Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att kasta???

Produkter
(logga in för att koppla)

Saltis

Aktiv medlem
Jag har en Canon 6D, och några objektiv, bl.a. en fast 85a, 1,8 som är lite min favorit.
Men jag blir aldeles tokig på fokuseringen.

Jag lämnade in hela systemet på kontroll och justering av fokus för några år sedan.

Jag kör tomfokus, sätter skärpan på ögonen, komponenar om och tar ett jäng bilder.
sedan gör jag normalt om processen för jag litar inte på att fokus hamnar rätt.

Problemet är att den nästan alltid hamnar fel.
Jag gick igenom många bilder som jag tog i veckan och..... nästan alla hamnar skärpan fel. Det syns tydligast såklart med 85an och kort skärpedjup.

På en bildserie där jag tog, säkert 20 bilder, ser jag att stenarna 3-4 dm "hitom" fötterna är skarpa.
På alla bilder.

Nu har jag lagt ner hela fm på att försöka microjustera i kameran men focus verkar ligga hyffsat rätt.

Frustrerad...
Någon som har samma erfarenhet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skärpeplanet är just ett plan och komponerar du om så vrider du kameran och då vrider du även på skärpeplanet. Med lite längre skärpedjup behöver det inte vara något problem, men är det påtagligt kort så är det lätt att det blir miss.

Några bilder har du dock inte skickat med i någon form, så detta bara sagt utifrån hur du beskriver tillvägagångssättet.
 

Saltis

Aktiv medlem
Här kommer ett exempel.

Titta på de skarpa löven där uppe.

Jag har dragit ner upplösningen så att bilden inte skall bli så stor.
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
EF 85 mm f/1,8 USM är en ganska gammal konstruktion. Jag får också känslan med den ibland att den är lite för grov i avståndsinställningen för att det alltid ska träffa rätt om man kör med f/1,8.
På din bild tycker jag också att skärpan är lite hitom tjejen.
 

hne

Aktiv medlem
Jag tror inte det är fel på grejerna. Bara det att fokuseringen är för inexakt. På min 5DkII fokuserade 85/1.8 för nära på långt håll och för långt bort på nära håll (eller om det var tvärt om), ungefär så mycket som i ditt exempel. Jag mikrojusterade för det vanligaste fallet. Sedan jag bytte till 5DmkIV fokuserar objektivet rätt. 85/1.4L IS fokuserar ännu mer träffsäkert.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Canon 6D, och några objektiv, bl.a. en fast 85a, 1,8 som är lite min favorit.
Men jag blir aldeles tokig på fokuseringen.

Jag lämnade in hela systemet på kontroll och justering av fokus för några år sedan.

Jag kör tomfokus, sätter skärpan på ögonen, komponenar om och tar ett jäng bilder.
sedan gör jag normalt om processen för jag litar inte på att fokus hamnar rätt.

Problemet är att den nästan alltid hamnar fel.
Jag gick igenom många bilder som jag tog i veckan och..... nästan alla hamnar skärpan fel. Det syns tydligast såklart med 85an och kort skärpedjup.

På en bildserie där jag tog, säkert 20 bilder, ser jag att stenarna 3-4 dm "hitom" fötterna är skarpa.
På alla bilder.

Nu har jag lagt ner hela fm på att försöka microjustera i kameran men focus verkar ligga hyffsat rätt.

Frustrerad...
Någon som har samma erfarenhet?
Komponera om och f/1.8 brukar inte vara någon bra kombination eftersom skärpeplanet inte är sfäriskt. Sätt fokuspunkten på huvudet istället för att komponera om och på köpet får du bättre exponering.
 

Saltis

Aktiv medlem
Alternativet är som ni skriver att använda en av de fokuspunkter som ligger närmast.
Men på 6D är det bara mittpunkten som är korsformad.

Är det så att fokusen kan vara rätt på ett avstånd men helt fel på ett annat?
I så fall blir det ju väldigt svårt att få till en bra bild.
 

iSolen.se

Guest
Alternativet är som ni skriver att använda en av de fokuspunkter som ligger närmast.
Men på 6D är det bara mittpunkten som är korsformad.
Så hellre mäta fel varje gång med korsformat än rätt med enkel fokuspunkt?
Är det så att fokusen kan vara rätt på ett avstånd men helt fel på ett annat?
I så fall blir det ju väldigt svårt att få till en bra bild.
Ja det kan hända och det kan fixas av verkstaden.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Alternativet är som ni skriver att använda en av de fokuspunkter som ligger närmast.
Men på 6D är det bara mittpunkten som är korsformad.

Är det så att fokusen kan vara rätt på ett avstånd men helt fel på ett annat?
I så fall blir det ju väldigt svårt att få till en bra bild.
För ett ansikte på det avstånd du har där spelar det inte speciellt stor roll att punkten inte är korsformad.



De fyra punkter till höger om centrumpunkten plockar vågräta linjer http://cpn.canon-europe.com/files/education/technical/inside_the_canon_eos_6d/caption_001_new.jpg


Se vilken typ av linje som missas https://kameratrollet.se/2013/03/11/fototips-varfor-korssensor/
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Fast stor skillnad i fokus ska inte orsakas av fokus med mittpunkt + komponera om. Om ni tittar på bilden så har fokus hamnat för nära, och om ni tänker efter så skulle fokus ha hamnat längre bort istället, om detta endast berodde på omkomponering och att skärpeplanet flyttade på sig. Det är ganska uppenbart att fokus inte har suttit rätt ens från början i mitten.

