Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tycker Canons lösning verkar spännande och jag har ingen tvivel på att den kommer säljas bra heller.
Canon har ju en portfolio där de ogillar kannabalisera på sina egna produkter. Bl.a. videodelen. Så det är inget nytt under solen att de inte ger konsumenterna all ny teknik i en och samma kamera.
AF är väl inget fel på? Funkar ju bra på M serien.

/Stefan
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Hoppas Canon släpper ett kamerahus med den fina 20mp sensorn som sitter i 1DX MK II, Tror Canon har skippat IBIS (stork) för att göra kamerahuset så lätt som möjligt...……………...
 

PMD

Aktiv medlem
Hoppas Canon släpper ett kamerahus med den fina 20mp sensorn som sitter i 1DX MK II, Tror Canon har skippat IBIS (stork) för att göra kamerahuset så lätt som möjligt...……………...
Jag tror att Canon inte har IBIS i den nya kameran för att någon i produktledningen är envis. Det kommer knappast att komma en RF-kamera med IBIS inom överskådlig framtid, gissar jag.

Hur många generationer tog det innan Canons APS-C-kameror blev av med "Direct print"-knappen?
(Jag såg i den läckta specifikationen för kameran att den är PictBridge-kompatibel så den kanske har en knapp för Direct print? :)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Om du vill ha en Canon EOS för "seriöst" videofilmande så finns Cinema EOS-serien.
Seriöst, hur lever detta uråldriga synsättet kvar? En fotograf som också vill kunna ta bra videofilmer emellanåt kommer ändå inte släpa runt på en cinemakamera, så det argumentet är helt meningslöst. Det låter som förr när bakåtsträvare sade att kameror i mobiltelefoner är helt meningslösa för att alla ändå borde köpa en "riktig" kamera. Nu är utvecklingen sådan att man kan göra flera saker med en och samma apparat, vilket i fallet med kameror sedan länge innebär att utvecklingen går mot att kunna ta både bra bilder och videor med en och samma kamera. Ingen har bett om den superkvalitet som en cinemakamera kan erbjuda, däremot 1080p/120fps , IBIS och 4K från hela sensorn är inte alls för mycket begärt.

Det faktum att alla andra märken utom Canon erbjuder detta gör det trångsynta argumentet ännu mer grundlöst.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nikon har svarat på a7iii a7riii vilket gör att de kommer jämföras rakt av på gott och ont. Tiden får visa om de lyckats fullt ut. Canon kanske släppt sin m50 på FF sidan och efterhand när de klarar att konkurrera utan för stora kostnader så kommer vassare modeller. Priset kommer vara avgörande för hur detta hus ska tolkas. Hamnar det på 1900$ som det spekuleras kring och de beskriver nya huset som en insteg för FF så tror jag de som vanligt kommer tjäna mycket pengar inte minst på optik😃. Blir det i 3000$ klassen kommer det nog försvinna lite fler kunder till Sony/Nikon men troligen i överkomliga skaror. Hade Canon släppt ett hus fullt ut i samma klass som a7iii och liknande prissatt hade jag svimmat😉.
 

martinot

Aktiv medlem
Seriöst, hur lever detta uråldriga synsättet kvar? En fotograf som också vill kunna ta bra videofilmer emellanåt kommer ändå inte släpa runt på en cinemakamera, så det argumentet är helt meningslöst. Det låter som förr när bakåtsträvare sade att kameror i mobiltelefoner är helt meningslösa för att alla ändå borde köpa en "riktig" kamera. Nu är utvecklingen sådan att man kan göra flera saker med en och samma apparat, vilket i fallet med kameror sedan länge innebär att utvecklingen går mot att kunna ta både bra bilder och videor med en och samma kamera. Ingen har bett om den superkvalitet som en cinemakamera kan erbjuda, däremot 1080p/120fps , IBIS och 4K från hela sensorn är inte alls för mycket begärt.

Det faktum att alla andra märken utom Canon erbjuder detta gör det trångsynta argumentet ännu mer grundlöst.
För många räcker just att filma med mobilen. Ingen fel lösning för mycket. Ofta riktigt bra resultat.

