatperson. Dvs tar du en bild så kan du sedan sälja den.

Att marknadsföra dig som fotograf kan jag inte tänka mig skulle skapa problem, så länge du inte publicerar prislistor på vilka tjänster du erbjuder.
 

malinsnäckmark

Ny medlem
Lite förenklat kan man säga såhär: För att sälja en tjänst så måste du ha företag. I detta fallet är fotografering och photoshopping exempel på tjänster. Du kan alltså inte erbjuda porträttfotografering för X kr på din facebooksida.

Däremot är det inga problem att sälja varor, som tex en bild, som privatperson. Dvs tar du en bild så kan du sedan sälja den.

Att marknadsföra dig som fotograf kan jag inte tänka mig skulle skapa problem, så länge du inte publicerar prislistor på vilka tjänster du erbjuder.

Så om jag inte lägger ut en prislista är det ok? Hur är det dock om jag blir tillfrågad om ett pris? Låt oss säga att de vill ha det framkallat och betalar endast detta? Samt om jag tar betalt för tex att jag måste ta tåget till en annan ort och vill ha betalt för transporten?

Tack för bra svar föressten
Mvh Malin
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lite förenklat kan man säga såhär: För att sälja en tjänst så måste du ha företag. I detta fallet är fotografering och photoshopping exempel på tjänster. Du kan alltså inte erbjuda porträttfotografering för X kr på din facebooksida.
Inte bara förenklat utan också helt felaktigt.

Det finns absolut inget som hindrar privatpersoner att marknadsföra tjänster. Inte heller att ta betalt för tjänster. TS kan alltså mycket väl sätta ihop en Facebooksida för att marknadsföra sig själv som fotograf.

Man ska dock vara medveten om att det i de allra flesta fall är enklare och mer lönsamt att sälja tjänster om man har registrerat en firma med F-skatt och moms.
 

Visom

Aktiv medlem
Inte bara förenklat utan också helt felaktigt.
Min förenkling var att jämställa en tjänst med att jobba på uppdrag. Du hävdar alltså att jag kan ta uppdrag (mot betalning) som fotograf utan att det bedöms som näringsverksamhet? (Edit: dvs utan att ha en tillfällig anställning som tex frilans finans) Då har jag missförstått och ber om ursäkt för det felaktiga påståendet.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Du får göra precis lika mycket reklam som privatperson som vilket företag som helst.
Får du ett betalt uppdrag så kan man bara använda sig av exempelvis frilans finans om man vill göra rätt för sig.
Är det inte på uppdrag av någon (betald sådan dvs) så kan du köra det som hobbyverksamhet.

/Stefan
 

Janne H

Aktiv medlem
Lite förenklat kan man säga såhär: För att sälja en tjänst så måste du ha företag. I detta fallet är fotografering och photoshopping exempel på tjänster. Du kan alltså inte erbjuda porträttfotografering för X kr på din facebooksida.

Däremot är det inga problem att sälja varor, som tex en bild, som privatperson. Dvs tar du en bild så kan du sedan sälja den.

Att marknadsföra dig som fotograf kan jag inte tänka mig skulle skapa problem, så länge du inte publicerar prislistor på vilka tjänster du erbjuder.
Tyvärr helt fel!

Du kan ta betalt för hobbyverksamhet, behöver alls inte ha företag!

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Hälsn.

Janne

www.helikopterbild.se
 

Visom

Aktiv medlem
Jag är medveten om den. Det jag hänger upp mig på är detta (från ovanstående länk)
En hobby är ... inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.

I min värld är en tjänst ungefär detsamma som att fotografera på uppdrag av någon annan. Jag har förstått att inte alla delar den uppfattningen.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag är medveten om den. Det jag hänger upp mig på är detta (från ovanstående länk)
En hobby är ... inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.

I min värld är en tjänst ungefär detsamma som att fotografera på uppdrag av någon annan. Jag har förstått att inte alla delar den uppfattningen.
Vill ju inte va oartig men skatteverkets regler går nog före ¨din värld¨...
 

Visom

Aktiv medlem
Vill ju inte va oartig men skatteverkets regler går nog före ¨din värld¨...
Självklart är det så och därav uttrycket förenklat. Men bara för att förtydliga, du håller alltså med Erland om att man kan ta uppdrag som fotograf, mot betalning och utan att vara anställd (via tex frilans finans) eller ha egen firma och deklarera det som hobbyverksamhet?

Isåfall, kan någon förklara syftet med ovanstående punkt från skatteverket att man inte kan ta uppdrag åt någon annan inom ramarna för hobbyverksamhet?
 

Janne H

Aktiv medlem
Självklart är det så. Men bara för att förtydliga, du håller alltså med Erland om att man kan ta uppdrag som fotograf, mot betalning och utan att vara anställd (via tex frilans finans) eller ha egen firma och deklarera det som hobbyverksamhet?
Ja, och det gör även skatteverket.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Fast enligt Skatteverkets egna regler så räknas ju inte beställda jobb inom ramen för hobbyverksamhet. Säljer man tjänster och tar betalt, eller snarare fakturerar, genom Frilans Finans så är det ju ingen hobbyverksamhet vi pratar om längre. Där står ju Frilans Finans som arbetsgivare och sköter moms och avgifter, som jag förstår det, mot en avgift.

