Annons

Sigma 18-35mm f/1,8 - Erfarenheter och omdöme?

DanneSWE

Medlem
Hej,

Först vill jag påtala att jag har sett att det redan finns en tråd om ovanämnda objektiv men jag är lite mer ute efter erfarenheter och omdöme av detta objektiv.

Läser man rescensioner så verkar det här vara ett riktigt skarpt objektiv och helt klart ett av de skarpaste man kan köpa till en DX, det kopplat till den stora bländaren gör att det här objektivet känns verkligen intressant för min del. Att brännvidden mellan 18-35 är lite begränsad gör mig inte så särskilt mkt eftersom det är där jag vanligen mest ligger när jag tar kort.

Men vad har ni andra för erfarenheter, vad jag har läst på nätet så verkar en del haft problem med att hitta focus och diverse problem med bak- och/eller framfokusering?
Ser att man kan köpa till en USB docka för uppdatering av programvara samt att man även kan göra kalibreringar för att åtgärda bak eller fram fokus problematik.

Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp, sitter och funderar på att lägga en beställning men vill samtidigt inte dra på mig nått objektiv där man kommer att få en massa problem som att fokus ligger fel osv.

Min utrustning är:

Nikon D5600, Nikon AF-P 18-55, Nikon 35 f1.8, Nikon AF-P 70-300
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte själv objektivet, var nära att köpa, men det blev fasta objektiv istället. Det avgörande var vikten men lite också sigmas problem med AF. Sigmas objektiv har blivit bättre men det är nog fortsatt så att skärpan är bättre än AF.

Jag skulle inte lägga en beställning utan ta mig in till en butik, gärna som har flera i lager och be att få testa med din kamera, du kan ju ta med din 35/1,8 som referens. Fotografera av något som är lätt att se skärpa på, tex en sedel och testa i 18 och 35 samt på största öppning
 

Third eye

Aktiv medlem
Utöver de i överflöd redan positiva recensioner som redan finns så är väll tipset att om du är orolig så köp med usb-dockan och justera direkt.

Inte upplevt det speciellt besvärligt rent focusmässigt.

Så köp :)
 

DanneSWE

Medlem
Har inte själv objektivet, var nära att köpa, men det blev fasta objektiv istället. Det avgörande var vikten men lite också sigmas problem med AF. Sigmas objektiv har blivit bättre men det är nog fortsatt så att skärpan är bättre än AF.

Jag skulle inte lägga en beställning utan ta mig in till en butik, gärna som har flera i lager och be att få testa med din kamera, du kan ju ta med din 35/1,8 som referens. Fotografera av något som är lätt att se skärpa på, tex en sedel och testa i 18 och 35 samt på största öppning
Tack för svar!

Problemet för mig att jag har lite begränsat urval när det gäller alternativ. Jag gillar verkligen mitt 35mm objektiv men för den typen av bilder jag tar så behöver jag mer vidvinkel, så skulle snarare behöva ett objektiv med en brännvid runt 20mm.

Nikons 20mm är ju för FX och vad jag har sett så presterar den inte lysande (kan ha fel här), detta till ett ganska så rejält pris, den är 2000:- dyrare än sigman.

Fördelen med Sigman är att då kan jag byta ut 35mm och få lite mera vidvinkel samt att jag också kan använda den som substitut för mitt 18-55 objektiv, 35-55 zoom omfånget är inte direkt nått som jag använder så ofta så skulle inte innebära så stora problem för mig..

Men gällande problematiken för Sigman att hitta fokus, var inte det ett större problem för Canon folket och då också när gluggen precis hade kommit ut? Har läst att det nu har kommit en uppdatering på "firmware" som ska ha löst det.

Sen att det bak- och/eller framfokuserar i vissa fall, borde man väl kunde eliminera till en viss del om man går ner i bländare till 2.8?
 

DanneSWE

Medlem
Utöver de i överflöd redan positiva recensioner som redan finns så är väll tipset att om du är orolig så köp med usb-dockan och justera direkt.

Inte upplevt det speciellt besvärligt rent focusmässigt.

Så köp :)
Tack för svar! :)

Du har inte haft några problem med bak eller fram fokusering?
Har du använt usb dockan?

Men som jag skrev till föregående, i de fall man behöver sätta fokuset "exakt", om man går ner i bländare till 2.8, då borde det kanske lösa problemet?
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack för svar! :)

Du har inte haft några problem med bak eller fram fokusering?
Har du använt usb dockan?