Edit: Detta är vad jag menar (bifogad bild). Där syns tydligt hur fokus flyttas bortåt när man omkomponerar. TS situation är tvärt om.
 

Bilagor

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har fotat mycket med 6D och 85 f/1.8 och har haft goda resultat, men då använder jag alltid den närmaste fokuspunkten. De är inte värdelösa bara för att de inte är korsformiga!

Ett par andra alternativ är att använda Liveview med ansiktsigenkänning, eller att installera MagicLantern och använda Liveview med manuell fokus.

Ta lite tid att testa vad som ger dig bäst resultat i lugn och ro, innan du fotar modellen!
 

Saltis

Aktiv medlem
Fast stor skillnad i fokus ska inte orsakas av fokus med mittpunkt + komponera om. Om ni tittar på bilden så har fokus hamnat för nära, och om ni tänker efter så skulle fokus ha hamnat längre bort istället, om detta endast berodde på omkomponering och att skärpeplanet flyttade på sig. Det är ganska uppenbart att fokus inte har suttit rätt ens från början i mitten.
Tack, det känner jag också.
Jag provade i dag och själva omkomponeringen är rätt betydelselös när jag verkar missat fokus med 30-40 cm.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Tack, det känner jag också.
Jag provade i dag och själva omkomponeringen är rätt betydelselös när jag verkar missat fokus med 30-40 cm.
Ja precis.

Jag kan tyvärr inte säga mer eftersom jag inte har varken den kameran eller objektivet själv. Det är också märkligt eftersom Canon ska ha justerat fokusen på din utrustning. Bara för att vara helt säker, du använder specifikt endast en vald fokuspunkt? Om du har en vän som du skulle kunna låna ett liknande objektiv av så kan du ju i alla fall prova om det är kameran eller objektivet det är fel på.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Rekommenderar denna då jag själv använt den på flera Canonhus och då bl.a. på 6D. https://www.reikanfocal.com
I stort sett alla objektiv behöver mikrojusteras för att nå deras fulla potential vid stora bländare.
Man ka n klart göra det själv på manuellt vis, men programmet eliminerar mkt at den mänskliga faktorn och den mäter bl.a. precision och noggrannhet på just ditt exemplar.

/Stefan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fast stor skillnad i fokus ska inte orsakas av fokus med mittpunkt + komponera om. Om ni tittar på bilden så har fokus hamnat för nära, och om ni tänker efter så skulle fokus ha hamnat längre bort istället, om detta endast berodde på omkomponering och att skärpeplanet flyttade på sig. Det är ganska uppenbart att fokus inte har suttit rätt ens från början i mitten.

Edit: Detta är vad jag menar (bifogad bild). Där syns tydligt hur fokus flyttas bortåt när man omkomponerar. TS situation är tvärt om.
Du utgår från att fokusplanet är just plant, vilket dessvärre (och som Ola påpekat) inte alltid är fallet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det finns flera möjliga felkällor här:

1) Att fokusera och komponera om kan ge fokusfel. Dels pga den effekt Alexander så tydligt illustrerade, dels för att skärpeplan ofta inte alls är så plana.

2) Skärpeplan kan dessutom vara sneda pga linselement som med tiden hamnat lite off-center i objektivet.

3) Fokusprecisionen hos lite äldre objektiv är inte alltid så bra. Kör du en testserie där du fokuserar om mellan varje bild kan du få rätt stor slumpmässig spridning helt enkelt pga sämre precision i äldre fokusmotorer och mekanismer.

4) Fokusprecisionen hos objektiv försämras dessutom över tid pga slitage.

5) Fokusprecisionen hos äldre kameror var ofta sämre, samma igen: kör du en serie kan du slumpmässigt få lite olika mätresultat vilket kan kompensera för eller förvärra fokusfel i objektivet. Nyare kameror har mycket högre precision tack vare en kombination av fler mätningar, bättre algoritmer och högre tillverkningsprecision.

6) Har man sedan en kamera som körts en del kan fokusmätningen dessutom börja få systematiska fel pga små, små förskjutningar av spegel och subspegel. Det ljus man mäter fokus med passerar ju genom huvudspegeln och studsas via en subspegel på den stora spegelns baksida ned till AF-sensorerna. Bägge speglarna rör ju på sig i varje exponering och med tiden kan små, små fel uppstå. Plus att något så enkelt som smuts på huvud- eller subspegel kan ställa till det en hel del.

7) f/1,8 ger ett kort skärpedjup vilket gör att alla ovanstående problem märks så mycket tydligare.

Nu kanske du protesterar mot att jag kallar Eos 6D och ditt objektiv för "gamla", men faktum är att både precisionen och enhetligheten i fokusering ökat rätt dramatiskt de senaste tio åren genom att man jobbat för att minimera många av felkällorna jag listade ovan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det verkar som att felet är ganska grovt och inte bara 30-40cm i bilden.
Att en verkstad för några år sedan skall ha justerat fokus på grejorna ger jag inte mycket för.
Jag har själv tyvärr dålig erfarenhet av detta med 7D Mark II och en del objektiv. Efter ett par turer till verkstaden så var det ingen skillnad.
Detta fel går nog inte att mikrojustera bort.
 
ANNONS