Annons

MindShift Backlight 36L för dagsturer

Produkter
(logga in för att koppla)

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har idag en Lowerpro Protactic 350 AW som fungerar utmärkt för att ta med min kamerautrustning när jag inte behöver mycket annat än denna utrustning.

Nu söker jag efter en ryggsäck som även ska rymma Nalgene-flaskor, friluftskök, mat och annat som behövs för heldagsturer i skogen men som ändå ska kunna tas med som handbagage på flygplatsen. Jag har sett en del recenssioner av Mindshift Backlight 36L och den verkar lovande. Är det någon av er som använder denna ryggsäck och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Är den stor nog?

Är det någon som har andra ryggsäckar för samma syfte och som vill dela med sig av sina erfarenheter?

med vänliga hälsningar,

Nils
 

hne

Aktiv medlem
Jag har backlight 26l och den är precis gränsfall som handbagage. Funkar fint även nu efter några års användande och jag har även haft den i skogen på dagstur (trangia, sittunderlag, vattenflaska, termos, nötter, frukt, mat, extra underställ och vantar) med ett hus och tre objektiv men den är verkligen inte lika bra på bära tungt och långt som en vettig vandringsryggsäck. Den större modellen har jag för mig är samma konstruktion med större volym bara. Den mindre lastar jag regelbundet 10kg i och går en halvmil, men helst i korta intervaller och låg hastighet som mellan caféer och restauranger i någon spännande främmande stad.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag har beställt (https://www.cykelkraft.se/thule-aspect-dslr-backpack) och inte fått den än...däremot har provat den på Thulestore i Malmö och kändes vettigaste av alla Thule som är avsedda för foto + lite till prylar...Har funderat på F-Stop men fanns ingen att testa då har jag lämnat tanke om F-Stop... dessutom var priset på Thule rätt så bra...
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Jag har backlight 26l och den är precis gränsfall som handbagage. Funkar fint även nu efter några års användande och jag har även haft den i skogen på dagstur (trangia, sittunderlag, vattenflaska, termos, nötter, frukt, mat, extra underställ och vantar) med ett hus och tre objektiv men den är verkligen inte lika bra på bära tungt och långt som en vettig vandringsryggsäck. Den större modellen har jag för mig är samma konstruktion med större volym bara. Den mindre lastar jag regelbundet 10kg i och går en halvmil, men helst i korta intervaller och låg hastighet som mellan caféer och restauranger i någon spännande främmande stad.
Är det remmarna som är obekväma?
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Jag har beställt (https://www.cykelkraft.se/thule-aspect-dslr-backpack) och inte fått den än...däremot har provat den på Thulestore i Malmö och kändes vettigaste av alla Thule som är avsedda för foto + lite till prylar...Har funderat på F-Stop men fanns ingen att testa då har jag lämnat tanke om F-Stop... dessutom var priset på Thule rätt så bra...
Den har jag inte sett innan men man får nog riktigt mycket ryggsäck för pengarna. Jag behöver se den för att veta om den är tillräckligt stor. Kanske ett gränsfall för min del.
 

hne

Aktiv medlem
Är det remmarna som är obekväma?
Remmarna är mjuka och fina och den tunga kamerautrustningen hamnar nära ryggen på ett bra sätt, men remmarna sitter i lite för raka vinklar för större tyngder på min rygg och eftersom ryggplattan inte är styv nog att bära vikten hamnar för mycket på axelremmarna istf höften. Med lätt packning håller ryggsäcken vikten på höften och då går det mycket bättre att bära.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har backlight 26l och den är precis gränsfall som handbagage. Funkar fint även nu efter några års användande och jag har även haft den i skogen på dagstur (trangia, sittunderlag, vattenflaska, termos, nötter, frukt, mat, extra underställ och vantar) med ett hus och tre objektiv ...
Har också en Backlight 26, men förstår inte hur du får plats med ett trangiakök ...

Utrymmet utöver kameradelen är begränsat, när jag stoppar i bok, hörlurar och tröja inför flygresan är det ganska fullt.

Jag är inte säker på att 36-litersmodellen har så mycket större utrymme till andra prylar, även om kameradelen är betydligt större.
 

hne

Aktiv medlem
Har också en Backlight 26, men förstår inte hur du får plats med ett trangiakök ...
Jag kommer ihåg det som att vänder man trangiaköket åt rätt håll går det i som andra grej i ytterfacket. Inte hela vägen ner, så något smalt avlångt som inte behöver fackets fulla bredd under. Resten får man packa i kameradelen. Olika kök är olika stora. Du kanske provat med en större variant?

Hsh bär jag hellre kameran i topplocket på min Fjällräven Kajka 65. Går i DSLR med 35/1.4 och 85/1.4 där, och en telezoom i ett av sidofickorna (balansera med vattenflaska på andra sidan).
 

gunte

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem en 36 l Backlight men inte hunnit med någon fälttest än.
Men av dina uppräknade prylar så tycker jag att det verkar funka. Har dock inte den fula ovanan att flyga så det kan jag inte svara på.
Det finns ju ett större och ett mindre fack att tillgå plus några yttre fästpunkter som det går att spänna fast något i med hjälp av ett par lösa remmar t.ex.
På ryggen känns den väldigt bra vid kortare test.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Bumpar denna tråd lite då jag är på jakt efter ryggsäck som funkar som handbagage på flyg, dvs yttermått Höjd 55, Bredd 35, Djup 25.

Hur ligger Mindshift Backlight 36L till där? den är marginellt för stor, men går den kanske att pressa lite smått om den inte är knök-packad? Eller?

Behöver innermått Höjd 47, Bredd 30 och Djup 17.
 

hne

Aktiv medlem
26l-varianten är redan den gränsfall och långt innan den är full väger den på tok för mycket för handbagage.
 
ANNONS