Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En nyfiken fråga till er som överväger att byta från D850 till Z7 el. Z6:

Vad är det som får er att ta detta steg, dom är i samma prisklass:

* Vikt / storlek?
* Bättre video?
* Enbart p g a att det är mirrorless med de fördelar det kan innebära?
Jag själv överväger inte att byta ut min D810 mot en Z7, men jag skulle jag kunna tänka mig att komplettera min D810 med en Z7 :)

Jag har ju en Z7 som vi håller på och testa just nu det finns några saker som helt klart gör mig sugen på att skaffa en:

- Låter säkert tramsigt, men för mig är en mycket stor hanteringsmässig fördel med spegelfritt att jag kan kolla tagna bilder och greja i menyerna utan att behöva byta till läsglasögon. Plus att det är enklare att kolla bilder och jobba i menyerna i starkt solljus.

- Kompaktare storlek är ingen direkt faktor för mig personligen, där hade jag föredragit ett "fetare" och lite högre grepp á la D810/D850/D500 istället för det Z7 har (som mer påminner om D750). Men jag uppskattar den lägre vikten hos Z7.

- Jag gillar att vid behov kunna ha en helt tyst slutare

- Efter att ha kört Z7 några dagar: jag är imponerad av de nya objektiven - inte superkompakta, men inte heller klumpiga, och med underbara prestanda.

- Det är ett mycket trevligt komplement med IBIS, äntligen stabilisering med min gamla Ai-s 105/2,5 :)

- Generellt smidigare live view, något jag använder för produktbilder och liknande

- Generellt smidigare att spela in video (igen: inga läsglasögon! :) något jag ju ibland använder för intervjuer

- Jag gillar att den så problemfritt funkar med de objektiv jag redan har
 

iSolen.se

Guest
En nyfiken fråga till er som överväger att byta från D850 till Z7 el. Z6:

Vad är det som får er att ta detta steg, dom är i samma prisklass:

* Vikt / storlek?
* Bättre video?
* Enbart p g a att det är mirrorless med de fördelar det kan innebära?
Z7/6 är inte en kamera som man byter bort en D850 för, de gör inte samma saker.
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag själv överväger inte att byta ut min D810 mot en Z7, men jag skulle jag kunna tänka mig att komplettera min D810 med en Z7 :)

Jag har ju en Z7 som vi håller på och testa just nu det finns några saker som helt klart gör mig sugen på att skaffa en:

- Låter säkert tramsigt, men för mig är en mycket stor hanteringsmässig fördel med spegelfritt att jag kan kolla tagna bilder och greja i menyerna utan att behöva byta till läsglasögon. Plus att det är enklare att kolla bilder och jobba i menyerna i starkt solljus.

- Kompaktare storlek är ingen direkt faktor för mig personligen, där hade jag föredragit ett "fetare" och lite högre grepp á la D810/D850/D500 istället för det Z7 har (som mer påminner om D750). Men jag uppskattar den lägre vikten hos Z7.

- Jag gillar att vid behov kunna ha en helt tyst slutare

- Efter att ha kört Z7 några dagar: jag är imponerad av de nya objektiven - inte superkompakta, men inte heller klumpiga, och med underbara prestanda.

- Det är ett mycket trevligt komplement med IBIS, äntligen stabilisering med min gamla Ai-s 105/2,5 :)

- Generellt smidigare live view, något jag använder för produktbilder och liknande

- Generellt smidigare att spela in video (igen: inga läsglasögon! :) något jag ju ibland använder för intervjuer

- Jag gillar att den så problemfritt funkar med de objektiv jag redan har
Bra sammanfattning med många intressanta aspekter. Det var så länge sedan jag ens höll i en SLR nu så jag har nästan glömt aspekten med att använda menyer i slutaren. Något jag själv gör rätt ofta då min syn blir sämre med åren.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag vill nog mest åt funktionerna med att kunna få bildstabilisering på objektiv som nu saknar detta, kunna se färdiga bilden innan den tas samt fokuspeaking. Att den är mindre blir intressant i framtiden om många objektiv även skapas för att bli något mindre och lättare än motsvarande dslr objektiv, samt skärpan som fattningen nu förhoppningsvis skall ge. Det återstår naturligtvis att se om det blir så.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En nyfiken fråga till er som överväger att byta från D850 till Z7 el. Z6:

Vad är det som får er att ta detta steg, dom är i samma prisklass:

* Vikt / storlek?
* Bättre video?
* Enbart p g a att det är mirrorless med de fördelar det kan innebära?
Om du formulerar fragan: "Varfor valde jag en Z7 framfor en D850?" kan jag svara.