Mitt tips: kör med mobilen! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Seriöst, hur lever detta uråldriga synsättet kvar? En fotograf som också vill kunna ta bra videofilmer emellanåt kommer ändå inte släpa runt på en cinemakamera, så det argumentet är helt meningslöst. Det låter som förr när bakåtsträvare sade att kameror i mobiltelefoner är helt meningslösa för att alla ändå borde köpa en "riktig" kamera. Nu är utvecklingen sådan att man kan göra flera saker med en och samma apparat, vilket i fallet med kameror sedan länge innebär att utvecklingen går mot att kunna ta både bra bilder och videor med en och samma kamera. Ingen har bett om den superkvalitet som en cinemakamera kan erbjuda, däremot 1080p/120fps , IBIS och 4K från hela sensorn är inte alls för mycket begärt.

Det faktum att alla andra märken utom Canon erbjuder detta gör det trångsynta argumentet ännu mer grundlöst.
Canon tycker om att tjäna pengar så de differentierar sina produkter för att kunna sälja maximalt. Om det uråldriga synsättet lönar sig eller inte får du förstås fråga Canon om.

Jag tror dock inte att merparten av de som köper Canons systemkameror för stillbild lider av att de kamerorna är något sämre specificerade än konkurrenternas (till del är de f.ö. bättre specificerade, t.ex. DPAF). De som inte kan nöja sig med vad Canons kameror kan göra köper väl helt enkelt kameror av någon annan?
 

PMD

Aktiv medlem
däremot 1080p/120fps , IBIS och 4K från hela sensorn är inte alls för mycket begärt.

Det faktum att alla andra märken utom Canon erbjuder detta gör det trångsynta argumentet ännu mer grundlöst.
IBIS för video finns i någon, eller några, av de senaste EOS M-modellerna. Det är någon slags bildbehandlingsstabilisering och handlar alltså inte om sensorskiftteknik. Det kanske finns i RF också? Jag har inte kollat.

Vilka stillbildskameror har 4K från hela sensorn? Jag videofilmar ytterst sällan så jag har allmänt dålig koll på videovärlden.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Canon tycker om att tjäna pengar så de differentierar sina produkter för att kunna sälja maximalt. Om det uråldriga synsättet lönar sig eller inte får du förstås fråga Canon om.
Jag har aldrig förstått detta argumentet. Huruvida det går bra för Canon ska ju inte spela någon roll, det är ju vad kunderna får för pengarna som spelar roll. Känner man som Canonkund att det är okej att få mindre för pengarna (jämfört med andra märken) bara för att det går bra för tillverkaren? Det är som om jag skulle säga "Volvos senaste modell har inget ljudsystem, men jag som kund är ändå nöjd eftersom Volvo fortsätter sälja bra!" Hur gynnar det mig som kund att tänka på det sättet? Tvärtom som seriös kund borde man komma med rimlig kritik och önska förbättringar, istället för att blint acceptera orimliga begränsningar.

Jag tror/tycker att sådan extrem differentiering kan leda till ett fall av "diminishing returns", där de först tjänar pengar på att differentiera sig, men sedan börjar förlora pengar när kunder börjar bli missnöjda. Som sagt, en fotograf som då och då vill kunna ta bra videoklipp (bröllop, dokumentär, event, natur osv) kommer inte köpa en stor&tung EOS Cinema oavsett, så i det fallet är differentieringen helt meningslös. Det är mycket mer troligt att de byter märke då (t.ex Sony) för en mer mångsidig allt-i-ett lösning, vilket Canon då förlorar på.

Jag tror dock inte att merparten av de som köper Canons systemkameror för stillbild lider av att de kamerorna är något sämre specificerade än konkurrenternas (till del är de f.ö. bättre specificerade, t.ex. DPAF). De som inte kan nöja sig med vad Canons kameror kan göra köper väl helt enkelt kameror av någon annan?
Du glömmer två viktiga saker:
1- Även om man inte har intresset (för t.ex. video) redan från början så är det inte helt orimligt att utveckla ett intresse i efterhand om det verktyget (kameran) man använder erbjuder god funktionalitet för vissa saker. Jag är till 99% stillbildsfotograf, men efter att jag köpte min X-T2 så har jag blivit mer och mer intresserad av video tack vare de utmärkta videofunktioner som den har (som slår allt som Canon erbjuder). Likaså har jag blivit lite mer intresserad av macrofoto efter en uppdatering som gav kameran automatisk focus-stacking. En mångsidig kamera ska helt enkelt gå att växa i, inte bara inom ens redan befintliga intressen utan även genom att ha möjlighet att utforska nya. Canon, genom att över-differentiera sina produkter mer än andra märken, begränsar denna möjlighet. Om man som kund påverkas av detta är ju upp till var och en, men det förändrar inte det faktum att det är extremt snålt av världens största kameratillverkare att erbjuda minst/sämst funktionalitet i respektive prisklass.

