Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nationalparker USA

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
i somras gjorde jag en fantastisk resa till usa där jag fotade nationalparker i Utah,arizona och Nevada och besökte Deeath valley, Zion, White pocket, Bryce , Canyonlands, monument valley, arches och grand canyon.
En resa jag aldrig kommer glömma.

Efter resan har jag bara längtat tillbaka till usa och det ännu som jag måste åka dit igen.

Funderar på att planera in en ny resa, troligtvis inte nästa år tyvärr men året därpå. men jag får se. kanske blir nästa år ändå :)

hur som helst så funderar jag på vart jag ska åka och vilka nationalparker jag ska besöka. Jag skulle inte ha något emot att åka tillbaka till samma ställe men det vore kanske roligare att besöka nya ställen.

Så nu skulle jag behöva ha massor av tips på andra lika fantastiska nationalparker som dom jag redan har besökt. Gärna i andra delstater.

Så har ni varit i usa och fotat något annat än det jag nämt så tipsa gärna.
Bomba mig med förslag :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Har själv bara varit på västkusten i tex Yosemite, Grand Canyon o Josuha Tree. Alla tre av dessa är väldigt fina självklart (Yosemite är ganska turistigt vilket kan va lite synd men kommer man ut lite utanför de vanliga trailsen tror jag det kan vara väldigt bra. Själv vill jag dit igen för att klättra big walls o trad)

Via instagram har jag dock hört väldigt mycket om ”Oregeon” har aldrig riktigt förstått nåt speciellt ställe som en national park eller inte men bilderna ser fantastiska ut. Annars finns ju alltid Alaska om man verkligen vill ut i vildmarken.
 

PMD

Aktiv medlem
Yosemite kan med fördel kombineras med Sequoia/Kings Canyon National Park. De ligger i samma bergskedja (Sierra Nevada). I Sequoia/Kings Canyon finns världens största träd, General Sherman. Det finns förstås rätt många jätteträd i området. Så många att man kan bli lite blasé efter att ha promenerat omkring bland dem ett tag. :)
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har varit i parkerna som du nu besökte, utöver det besökte jag Florida många gånger. Det finns många parker där både statliga och mer privata men är inte av de stora vyerna utan mer av djurliv, så det får bli annan inriktning av foto i så fall. Annars är väl som sagts Yosemite samt Yellowstone som jag ännu inte har besökt.
 
Senast ändrad:

andreassofus

Aktiv medlem
Har själv bara varit på västkusten i tex Yosemite, Grand Canyon o Josuha Tree. Alla tre av dessa är väldigt fina självklart (Yosemite är ganska turistigt vilket kan va lite synd men kommer man ut lite utanför de vanliga trailsen tror jag det kan vara väldigt bra. Själv vill jag dit igen för att klättra big walls o trad)

Via instagram har jag dock hört väldigt mycket om ”Oregeon” har aldrig riktigt förstått nåt speciellt ställe som en national park eller inte men bilderna ser fantastiska ut. Annars finns ju alltid Alaska om man verkligen vill ut i vildmarken.
tack för tipsen. Yosemite vore ju kul att besöka. gå i ansel adams spår.
ska kolla upp oregon också.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Yosemite kan med fördel kombineras med Sequoia/Kings Canyon National Park. De ligger i samma bergskedja (Sierra Nevada). I Sequoia/Kings Canyon finns världens största träd, General Sherman. Det finns förstås rätt många jätteträd i området. Så många att man kan bli lite blasé efter att ha promenerat omkring bland dem ett tag. :)
ja dessa stora träd (redwood)? är coola. Det skulle jag vilja se och fota faktiskt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har varit i parkerna som du nu besökte, utöver det besökte jag Florida många gånger. Det finns många parker där både statliga och mer privata men är inte av de stora vyerna utan mer av djurliv, så det får bli annan inriktning av foto i så fall. Annars är väl som sagts Yosemite samt Yellowstone som jag ännu inte har besökt.
nja det var inte riktigt det jag var ute efter. Är mer åt Grand landscapes så det får bli stora och mäktiga vyer för min del.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kanske det är så att jag har besökt det bästa USA har att erbjuda när det gäller nationalparker?

Som sagt skulle jag inte ha något emot att åka tillbaka dit jag varit. Men då utesluta några av parkerna och istället tillbringa lite mer tid i dom andra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ju ta en titt på vad detta är, se nedan, riktigt vackert iaf. Vet inte om du besökte Tucson och södra Arizona, finns en hel del vyer där. Finns ju många mindre parker runt om i USA som kan vara väl värt ett besök

Antelope Canyon Navajo National Park – Arizona
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
ja dessa stora träd (redwood)? är coola. Det skulle jag vilja se och fota faktiskt.
Jag glömde att påpeka att man bör klicka på min bifoga bild så att man ser människorna vid trädets fot ordentligt. :)

Tillägg: träden tillhör släktet sequoia, men kallas också redwood.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Kanske det är så att jag har besökt det bästa USA har att erbjuda när det gäller nationalparker?
Yosemite, Sequoia och Yellowstone har du väl kvar, såvitt jag förstår.

Banff National Park i Kanada finns på min att-besöka-lista. Den ligger nära Calgary som är lätt att flyga till.