Vikt/storlek ar en viktig faktor. Min fru fotograferar langa pass och hon ar ganska liten sa en liten och latt kamera hjalper. En Z7 med ett 24-70/4 passar hennes behov samtidigt som jag kan anvanda huset med min samling av F-linser.

Video ar battre men inte avgorande. Vi kommer att anvanda Sony A7iii och iPhone for video.

Jag tror att Z-fattningen har fordelar framfor F-fattningen. Jag har annu inte sett nagra bra tester av de nya objektiven, men enligt MTF-kurvorna ar de spektakulart bra. Jag ser fram emot hogt presterande linser med lagre vikt och troligen pa sikt lagre pris.

Om vi fotade mycket med langa linser och kravande autofokus skulle jag valja D850, men vi har andra behov.

Jag tror D850 generellt sett ar en battre kamera an Z7 och behover man de dynamiska omfanget (undvika "banding"), de nagot behandigare reglagen (t.ex. lasning av fokus) och autofokus anpassat for sport och fagelfotografering osv. ar D850 ett battre val. Om man prioriterar vikt/storlek, de nya Z-linserna och video sa ar Z7 det battre valet...
 

Bengf

Aktiv medlem
Z7/6 är inte en kamera som man byter bort en D850 för, de gör inte samma saker.

Kan du utveckla varför lite mera, mycket är lika mellan dom trots allt, Z7 är mindre/lättare som nästan största skillnad. Den som valde att ha kvar sin D800 och hoppade över D810/D850, skall han/hon välja Z7, Yrkesmannen behöll väl sin D810 när han/hon köpte D850 och lämnade in D800 som byte.
 

iSolen.se

Guest
Kan du utveckla varför lite mera, mycket är lika mellan dom trots allt, Z7 är mindre/lättare som nästan största skillnad. Den som valde att ha kvar sin D800 och hoppade över D810/D850, skall han/hon välja Z7, Yrkesmannen behöll väl sin D810 när han/hon köpte D850 och lämnade in D800 som byte.
Jag har sålt två D800 och ena D810 så du är inte helt fel ute :).

Om man ska fota mycket eller med långa objektiv är storleken en nackdel.

Men i kameraväskan är förstås storleken fördelaktig. Att kunna titta på elektronisk sökare är bra i dåligt ljus (lite eller mycket) men dåligt för tex sport. Ansiktsfokus verkar lovande men är det avgörande? I övrigt är D850 lika bra eller bättre på i princip varje punkt. Jag har säkert missat någon.

Framöver kommer det nog lite mindre vidvinklar och annat som kan utnyttja fattningens storlek och det ändrar spelplanen.

En D850 och en Z7 bredvid varandra är logiskt. Men inte en Z7 istället för en D850.

Det är kul med ny teknik :)
 

Homma

Medlem
Bandningsproblemet

Vad har ni för tankar kring problemet med bandning som dpreview visade på?
Jag har använt en D7100 som har mycket värre bandningsproblem och har egentligen bara sett bandning vid några enstaka tillfällen och jag misstänker att de bilderna ändå hade varit kassa även utan problemet.
Samtidigt tycker jag det är lite konstigt att Nikon släpper en kamera för 40k som har det beteendet.
Är det möjligt att de kan ta fram mjukvara som begränsar problemet?

Hur tänker ni som har lite mer erfarenhet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad har ni för tankar kring problemet med bandning som dpreview visade på?
Jag har använt en D7100 som har mycket värre bandningsproblem och har egentligen bara sett bandning vid några enstaka tillfällen och jag misstänker att de bilderna ändå hade varit kassa även utan problemet.
Samtidigt tycker jag det är lite konstigt att Nikon släpper en kamera för 40k som har det beteendet.
Är det möjligt att de kan ta fram mjukvara som begränsar problemet?

Hur tänker ni som har lite mer erfarenhet?
Det är tyvärr inte den enda spegellösa kameran som det går att framkalla defekter som härrör från de fasdetekterande pixlarna. Möjligen förklarar det också delvis varför Nikon inte satte i samma sensor i D850, utan en variant utan dessa.