Men som jag skrev till föregående, i de fall man behöver sätta fokuset "exakt", om man går ner i bländare till 2.8, då borde det kanske lösa problemet?
Jag kan ha haft tur men jag tycker mitt sätter fokus som det ska, och i de lägen autofokus missar, eller att jag vill bestämma exakt, så slår jag över på manuell fokus och fokusförstorning hellre än att blända ner.

Jag köpte aldrig dockan, men var samtidigt beredd på att köpa. Men jag var nöjd med mitt ex :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar!

Problemet för mig att jag har lite begränsat urval när det gäller alternativ. Jag gillar verkligen mitt 35mm objektiv men för den typen av bilder jag tar så behöver jag mer vidvinkel, så skulle snarare behöva ett objektiv med en brännvid runt 20mm.

Nikons 20mm är ju för FX och vad jag har sett så presterar den inte lysande (kan ha fel här), detta till ett ganska så rejält pris, den är 2000:- dyrare än sigman.

Fördelen med Sigman är att då kan jag byta ut 35mm och få lite mera vidvinkel samt att jag också kan använda den som substitut för mitt 18-55 objektiv, 35-55 zoom omfånget är inte direkt nått som jag använder så ofta så skulle inte innebära så stora problem för mig..

Men gällande problematiken för Sigman att hitta fokus, var inte det ett större problem för Canon folket och då också när gluggen precis hade kommit ut? Har läst att det nu har kommit en uppdatering på "firmware" som ska ha löst det.

Sen att det bak- och/eller framfokuserar i vissa fall, borde man väl kunde eliminera till en viss del om man går ner i bländare till 2.8?
Håller med dig, finns inte så många alternativ i vidvinkelområdet för DX. En möjlighet är Tamrons 10-24 VC för att täcka upp vidvinkelområdet och en nikon 24 eller 28/1,8 (att det är FX spelar inte så stor roll då den är lätt) eller behåll din 35/1,8.

Men jag tror också att du blir jättenöjd med en Sigma 18-35, bara den sätter fokus rätt. Om jag köper en f/1,8 så vill jag använda den i 1,8 iaf att den har bra skärpa i centrum, men visst ofta har man en vidvinkel runt f5-8
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag hade inga problem med konsekventa fokusmissar. Däremot kunde objektivet fokusera lite fel från gång till gång men inte konsekvent ffa om det inte fick tid på sig att låta fokus lägga sig. Det här objektivet ser jag inte som ett sportobjektiv utan där man använder f/1,8 i dåligt ljus eller för att uppnå tunt skärpedjup. Är syftet sport är förmodligen Canons 17-55/2,8 ett bättre val eller Sigma nedbländat. Tänk på att vid f/1,8 är skärpedjupet väldigt tunt och minsta fokusfel som döljs redan vid f/2,8 är fullt synligt. Inom det användningsområde jag använde det till (porträtt och miljöbilder i dåligt ljus) tog jag helt enkelt flera bilder och unvek problem.
 

hne

Aktiv medlem
Jag har haft Canon-varianten. Att objektivet är så ovanligt på begagnatmarknaden, tror jag helt ärligt har att göra med att det är så bra. Användbart område och ljusstyrka. Skarpt, snabbt, roligt och pålitligt. Dessutom förvånansvärt lite focus breathing. USB-dockan vill du ha/låna/hyra, jag fick lägga 30 min på kalibrera fokus på mitt (uppåt 5 på en skala till 20 på några värden) men det är inte svårt, den är inte dyr och du behöver inte göra det regelbundet.

Jag sålde mitt tillsammans med en crop-kamera för att finansiera ett fullframe-hus. Idag ångrar jag det faktiskt lite: det hade varit najs att ha till 4K-filmning med 5DmkIV som ju har en crop factor motsvarande ganska precis APS-C vid just 4K.

Det största problemet jag hade var att mitt 6 steg mörka ND-filter påverkade strålgången så objektivet bakfokuserade en aning. Lite omständligt att komma ihåg att byta AFMA-värden vid filterbyte, men eftersom jag främst använde filtret för filmning i fullt solsken och video-af inte var påverkat så... Sjukt bra objektiv.

Canon hade förmodligen tagit typ 12000kr för det och folk hade ändå tyckt det var prisvärt.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Har en 18-35 liggandes i garderoben den förra sommaren när jag gick över till Fuji. Skicka pm om det är intressant.
 

