Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enl källan skall kamerahusen Z6 och 7 vara identiska till det yttre. Eftersom bilderna från videon inte påvisar någon separat AEL och AF-ON knapp skulle det likt amatörkamrerna inte finnas separata knappar och joysticken sitter dåligt till att använda som AF-ON.
 

iSolen.se

Guest
Enl källan skall kamerahusen Z6 och 7 vara identiska till det yttre. Eftersom bilderna från videon inte påvisar någon separat AEL och AF-ON knapp skulle det likt amatörkamrerna inte finnas separata knappar och joysticken sitter dåligt till att använda som AF-ON.
Har du provat D850? Satt den knappen dåligt till tycker du?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Den bilden på baksidan är ett PS-montage. Uppenbarligen av någon som har noll koll på Nikons ergonomidesign, särskilt med tanke på playback-knappens placering.
 

iSolen.se

Guest
Bilden (som nog är ett montage ändå och knappast man basera ett resonemang runt) visar att det finns tre möjligheter till AF-On. Har du någon mer källa än en glad tonåring som photoshoppat?

D850 har två.

Hur kan detta vara en försämring?

Edit: Som påpekats ovan står det play på en av knapparna. Mycket egendomligt att blanda foto med visning. Mer källa på denna knapps placering eftersöks.

Matrismätningsknappen är också intressant placerad.

Inget videoläge?

Skulle inte skärmen vara vikbar? Man ser inget av kanterna som tex D850 har.

Edit 2: Playknappen har en annan färg än de andra. Ser konstigt ut. Photoshop.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bilden (som nog är ett montage ändå) visar att det finns tre möjligheter till AF-On.

D850 har två.

Hur kan detta vara en försämring?
Däremot sitter bara en knapp i ett optimalt läge för att agera AF-ON eller AE-L. Tänker här på äldre Canon där en knapp långt ut t h kunde användas som AF-ON i CF4 men det var inte ergonomiskt.
 

iSolen.se

Guest
Däremot sitter bara en knapp i ett optimalt läge för att agera AF-ON eller AE-L. Tänker här på äldre Canon där en knapp långt ut t h kunde användas som AF-ON i CF4 men det var inte ergonomiskt.
Det råkar stå play på den men det spelar väl ingen roll, i fotoläge kan den vara AF-ON. AE-L sitter som vanligt. Bonus om joysticken har en mittfunktion, då blir det som sagt tre knappar där D850 har två.
 

mickebach

Aktiv medlem
Bilden (som nog är ett montage ändå och knappast man basera ett resonemang runt) visar att det finns tre möjligheter till AF-On. Har du någon mer källa än en glad tonåring som photoshoppat?

D850 har två.

Hur kan detta vara en försämring?

Edit: Som påpekats ovan står det play på en av knapparna. Mycket egendomligt att blanda foto med visning. Mer källa på denna knapps placering eftersöks.

Matrismätningsknappen är också intressant placerad.

Inget videoläge?

Skulle inte skärmen vara vikbar? Man ser inget av kanterna som tex D850 har.
"Källorna" till förvirringen finns i inlägg #309. Den första visar uppljusade skuggor från första teasern, och PS-montaget bygger på en skiss som Peter på NR la upp efter att ha sett en bild på den riktiga kameran. Montaget i mitt inlägg är dock inte samma som det som ligger uppe i de senaste inläggen på NR. Tror Peter medvetet låter det felaktiga montaget ligga uppe för att andra sajter hela tiden stjäl av honom och inte ger honom cred. Han verkar lite bitter vid det här laget.

Edit: Det är alltså fortfarande oklart hur man ska tolka alltihop. Peter brukar ha rätt, men bilden från teasern är ju också hyfsat trovärdig. Det får mig att tro att kamerahusen kan vara identiska (som enligt den senaste rapporten), men att knapplaceringarna skiljer sig något efter modellernas funktioner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bilden (som nog är ett montage ändå och knappast man basera ett resonemang runt) visar att det finns tre möjligheter till AF-On. Har du någon mer källa än en glad tonåring som photoshoppat?

D850 har två.

Hur kan detta vara en försämring?

Edit: Som påpekats ovan står det play på en av knapparna. Mycket egendomligt att blanda foto med visning. Mer källa på denna knapps placering eftersöks.

Matrismätningsknappen är också intressant placerad.

Inget videoläge?

Skulle inte skärmen vara vikbar? Man ser inget av kanterna som tex D850 har.

Edit 2: Playknappen har en annan färg än de andra. Ser konstigt ut. Photoshop.
Kan vara sant att det är PS. Där playknappen sitter på bilden borde AE-L eller AF-ON sitta eller tvärtom. Bättre med playbackfunktioner på kamerans vänstra sida och fotofunktioner på höger sida sett bakifrån.
 

mickebach

Aktiv medlem
Kan vara sant att det är PS. Där playknappen sitter på bilden borde AE-L eller AF-ON sitta eller tvärtom. Bättre med playbackfunktioner på kamerans vänstra sida och fotofunktioner på höger sida sett bakifrån.
Det ÄR ju ett montage. Står klart och tydligt att personen som gjort den går under aliaset "cass". Varianten i mitt tidigare i lägg är gjord av "oldfashioned_aj".
 

iSolen.se

Guest
Kan vara sant att det är PS. Där playknappen sitter på bilden borde AE-L eller AF-ON sitta eller tvärtom. Bättre med playbackfunktioner på kamerans vänstra sida och fotofunktioner på höger sida sett bakifrån.
Tänkte att den kanske kan ha en dubbelfunktion, dvs vara play när man inte fotar, AF-ON när man fotar.
 

mickebach

Aktiv medlem
Nytt montage av (den ena?) kamerans baksida. Från NR. Sägs vara utformad efter ett riktigt foto av kameran. Sätt igång och bråka om knapparnas placeringar nu - mest orimliga överdrift vinner!
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Nytt montage av (den ena?) kamerans baksida. Från NR. Sägs vara utformad efter ett riktigt foto av kameran. Sätt igång och bråka om knapparnas placeringar nu - mest orimliga överdrift vinner!

Om bilden stämmer tycker jag det ser väldigt bra och genomtänkt ut! Jag hoppas att man visar upp kameran snart på riktigt, jag kan mycket väl tänka mig att köpa den till våren eftersom jag bara har en kompaktkamera att fota med just nu (jag ska även invänta Canons variant innan jag bestämmer mig).................
 

Bengf

Aktiv medlem
Inte så många dagar kvar nu, då får vi svaren, blir säkert en mycket fin kamera, valmöjligheterna ökar, och nästa år kommer det förmodligen APS-C modeller som är spegelfria.
 
ANNONS