Här har du "omvänt" problem med A7 III:
https://www.dpreview.com/news/6974141509/sony-striping-heres-the-fix
 

iSolen.se

Guest
Vad har ni för tankar kring problemet med bandning som dpreview visade på?
Jag har använt en D7100 som har mycket värre bandningsproblem och har egentligen bara sett bandning vid några enstaka tillfällen och jag misstänker att de bilderna ändå hade varit kassa även utan problemet.
Samtidigt tycker jag det är lite konstigt att Nikon släpper en kamera för 40k som har det beteendet.
Är det möjligt att de kan ta fram mjukvara som begränsar problemet?

Hur tänker ni som har lite mer erfarenhet?
När jag pratar om att lyfta 5 steg får jag halva fotosidan på mig. Tycker inte du ska vara orolig, artikeln är från augusti och internet har inte exploderat.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad har ni för tankar kring problemet med bandning som dpreview visade på?
Jag har använt en D7100 som har mycket värre bandningsproblem och har egentligen bara sett bandning vid några enstaka tillfällen och jag misstänker att de bilderna ändå hade varit kassa även utan problemet.
Samtidigt tycker jag det är lite konstigt att Nikon släpper en kamera för 40k som har det beteendet.
Är det möjligt att de kan ta fram mjukvara som begränsar problemet?

Hur tänker ni som har lite mer erfarenhet?
Det här är med största sannolikt samma fenomen som Dpreview också upptäckt hos Sony A7 III - alltså att det blir någon slags störning från autofokuspunkterna.

Det är alltså troligen inte samma fenomen som vi då och då sett hos olika DSLR-modeller (som din D7100, eller mer klassiskt, gamla D200) där det handlar om mönstrat brus som uppstår under utläsningen. Sådana fenomen skulle kunna uppstå även hos spegelfria, men både mönstret och när fenomenet uppstår (i Sony A7 II eller nu Z7) tyder på att snarare har att göra med de pixlar som istället används för autofokusen.

Varför har man inte sett det här tidigare? Jo, för att en kamera behöver ha ett väldigt stort dynamiskt omfång för att problemet över huvud taget skall gå att upptäcka. Något både Sony A7 III och Z7 har, men i princip inga andra spegelfria kameror (kan tänka mig att A7R III borde kunna uppvisa samma fenomen). Tidigare generationer av Sonys småbildsmodeller hade inte så stort omfång, och det har inga spegelfria med mindre sensorer heller (som APS-C eller M43).

Det är värt att påpeka att två gånger under pressvisningen av D850 ställde någon (ena gången jag :) frågan om varför den - som jag har en sensor med snabb utläsning - inte hade fasdetektering på sensorn så man kunde få vettig AF under live view och videofilmning. Två olika Nikon-representanter svarade, och svaret var detsamma: Nikon bedömde att det kunde ge vissa subtila nackdelar på bildkvaliteten. Skulle inte förvåna mig om det är det här de syftade på och det skulle i så fall innebära att de nog har känt till fenomenet ganska länge ...

Nu skall man hålla i minnet att det är ett fenomen som i princip bara går att upptäcka om man försöker utnyttja hela det mycket stora dynamiska omfånget. De praktiska erfarenheterna från Sony A7 III som alltså har ungefär samma fenomen, tyder på att det extremt sällan är ett praktiskt problem.

Men det kan vara något att fundera på för Fujifilm som ju planerar att lägga in PDAF i sin kommande 100-megapixels GFX-modell - den bör ju också ha ett tillräckligt dynamiskt omfång för att fenomenet skall gå att upptäcka.