DanneSWE

Medlem
Först vill jag tacka alla för svar!

Nu har jag fått hem objektivet och även provat den några gånger, spontant måste jag säga att jag är väldigt imponerad.
Redan vid största bländaren så tar den riktigt skarpa bilder.

Jag har dock använt den för lite för kunna ge en fullständig bedömning men intrycket hittills är genomgående positivt.
Den är tung men gedigen och känns välbyggd.

När det gäller fokus så har jag testat lite och den bakfokuserar något, men det är så lite och det är inte mer än vad mitt "kit objektiv gör" så det är inom tolerans.

Med autofokus som en del gnäller på så har jag dock upplevt att det kan bli lite problem när man tar kort vid lite svåra förhållande och använder största bländaren, (t.ex kvällspromenad på stan).
Det är ganska så svårt att få fokus när man tar kort med kortaste brännviden, zoomar man in något så blir det bättre.
Går man över till liveview så är problemet löst, har även provat att ta bilder inomhus och då sätter den fokus utan problem med den optiska sökaren.

Så man bör vara lite återhållsam när tar kort med största bländaren och det är lite svåra förhållanden, personligen så känns det inte som en stor nackdel att vid dessa tillfällen använda sig av liveview men det är nått att tänka på om man nu funderar på att köpa en sigma.

Beställde också usb dockan men insåg att det är ganska så onödigt (iaf om man använder nikon). De har bara släppt en firmware och det var då objektivet var nytt, så har man inga bak- eller framfokuserings problem då kan man med lätthet hoppa över den.
Såg också att det hade släppts en hel drös med uppdateringar till Canon folket, så kanske det är därifrån det mesta av problemen kommer ifrån som man har läst på nätet...

Men slutligen kan jag väl säga att det här är det bästa objektivet jag har haft hittills, det är ett grymt objektiv och söker man ett objektiv med den här brännvidden så är det ett givet köp!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu minns jag inte vilken kamera du har. Jag tror däremot att i lite enklare kameror, alla de som inte är i proffssegmentet, så är nog indikeringen av AF punkterna exakt samma som där de faktiskt ligger. Jag inbillar mig att detta delvis bidrar till utmaningar att sätta fokus vid f/1,8 där det man fokuserar på utgör en liten del av bilden. Här är nog proffskamerorna och även spegellösa nog överlägsna. Intressant nog så upplevde jag fokus som mer säkert med 50-100/1,8 men det kan ju delvis bero på att motivdelarna trnderar att vara lite större med tele i praktiken.
 

DanneSWE

Medlem
Nu minns jag inte vilken kamera du har. Jag tror däremot att i lite enklare kameror, alla de som inte är i proffssegmentet, så är nog indikeringen av AF punkterna exakt samma som där de faktiskt ligger. Jag inbillar mig att detta delvis bidrar till utmaningar att sätta fokus vid f/1,8 där det man fokuserar på utgör en liten del av bilden. Här är nog proffskamerorna och även spegellösa nog överlägsna. Intressant nog så upplevde jag fokus som mer säkert med 50-100/1,8 men det kan ju delvis bero på att motivdelarna trnderar att vara lite större med tele i praktiken.
Jag tror faktiskt det ligger i nått det du säger, jag använder en D5600 så det är ju ingalunda nån "proffsmodell".
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt det ligger i nått det du säger, jag använder en D5600 så det är ju ingalunda nån "proffsmodell".
Bra att du förstod mitt inlägg rätt då jag skrev fel: i icke-proffsmodellerna ligger nog inte AF indikeringarna exakt där AF punkterna faktiskt ligger. Det lilla felet gör det svårt att pricka fokus exakt med tunt skärpedjup på små mptivdetaljer.
 

Jonson

Aktiv medlem
Köp

Jag älskar det objektivet
Du får en skärpa man sällan hittar i den prisklassen. Tyngden ser jag inte dom ett problem då det borgar för kvalite.
Köper du kommer du inte bli besviken.
 

DanneSWE

Medlem
Jag älskar det objektivet
Du får en skärpa man sällan hittar i den prisklassen. Tyngden ser jag inte dom ett problem då det borgar för kvalite.
Köper du kommer du inte bli besviken.
Jag slog till och är väldigt nöjd, trots att det är viss AF problematik (som jag har beskrivit i inlägget ovan). :)
 
ANNONS