Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att det är speciellt stor chans att adaptern kommer att ha en AF-motor. Annars hade nog den citerade personen påpekat det med tanke på hur noga han var att tala om att objektiv med både mekanisk och elektrisk bländarstyrning är kompatibla med adaptern.

Nåväl, det är inte så lång tid kvar nu att spekulera på. :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag förstår att det var bländarmotor för objektiv i G serien och de med bländarring, inte autofokusmotor, men givetvis vet bara Nikon och de som testat sanningen. Benämningen "kompatibel" är också lurig. Alla AI objektiv är väl "kompatibla" med Nikons enklaste DSLR men ger vare sig ljusmätning eller autofokus för det. Det är ju bara pre-AI objektiv som då inte är "kompatibla" eftersom de fysiskt inte kan monteras. De behöver inte avse att de är "fullt kompatibla" - d v s att alla funktioner fungerar på kameran.
Nikons nomenklatur ar en djungel, men jag sa har tror jag det ar:

I aldre linser styrs blandaren mekaniskt via en arm, men i de nya objektiven med ett E styrs blandaren elektromagnetiskt via en signal fran huset. Nikkor 105/1.4E ar fortfarande en G-lins, men med elektronisk blandare. G betyder bara att linsen saknar blandarring.

AF-P och AF-S har olika typer av motorer for autofokus. AF-P fungerar battre med fasdetekterad autofokus (den ar noggrannare) och ar tyst sa att du inte hor fokusmotorn jobba nar du filmar video. Jag tror att det gar att ga att anvanda alla AI/AI-s och senare...

Vi far forutsatta att Nikons nya spegelfria har minst lika bra prestanda for video som Sony och Canon och for att utnyttja detta kravs AF-P linser. Det ar darfor jag och manga tror att Nikon kommer med spegelfria DX-kameror med F-fattning. Varfor annars uppdatera en massa DX-linser till AF-P?

Vad jag har forstatt fran nara bekraftade rykten ar att adaptern kommer att ha bade en mekanisk koppling till blandaren och en fokusmotor for AF-D objektiv.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hade hoppats och trott att adaptern var en liten mojäng, men så är det nog inte om den har ett stativfäste. Trist i sådana fall...
Jag har matt lite pa bilder som screendumpats fran teaservideorna och detta ar vad jag tror:

Tjocklek: 30,5mm

Storsta diameter: 80mm (som smalnar av mot F-sidan) + att stativfastet sticker ut lite i underkant
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nikons nomenklatur ar en djungel, men jag sa har tror jag det ar:

I aldre linser styrs blandaren mekaniskt via en arm, men i de nya objektiven med ett E styrs blandaren elektromagnetiskt via en signal fran huset. Nikkor 105/1.4E ar fortfarande en G-lins, men med elektronisk blandare. G betyder bara att linsen saknar blandarring.

AF-P och AF-S har olika typer av motorer for autofokus. AF-P fungerar battre med fasdetekterad autofokus (den ar noggrannare) och ar tyst sa att du inte hor fokusmotorn jobba nar du filmar video. Jag tror att det gar att ga att anvanda alla AI/AI-s och senare...

Vi far forutsatta att Nikons nya spegelfria har minst lika bra prestanda for video som Sony och Canon och for att utnyttja detta kravs AF-P linser. Det ar darfor jag och manga tror att Nikon kommer med spegelfria DX-kameror med F-fattning. Varfor annars uppdatera en massa DX-linser till AF-P?

Vad jag har forstatt fran nara bekraftade rykten ar att adaptern kommer att ha bade en mekanisk koppling till blandaren och en fokusmotor for AF-D objektiv.
Vad har du för källa för att AF via skruvdrift i adaptern stöds? Nikons officiella teasers insinuerar att mekanisk bländare styrs via motor i adaptern men ger inte något som stödjer att det finns en AF motor. Jag är nyfiken då detta påstående inte antytts i materialet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad har du för källa för att AF via skruvdrift i adaptern stöds? Nikons officiella teasers insinuerar att mekanisk bländare styrs via motor i adaptern men ger inte något som stödjer att det finns en AF motor. Jag är nyfiken då detta påstående inte antytts i materialet.
Jag klistrade in kallan en bit upp i traden:

“Just spoken to a franchise director at LCE, apparently Thursday will be a very exciting day indeed. The adapter for the new mirrorless camera will pretty much be free when bought with either model, and the adaptor will make up to 400 lenses compatible so that’ll make all lenses with either electronic or mechanical apertures compatible.

Det star inte explicit att den har en autofokusmotor, men det antyds genom att han sager att upp till 400 linser kommer att vara kompatibla. Jag antar att han med kompatibel menar att man inte maste fokusera manuellt...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag antar att han med kompatibel menar att man inte maste fokusera manuellt...
Det tror jag är ett förhastat antagande. Icke-AF-objektiv med AI-koppling är ju kompatibla trots att man måste fokusera manuellt ...