Och här har vi en av de briljanta sakerna med Canons satsning på Dual-pixel AF - där är inga pixlar låsta till att vara AF-pixlar och sannolikt uppstår inte fenomenet där. (Den elake kan ju då påpeka att deras sensorer ändå inte har det DR som krävs för att upptäcka fenomenet, men de kanske kommer dit med tiden :)
 

lonian

Aktiv medlem
Nu har jag sett det här om banding på Z7 kameran, Tony Northrup tar upp det 4:32 in i videon.
https://youtu.be/299ZpvbDjrg?t=272

För mig spelar detta roll och jag lär vänta tills de löst problemet. Jag vill inte ha en kamera som ger sämre bildkvalité än min D750, och då menar jag nog snarare Z6 modellen om den skulle ha samma problem.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad har ni för tankar kring problemet med bandning som dpreview visade på?
Jag har använt en D7100 som har mycket värre bandningsproblem och har egentligen bara sett bandning vid några enstaka tillfällen och jag misstänker att de bilderna ändå hade varit kassa även utan problemet.
Samtidigt tycker jag det är lite konstigt att Nikon släpper en kamera för 40k som har det beteendet.
Är det möjligt att de kan ta fram mjukvara som begränsar problemet?

Hur tänker ni som har lite mer erfarenhet?
"Bandning" finns hos de flesta spegelfria kameror, Sony A7Riii ar ungefar lika bra/dalig och Canon EOS R verkar betydligt varre. Det sags bero pa de fasdetekterande pixlarna, men jag forstar inte mekanismen.

"Bandning" ar bara ett problem om du fotograferar subjekt med hog kontrast och du har behov av att "hoja" skuggorna ett antal stopp. For landskapsfotografering dar du har solen i rutan ar kanske D850 ett battre val.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
NIKON Z7 Auto Focus REVIEW. Is it good, bad or ATROCIOUS?

https://www.youtube.com/watch?v=V6X-K9jju_0
Intressant test! Det var kanske nagra av de mest utmanande situationerna man kan tanka sig och Z7 verkar fungera bra nar den val laser, men inte sa bra om den tappar subjektet.

Slutsatsen att autofokus bara ar ok beror pa vad man jamfor med och vilka krav man har.

D5 och D850 loser dessa problem battre med 3D tracking och Sony A9 ar ocksa mycket battre om man far tro testerna.

Det verkar som om Sony A7Riii som ar narmsta konkurrent har liknande problem. Nikon har mer eller mindre bekraftat att de jobbar pa ett hus som ska konkurrera direkt med A9.

For en professionell sportfotograf ar Nikon Z7 fel svar!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
För mig spelar detta roll och jag lär vänta tills de löst problemet. Jag vill inte ha en kamera som ger sämre bildkvalité än min D750, och då menar jag nog snarare Z6 modellen om den skulle ha samma problem.
Försöker du plocka ut samma omfång ur D750-sensorn (dvs dra i hög-lågdagrar) som du får ur Z7-sensorn (där du inte behöver dra lika mycket) lär du få minst lika mycket bandning, så om vi håller oss till Z7 är så är problemet med din definition redan löst :)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Fungerar Nikonkamerans autofokus lika bra eller bättre än Olympus EM-1 är det inga problem för en tränad fotograf att ta proffsiga bilder, sport eller andra snabba förlopp. Mindre tränade "fotografer" har ju problem oavsett utrustning ändå.

Det kommer uttalanden som är fullständigt befängda...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fungerar Nikonkamerans autofokus lika bra eller bättre än Olympus EM-1 är det inga problem för en tränad fotograf att ta proffsiga bilder, sport eller andra snabba förlopp. Mindre tränade "fotografer" har ju problem oavsett utrustning ändå.

Det kommer uttalanden som är fullständigt befängda...
Ja, tänk om ett nytt tangentbord hade kunnat åtgärda dina inlägg!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Fungerar Nikonkamerans autofokus lika bra eller bättre än Olympus EM-1 är det inga problem för en tränad fotograf att ta proffsiga bilder, sport eller andra snabba förlopp. Mindre tränade "fotografer" har ju problem oavsett utrustning ändå.

Det kommer uttalanden som är fullständigt befängda...
Olympus EM-1 har ett imponerande autofokus system, sarskilt for den klassen av kameror.

Om man far tro vad man laser sa fungerar den inte lika bra som andra system i de situationer som FroKnowsPhoto testade, dvs. flera fotbollsspelare som ror sig i hog hastighet i djupled och andrar position relativt varandra.

Det ar en situation som fa kameror bemastrar fullt ut. De basta ar nog D5, D850, A9 och jag gissar 1Dx mk2.

Som svar pa din fraga ar nog A7Riii, A7iii och Z7 betydligt battre an din Olympus.

Ett annat problem med Olympus for att fotografera sport ar att du far mer brus nar du okar ISO for att fa snabba slutartider.
 
ANNONS