Annons

Fotostudio, bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej

Jag behöver hjälp/ tips/ råd om bakgrund till min nya fotostudio.

Jag har en fotostudio som är ca 60m. 7*8m & ca 4m i höjd.
Jag har nu en vit bakgrund i papp med ca 2,5m bredd som jag har på 2 stativ.
Hade en mycket mindre studio innan.

Nu skulle jag vilja köpa en ny bakgrund, en som är mer rejäl. Både vad gäller bredd & material.
Och så skulle jag gärna vilja hänga upp den på väggen, så det går lätt att rulla ner.
Färg på bakgrund har jag ej bestämt. Kom gärna med tips & tankar.

Den får kosta lite.. ;O)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hoppas du förstår vad jag menar.
Det mest effektiva jag har sett är att måla vägg o golv och förena dem med en quarter pipe.
Med billig takfärg så rollar du över ytan o väljer färg för stunden.
Torkar på mindre en timme.
 

Melmis

Aktiv medlem
Hoppas du förstår vad jag menar.
Det mest effektiva jag har sett är att måla vägg o golv och förena dem med en quarter pipe.
Med billig takfärg så rollar du över ytan o väljer färg för stunden.
Torkar på mindre en timme.
Ja det är ju bra, men..... :O)
Jag skulle vilja ha flyttbara bakgrundertips.
Funderade ett tag på att göra på detta sätt. Har du det så? Är det inte lätt att det ändå blir en kant både på väggen & golvet där dessa slutar. Eller menar du att man ska göra en som sitter ihop helt & är ca 3m hög??
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja det är ju bra, men..... :O)
Jag skulle vilja ha flyttbara bakgrundertips.
Funderade ett tag på att göra på detta sätt. Har du det så? Är det inte lätt att det ändå blir en kant både på väggen & golvet där dessa slutar. Eller menar du att man ska göra en som sitter ihop helt & är ca 3m hög??
Nja mobilt är det ju inte.

Nej inte jag, inget proffs. Men jag vet en fotograf som har det så. Fotar mycket kläder med modell.
Plåtar förmiddag och innan lunch så rollar assistenten över alla märken på golvet. Torkat & klart igen efter lunch med takfärg.

Ja, den svängda delen är ihopspacklad med vägg o golv för att slippa 90 graders vinkeln däremellan.
Länge sedan jag såg den men den var väl ungefär ½m upp på vägg & ut på golvet.
 

hne

Aktiv medlem
Konstruktionen brukar kallas Cyclorama eller Infinity background och antingen byggas i trä eller med färdiga profiler och spackel över skarvarna. Träkonstruktion förenklas om man kan tänka sig att bygga upp/ut den från golv och vägg. Så länge du inte har behov att placera den i ett hörn är det rätt lätt att bygga av trä. I hörn är det svårare och det är där bolag som amerikanska pro-cyc gjort sig en marknad med dyra men lättanvända prylar. Jag försökte få till en liten i ett hörn (6kvm golvyta) och hur jag än tog in offerter kom jag inte under 90000kr excl moms.

Men oavsett hur den byggs: du byter inte färg på den för att det är kul.

Det är lättare att byta färg och möjligt att byta mönster om man använder material på rulle. Har du känt dig begränsad av bredden eller slitstyrkan på nuvarande bakgrund eller är det ett fall av "villhöver"?
 

Melmis

Aktiv medlem
Konstruktionen brukar kallas Cyclorama eller Infinity background och antingen byggas i trä eller med färdiga profiler och spackel över skarvarna. Träkonstruktion förenklas om man kan tänka sig att bygga upp/ut den från golv och vägg. Så länge du inte har behov att placera den i ett hörn är det rätt lätt att bygga av trä. I hörn är det svårare och det är där bolag som amerikanska pro-cyc gjort sig en marknad med dyra men lättanvända prylar. Jag försökte få till en liten i ett hörn (6kvm golvyta) och hur jag än tog in offerter kom jag inte under 90000kr excl moms.

Men oavsett hur den byggs: du byter inte färg på den för att det är kul.

Det är lättare att byta färg och möjligt att byta mönster om man använder material på rulle. Har du känt dig begränsad av bredden eller slitstyrkan på nuvarande bakgrund eller är det ett fall av "villhöver"?
Ja lite begränsad har jag känt mig medbredden på duken när jag ska fota 15-20 pers tillsammans. Jag har lyckats, men skulle mer än gärna ha bredare.
Sen vill jag helst att duken sattfast med skenor i väggen eller nåt liknande. Inte stativ som står "lite ostadigt" på golvet.

Så jag skulle behöva hjälp/tips/råd på bakgrund (material, bra , dåligt) färg.
Och upphängning FRAMFÖRALLT!! Hänger man på vägg, i tak, hänger rullen uppe där också, eller ligger den på golvet osv??..
 
ANNONS