T.ex nya Eos M50 har endast ca 300 bilders batterikapacitet, men trots det saknar den möjlighet att laddas via USB vilket nästan alla andra märken inom samma prisklass erbjuder. (och när man väl har det så vill man inte leva utan det) Det är ren och skär snålhet från Canon. Sådana "små" detaljer är inte helt oviktiga.

2- Det är inte så enkelt som att bara byta märke, när det kommer till just kameror där många har investerat i en stor mängd objektiv och tillbehör. Men visst, bevisligen så är det ju många som byter till Sony nu tack vare de bra adaptrar som finns. Jag är väldigt övertygad om att Canon just nu fortsätter vara den största tillverkaren tack vare bra marknadsföring, att många är "inlåsta" genom att redan vara investerade, och att de "lever på sitt rykte". Om alla fotografer hypotetiskt startade från noll idag, med en viss summa pengar att fritt spendera på fotoprylar, så tror jag inte att Canon hade varit störst.

Canons DP-AF är bra jämfört med andra spegelreflexkameror, men jämfört med spegellösa så är inte fördelen lika stor. Bl.a X-T2 har utmärkt följande fokus i video, även till att följa ansikten. Sony är helt okej, och Nikon har i praktiken helt kommit ikapp med Z6/Z7.

IBIS för video finns i någon, eller några, av de senaste EOS M-modellerna. Det är någon slags bildbehandlingsstabilisering och handlar alltså inte om sensorskiftteknik. Det kanske finns i RF också? Jag har inte kollat.

Vilka stillbildskameror har 4K från hela sensorn? Jag videofilmar ytterst sällan så jag har allmänt dålig koll på videovärlden.
Vet inte hur bra deras digitala IBIS är, men det gör att inte hela sensorn kan användas vid videofilmning. Dessutom funkar det inte för stillbild, så det är sämre än fysisk IBIS oavsett.

De flesta kameror (utom Canon) som har kommit senaste tiden har 4k från hela eller nästan hela sensorn. Så Nikon D850 Z6 Z7, Sony A9 A7mk3 A7Rmk3, båda A7S. Panasonic och Fuji har ca 1.2x crop relativt från sensorn. Många av dessa erbjuder också 1080p/120fps.
 

PMD

Aktiv medlem
Huruvida det går bra för Canon ska ju inte spela någon roll, det är ju vad kunderna får för pengarna som spelar roll.
Antagligen skämtar du, men för säkerhets skull så vill jag påpeka att det som spelar mest roll för Canon är hur bra det går för Canon. :)

Angående resten av ditt inlägg så är det nog så att klagomål på Canon i ett forum på Fotosidan knappast spelar så jättestor roll för vad Canon kommer att göra i framtiden, men det kan förstås kännas skönt att skriva av sig sin frustration.

Jag föreslår att du röstar med plånboken istället. Vinstdrivande bolag ändrar sig om vinsten blir sämre.
 

PMD

Aktiv medlem
Det tycks finnas flera att välja på, m.a.o.

Hur är det med småbildskameror? Hur många sådana har 4K-video från hela sensorn, och med vilken bildfrekvens?

Eftersom den här tråden handlar om en trolig småbildskamera, så är det väl vettigt att jämföra med småbildskameror?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker Canons lösning verkar spännande och jag har ingen tvivel på att den kommer säljas bra heller.
Canon har ju en portfolio där de ogillar kannabalisera på sina egna produkter. Bl.a. videodelen. Så det är inget nytt under solen att de inte ger konsumenterna all ny teknik i en och samma kamera.
AF är väl inget fel på? Funkar ju bra på M serien.

/Stefan
Du tvivlar mer på Nikon?
 
ANNONS