Sen finns ju hela Alaska. Denali National Park är väl den mest kända, men i Alaska behöver man inte besöka en nationalpark för att få se mäktiga vyer. Sådana syns från köksfönstret nästan var som helst. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du kan ju ta en titt på vad detta är, se nedan, riktigt vackert iaf. Vet inte om du besökte Tucson och södra Arizona, finns en hel del vyer där. Finns ju många mindre parker runt om i USA som kan vara väl värt ett besök

Antelope Canyon Navajo National Park – Arizona
Antelope åkte jag bara förbi. blev förskräckt av alla turister som var där. Tror det är det stället där det finns mest turister av alla sevärdheter. Jag besökte dock Horseshoe bend som ligger precis brevis. Det var en häftig upplevelse :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Yosemite, Sequoia och Yellowstone har du väl kvar, såvitt jag förstår.

Banff National Park i Kanada finns på min att-besöka-lista. Den ligger nära Calgary som är lätt att flyga till.

Sen finns ju hela Alaska. Denali National Park är väl den mest kända, men i Alaska behöver man inte besöka en nationalpark för att få se mäktiga vyer. Sådana syns från köksfönstret nästan var som helst. :)
japp dessa tre har jag kvar ju. men tror inte dom ställena räcker för en resa. behöver något mer tror jag :)

Banff ligger på min lista också. Väldigt fint där.
Alaska vore kul, men vet inte om det blir samma typ av resa i så fall. Känns inte lika lättillgängligt som usa där man bara flyger dit och ålockar upp sin hyrbil och åker omkring. Alaska känns mer vildmark och mer planering och nåt man inte gör ensam :)
Känns väldigt mycket dyrare också.
 

gorred

Aktiv medlem
Har någon nämnt Glacier? Nationalpark i Klippiga Bergen på gränsen norra Montana och Kanada. Dramatiska berg och dalar, mycket vandringsleder. Vilt på ett annat sätt än exempelvis Yellowstone. Och bra flugfiske.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har besökt de flesta parker som nämns i denna tråd, både de amerikanska och de kanadensiska. För mig är Yellowstone tveklöst nummer ett. Yellowstone har allt en natur- och landskapsfotograf kan önska sig.
 

HansG

Medlem
Inte bara parker..

Arizona och New Mexico erbjuder fantastiska vyer även utanför parkerna: området runt Sedona, gamla guldgrävarsamhällen så som Jerome, Mogollon Rim, Salt river canyon, Black hills och Oatman och Lake Havasu. Hela Navajonationen med Canyon deChelly, Shiprock och Window Rock. Chiricahua National Monument är också värt att besöka, Roosevelt dam med den minst sagt spännande vägen 88 över Tortilla flats mot Phoenix, Väg 191 mellan Springerville och Morenci är en resa från jordbruksland till öven och ett av världens största dagbrott. I södra Arizona finns även Toobstone och Yuma som är värda ett besök. För att inte nämna Sonoraöknen sydöst om Phoenix.
Vill du se mer av New Mexico finns Chaco Culture och "Bisti badlands" som lockbeten. El Malpais är inte långt ifrån. Los Alamos, Santa Fee, Taos och i viss mån Albuqurque kan förtjäna att besökas. White sands är sevärt och för den astronomiskt intresserade torde ett besök vid Very Large Array vid väg 60 öster om Magdalena vara givande.

Enda haken med den här typen av resor är att Arizona i likhet med New Mexico, Nevada och Utah, är ungefär två tredjedelar så stora som Sverige. Det gäller med andra ord att planera om man inte vill tillbringa all tid i en bil...

Ha en bra resa!
Hans
 

andreassofus

Aktiv medlem
om jag åker till sierra nevada bergen och besöker Sequoia och Yosemite så har jag ju och göra ett antal dagar. Men vad ska man göra mer där? har absolut inget emot att köra bil långt och länge. Jag älskar att köra bil. Funderade på att kanske ta en tur till Death Valley igen, det är ju inte superlånga därifrån.

Eller ska man kanske dra ut mot kusten eller norröver istället?

Ser att i Sequpia finns ju dessa extremt stora träd, men det finns ju även ett ställe som heller Redwood national forest. Är båda ställen värd ett besök eller blir det mycket det samma?

Hur skulle ni har lagt upp resan och vad hade ni besökt? Resan är helt och hållet en fotoresa.
Flyger nog till Los Angeles (LAX)
Har hittat sjukt billiga resor dit (ca 3000kr t/r) 14 timmar och en mellanlandning bara. borde beställa biljetten nu med en gång nästan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har varit i Petrified Forest/Painted Desert, var väl inte så storslaget som andra parker, men OK om man har vägen förbi. Det är kontroll när man kör ut så man inte tagit med sig något förstenat träd från parken.

Har för mig det i närheten är ett kraterhål också, men det struntade jag i.

Tycker du väljer några huvudpunkter A, B och C, så ska du förflytta dig mellan dessa måsten se då vilka andra parker som ligger ”på vägen”, Google Map har markerat de flesta parker på sin karta.

Jag var i Reedwood parken, har inte varit i Sequpia skulle tro att Reedwood är lite mindre variant om jag kommer ihåg rätt, det är nu typ 35 år sedan jag gjorde den resan :)
 
ANNONS