Att sälja foton kan falla inom ramen hobbyverksamhet, däremot. Men inte beställda uppdrag.
 

Mortis

Aktiv medlem
Hej! Jag heter Malin och ännu "hobbyfotograf" men jag har fått fler förfrågningar om att fotografering och de flesta frågar om en Facebook sida, men jag vet inte om jag "får" ha en sådan. Alltså att marknadsföra mig själv som fotograf utan att få Skatteverket på mig. Är det någon som kan ge mig väldigt konkreta svar?
Ska lägga till att jag inte tar betalt då fotograferingar sker på helgen oftast av någon jag känner/bekant med.
Dock om det ska framkallas något.
Mvh Malin
Du kan marknadsföra dig hur mycket du vill. Tar du däremot på dig jobb så måste du skatta för det på något sätt. Skatteverket definierar en hobbyverksamhet så här:

något du utövar på din fritid
inte din huvudsakliga försörjning
inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.

Så man kan ju säga så här. Marknadsför du dig att du kan utföra något, så är det en tjänst, och går inte som hobbyverksamhet. Om du däremot Virkar dukar varje ledig tid du har så får du lov att sälja dessa i din hobbyverksamhet. Du kan dock inte ta på dig ett uppdrag att virka åt någon.

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
 

gustavh

Aktiv medlem
Jag skulle nog kolla närmare med Skatteverket.
Tycker lite motsägelsefullt. Å ena sidan anges att Hobbyverksamhet "ej kan ske på uppdrag av annan" (vilket man här i tråden likställer med att "tjänst" aldrig kan vara hobbyverksamhet), men i broschyren om Hobbyverksamhet nedan så diskuterar man ändå "Inkomst av tjänst" och de avgifter som följer med olika varianter av tjänst, så..

https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747/1459766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf

Edit:
Sidorna 21-23 ger också viss ytterligare info:
https://www.skatteverket.se/download/18.57cadbbd15a3688ff448d20/1488271841075/skatteregler-for-privatpersoner-skv330-utgava38.pdf
 
Senast ändrad:

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Det blir väl som så att om du fotograferar på uppdrag och tar betalt utan att ha F-skatt är du i praktiken anställd av kunden som anlitar dig. Din kund ska därför skicka in kontrolluppgifter och betala sociala avgifter och du ska betala inkomstskatt. Om det är en privatperson som anlitar ska du hantera sociala avgifter själv.

Men ta mig inte på orden, bättre är att kolla med SKV direkt. Eller skaffa F-skattsedel samt eventuellt momsregistrering om du tänker att du vill ta på dig fler uppdrag i framtiden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En enkel lösning torde vara att åta sig fotografering (uppdrag) men att betalning sker för levererade bilder. Då behöver man inte förirra sig i definition av uppdrag och tjänst. Eller?
 

ErlandH

Aktiv medlem
En enkel lösning torde vara att åta sig fotografering (uppdrag) men att betalning sker för levererade bilder.
Om jag förstår TS rätt är det just så upplägget ser ut.

För övrigt fungerar det just så som Mattias beskrev. Om man inte väljer att använda de ganska dyra tjänsterna typ Frilans finans. Har man en omsättning på några tiotusental kronor är nog det bästa att registrera en firma.

Men helt oavsett vilken lösning man väljer för att redovisa sina inkomster är det självfallet tillåtet att ha en Facebooksida. (Dock bör man tänka lite på bestämmelserna i lagen om namn och bild i reklam.)
 

gustavh

Aktiv medlem
Om jag förstår TS rätt är det just så upplägget ser ut.

För övrigt fungerar det just så som Mattias beskrev. Om man inte väljer att använda de ganska dyra tjänsterna typ Frilans finans. Har man en omsättning på några tiotusental kronor är nog det bästa att registrera en firma.

Men helt oavsett vilken lösning man väljer för att redovisa sina inkomster är det självfallet tillåtet att ha en Facebooksida. (Dock bör man tänka lite på bestämmelserna i lagen om namn och bild i reklam.)
Utifrån länkarna jag la in tidigare verkar man kunna ta betalt för tjänst till privatpersoner, utan att ha f-skattsedel på följande sätt: upp till 10000 per år och kund betalar man själv sociala avgifter. Över 10000 betalar kunden även arbetsgivaravgift.
Verkar gälla både arbete i form av tjänst och återkommande försäljning av alster (ex. foton).
Hur blir m momsen vet jag ej.

Om tjänsten/arbetet sker utan vinstsyfte räknas det som hobby och ev vinst som ändå uppstår beskattas med speciell egenavgift.

Stod även om att ha företag som kund, men minns ej vad.

Enstaka försäljning av foton verkar kunna gå under "inkomst av kapital", med sina regler.



Således: ok köra gentemot privatpersoner utan f-skattsedel, men det är inte alltid hobbyverksamhet och oavsett om hobby eller ej så blir det skatt.
Göra reklam får man säkert.
Kan notera att man även får dra av kostnaderna för verksamheten på vissa sätt (se broschyrerna/länkarna..)
 
ANNONS