Annons

kalibrera skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
kalibrera skärm vad är det för skillnad på en dyr resp. billig kalibrator
Jag har den billigaste Datacolor Spyder.

Det kanns som om fargerna pa skarmen blir lite varmare efter kalibrering.

Det ar nastan omojligt att saga om det ar ratt eller fel, men varmare farger verkar vara en erfarenhet som de flesta delar och jag har darfor ingen anledning att tro att den inte fungerar val.

Enkel att anvanda och relativt anvandarvanlig.

Skillnaden ar ganska lite och jag tror egentligen inte att de flesta har nagot behov av att kalibrera sin skarm.
 

Ventures

Aktiv medlem
Skillnaden ar ganska lite och jag tror egentligen inte att de flesta har nagot behov av att kalibrera sin skarm.
Jag skulle säga att det är superviktigt att åtminstone någon gång kalibrera och se om skärmen är "åt skogen", om man är någorlunda seriös med sitt fotointresse. Om man redigerat tusentals bilder och några sedan säger att det ser lite konstigt ut med färgerna, så blir man nog inte glad :). Eller om man t ex skickar filer för printar som inte blir justerade innan utskrift.
 

Åke Bråke

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är superviktigt att åtminstone någon gång kalibrera och se om skärmen är "åt skogen", om man är någorlunda seriös med sitt fotointresse. Om man redigerat tusentals bilder och några sedan säger att det ser lite konstigt ut med färgerna, så blir man nog inte glad :). Eller om man t ex skickar filer för printar som inte blir justerade innan utskrift.
tack för svaret jag har en spyder 4 kalibrator men är ej nöjd
vill också byta till bättre skärm har kollat eizo och benq skärmar
och vill även byta kalibrator men vet ej till vilken ?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
vill även byta kalibrator men vet ej till vilken ?
X-rite i1display pro brukar rekommenderas, (om det inte dykt upp någon nyare modell).

Om signaturen Steohl dyker upp i tråden, kommer du att få svar på alla dina frågor vad det gäller skärmar, kalibratorer och kalibrering, men han brukar rekommendera i1display pro som en (sett till prestanda och kvalité), är en bra skärmkalibrator. Tror också att han brukar slå ett slag för den något billigare (?) Colormunki, men är lite osäker på det

Jag har en X-rite i1display pro själv f ö, och den täcker mina behov med marginal. Skulle jag behöva köpa nytt, utesluter jag däremot inte en Colormunki, då den (om minnet inte sviker mig), har några andra egenskaper (utöver att bara fungera som skärmkalibrator) som i1 display pro inte har, men jag är lite osäker på det.

Men som sagt;
Steohl brukar rekommendera i1 display pro och säger han att det är rätt väg att gå, då är det det.

Ett tips är att göra lite trådarkeologi, frågan har besvarats tidigare.
 

Åke Bråke

Aktiv medlem
X-rite i1display pro brukar rekommenderas, (om det inte dykt upp någon nyare modell).

Om signaturen Steohl dyker upp i tråden, kommer du att få svar på alla dina frågor vad det gäller skärmar, kalibratorer och kalibrering, men han brukar rekommendera i1display pro som en (sett till prestanda och kvalité), är en bra skärmkalibrator. Tror också att han brukar slå ett slag för den något billigare (?) Colormunki, men är lite osäker på det

Jag har en X-rite i1display pro själv f ö, och den täcker mina behov med marginal. Skulle jag behöva köpa nytt, utesluter jag däremot inte en Colormunki, då den (om minnet inte sviker mig), har några andra egenskaper (utöver att bara fungera som skärmkalibrator) som i1 display pro inte har, men jag är lite osäker på det.

Men som sagt;
Steohl brukar rekommendera i1 display pro och säger han att det är rätt väg att gå, då är det det.

Ett tips är att göra lite trådarkeologi, frågan har besvarats tidigare.
Tack för svaret väntar och ser om Steohl svarar
// Åke
 

Artis

Aktiv medlem
tack för svaret jag har en spyder 4 kalibrator men är ej nöjd
vill också byta till bättre skärm har kollat eizo och benq skärmar
och vill även byta kalibrator men vet ej till vilken ?
Jag använder en Eizo ColorEdge CS2420CAL 24" köpt på ScandinavianPhoto inkl kalibrator och är väldigt nöjd med den.
 

Artis

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är superviktigt att åtminstone någon gång kalibrera och se om skärmen är "åt skogen", om man är någorlunda seriös med sitt fotointresse. Om man redigerat tusentals bilder och några sedan säger att det ser lite konstigt ut med färgerna, så blir man nog inte glad :). Eller om man t ex skickar filer för printar som inte blir justerade innan utskrift.
Det händer även när man har kalibrerad skärm att några säger att "det ser lite konstigt ut med färgerna".
Då visar det sig nästan alltid att deras skärmar är inte kalibrerade.

Det viktigaste är att man själv vet att färgerna stämmer rätt, speciellt om man vill lämna de till utskrift till tredje part.
 

Åke Bråke

Aktiv medlem
Det händer även när man har kalibrerad skärm att några säger att "det ser lite konstigt ut med färgerna".
Då visar det sig nästan alltid att deras skärmar är inte kalibrerade.

Det viktigaste är att man själv vet att färgerna stämmer rätt, speciellt om man vill lämna de till utskrift till tredje part.
skriver ut bilder själv på epson 4900 med papperstillverkarens profiler
photospeed, illford, epson, och Hahnemühle papper
// Åke
 

Artis

Aktiv medlem
kalibrera skärm vad är det för skillnad på en dyr resp. billig kalibrator
Jag tror att det är en kluven fråga.
En kalibrering beror inte bara på kalibrator utan det är ett samspel mellan kalibrator och skärm. Skärm är lika viktig som kalibrator och kanske ännu viktigare.
Själv har jag erfarenhet endast av en Eizo ColorEdge CS2420CAL 24".

Kan någon som använde flera olika fabrikat utveckla ämnet?
 
ANNONS