Speciellt som det explicit nämns att det är adapterns bländarstyrningen som gör alla gamla och nya objektiv kompatibla.
 

iSolen.se

Guest
Jag klistrade in kallan en bit upp i traden:

“Just spoken to a franchise director at LCE, apparently Thursday will be a very exciting day indeed. The adapter for the new mirrorless camera will pretty much be free when bought with either model, and the adaptor will make up to 400 lenses compatible so that’ll make all lenses with either electronic or mechanical apertures compatible.

Det star inte explicit att den har en autofokusmotor, men det antyds genom att han sager att upp till 400 linser kommer att vara kompatibla. Jag antar att han med kompatibel menar att man inte maste fokusera manuellt...
Funkar inte bländaren går inte objektivet att använda. Däremot går det att använda med manuell fokus.

Jag tror inte på en fokusskruv. Det finns tillräckligt med objektiv ändå.

Varför kan du inte lägga till svensk tangentbordsuppsättning??? Det tar bara några sekunder.

Räksmörgås.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Vem i hela friden köper en "hypermodern" kamera och vill använda gamla omoderna objektiv som saknar stabilisering samt inbyggd autofokus? Och vidare vill montera en ranglig adapter som bygger på bajonetten med tillhörande objektiv. Jag förutsätter att kameran är väderskyddad om den nu ska spela i den högre divisionen.

Jag är skeptisk...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vem i hela friden köper en "hypermodern" kamera och vill använda gamla omoderna objektiv som saknar stabilisering samt inbyggd autofokus? Och vidare vill montera en ranglig adapter som bygger på bajonetten med tillhörande objektiv. Jag förutsätter att kameran är väderskyddad om den nu ska spela i den högre divisionen.

Jag är skeptisk...
1. Allt tyder pa att den "hypermoderna" kameran har IBIS, sa de nya linserna med Z-fattning kommer troligen inte ha stabilisering

2. De flesta vill sakert under en overgangsperiod anvanda sina linser med F-fattning om inte annat for att det bara lanseras 3 objektiv i ar och 4-5 nasta ar. Jag behover t.ex. bade mitt 15-30/2.8 och 70-200/2.8 och har inte lust att vanta 4 ar. Skulle du noja dig med 24mm, 50mm och 24-70mm?

3. Fran ett marknadsforingsperspektiv tror jag att det vore positivt for Nikon att kunna saga att hela deras arv av linser fungerar med de nya spegelfria kamerorna
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
1. Allt tyder pa att den "hypermoderna" kameran har IBIS, sa de nya linserna med Z-fattning kommer troligen inte ha stabilisering

2. De flesta vill sakert under en overgangsperiod anvanda sina linser med F-fattning om inte annat for att det bara lanseras 3 objektiv i ar och 4-5 nasta ar. Jag behover t.ex. bade mitt 15-30/2.8 och 70-200/2.8 och har inte lust att vanta 4 ar. Skulle du noja dig med 24mm, 50mm och 24-70mm?
Smörgåsbord...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Funkar inte bländaren går inte objektivet att använda. Däremot går det att använda med manuell fokus.

Jag tror inte på en fokusskruv. Det finns tillräckligt med objektiv ändå.

Varför kan du inte lägga till svensk tangentbordsuppsättning??? Det tar bara några sekunder.

Räksmörgås.
Om du tittar noggrant pa skissen nedan sa kan du tydligt se skruvmotorn!
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Coolt!

Det ser riktigt bra ut, battre an jag trodde. Ett tag var jag orolig for att de glomt AF-ON knappen...

Jag gillar verkligen ratten for diopterinstallningen. Jag andrar varje gang jag byter mellan linser och glasogon och jag tycker ratten pa min D750 fungerar daligt...

Det enda jag tror folk kommer att bli besvikna pa ar att det saknas en vloggerskarm, dvs att den kan riktas framat...

Undrar vad den lilla rutan ovanfor oppningen till sokaren ar?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det tror jag är ett förhastat antagande. Icke-AF-objektiv med AI-koppling är ju kompatibla trots att man måste fokusera manuellt ...

Speciellt som det explicit nämns att det är adapterns bländarstyrningen som gör alla gamla och nya objektiv kompatibla.
Sa lange man inte vet sa far man anta och gissa... Ibland har man fel, ibland har man ratt?

Jag skulle bli ganska pissed-off om jag kopte nagot som sags vara komptibelt och det visar sig vara halvkompatibelt...

Jag resonerar som sa att kompatibel betyder att allt fungerar som avsett?
 
ANNONS