Annons

Systemkamera + surfplatta = sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Fast jag har gen2 dvs inte den senaste och då inte pro liquid retina.
Många modeller blir det, den senaste 12,9 är det denna specen:

iPad Pro 12,9" 2018
Liquid Retina skärm
8-kärnig A12X Bionic processor
Face ID, USB-C anslutning

Edit: Hittade svaret själv, det är den senaste :) 2 gen finns att köpa för ett par tusen billigare.
 

Choke

Aktiv medlem
Jag skrev ett långt inlägg om Apples nya plattor för två dagar sedan, men frågan är fortfarande om Pro-plattornas skärmar har ett stort dynamiskt omfång? Att kunna visa gråskala: 0,0,0 - 2,2,2 - 4,4,4 osv...
Hej
Kan du länka till ditt långa inlägg om Apples plattor?
Nyfiken hur andra använder, har en 12,9 2018, använder den flitigt när jag reser, kanske inte är helt perfekt men klart en bra bit på väg.
Hoppas att vi snart slipper gå över Apples photos för att importera till LR, och så kommer PS till iPad snart.
Såg att du även efterlyste mus till iPad, ska vara på gång. Mig verkligen går det bara om man kör VMware på iPad och med en mycket speciell mus, som inte är billig.


Choke
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej
Kan du länka till ditt långa inlägg om Apples plattor?
Nyfiken hur andra använder, har en 12,9 2018, använder den flitigt när jag reser, kanske inte är helt perfekt men klart en bra bit på väg.
Hoppas att vi snart slipper gå över Apples photos för att importera till LR, och så kommer PS till iPad snart.
Såg att du även efterlyste mus till iPad, ska vara på gång. Mig verkligen går det bara om man kör VMware på iPad och med en mycket speciell mus, som inte är billig.


Choke
Hej

Det var inget märkvärdigt skrivet jag bara kommenterade Adobes eventuella prishöjningar och det som nu händer med Apples nya åttakärniga ritplattor och med måste man säga extremt prisvärda appar. Så kommer det bli något som påverkar Adobe? Jag håller på benar upp vad som kan vara intressant för mig och tycker det är enormt inspirerande med alla kreativa appar från 50 till 200 SEK om man gillar bildredigering, grafisk design och foto.

Lägger man sen till iPaden med pencil så känns det som något stort på gång :)
 

lonian

Aktiv medlem
Det skall vara rolig att sitta och redigera.
Det kan jag göra flera timmar även om det inte är nödvändigt. Jag har därför lagt en del kring min burk. Men så gör jag mycket annat vid datorn.

Det skulle aldrig falla mig in att göra redigering på surfplatta eller laptop.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det beror väl på vilken platta man tittar på. I alla fall Apples IPad Pro har skärmar som är helt i nivå med en bra laptop. De senaste modellerna har också processorkraft i nivå med en laptop.

Jag förmodar att det finns kvalitetsplattor med andra operativsystem också, men dem har jag ingen koll på.
Det jag undrar är hur det är ställt med gränssnitt till periferi. Hur funkar det om man exv. vill ansluta en digitaliseringsplatta för att göra detaljjobb. Drivrutiner för utskrifter m.m. Finns sådant jämförbart med det stöd som finns i dator OS? Om det inte gör det fullt ut så undrar jag hur begränsningarna i så fall ser ut.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det jag undrar är hur det är ställt med gränssnitt till periferi. Hur funkar det om man exv. vill ansluta en digitaliseringsplatta för att göra detaljjobb. Drivrutiner för utskrifter m.m. Finns sådant jämförbart med det stöd som finns i dator OS? Om det inte gör det fullt ut så undrar jag hur begränsningarna i så fall ser ut.
Varför ska du ansluta en lös platta till iPad Pro istället för att skaffa pennan till den?

Drivrutiner till den vet jag inte, men det finns ju plattor som kör "dator OS" i form av Windows.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför ska du ansluta en lös platta till iPad Pro istället för att skaffa pennan till den?

Drivrutiner till den vet jag inte, men det finns ju plattor som kör "dator OS" i form av Windows.
Ja ska jag ha en padda som jag använder en dator så ska jag kunna koppla den till de periferigrejor jag har redan om det behövs. Det är bara en fråga. Jag har bara lite svårt att tro att en padda vare sig det är en iPad eller Android-platta har den connectivitet och det utbud av redigeringsmjukvara som kan ersätta en dator med periferi. Dessutom undrar man ju över ergonomin.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ja ska jag ha en padda som jag använder en dator så ska jag kunna koppla den till de periferigrejor jag har redan om det behövs. Det är bara en fråga. Jag har bara lite svårt att tro att en padda vare sig det är en iPad eller Android-platta har den connectivitet och det utbud av redigeringsmjukvara som kan ersätta en dator med periferi. Dessutom undrar man ju över ergonomin.
Man kan ju ha en stationär/stark bärbar och en iPad. Jag kör det parallellt och det fungerar mkt bra.

/Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har bara lite svårt att tro att en padda vare sig det är en iPad eller Android-platta har den connectivitet och det utbud av redigeringsmjukvara som kan ersätta en dator med periferi. Dessutom undrar man ju över ergonomin.
Om det kan ersätta kan ju bara du svara på, du kanske helt enkelt tycker att det är obekvämt. Men använder du penna är ju både mus och ritplatta överflödigt. Sen vet jag inte om dina favoritappar finns, men såvitt jag förstår funkar både Lightroom och Photoshop bra på Ipad.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad jag förstår är PS CC på gång under året till iOS med omskriven kod just för iPad. Verkar som PS kommer funka lite annorlunda med menyer och hur man jobbar. Det kommer bli spännande.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, men får inte till det bra. Jag har en Dell-skärm som kan hårdvarukalibreras och det får jag inte till utan att köra Windows. Nästa gång ska jag testa via Virtualbox.
Jag har en Dell 30 kopplad till iMac 27som kan hårdvaru kalibreras med med X-RITE i1Display Pro.
Ett program gjort av X-rite finns att ladda ner men är svårt att hitta på Dells hemsida.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om det kan ersätta kan ju bara du svara på, du kanske helt enkelt tycker att det är obekvämt. Men använder du penna är ju både mus och ritplatta överflödigt. Sen vet jag inte om dina favoritappar finns, men såvitt jag förstår funkar både Lightroom och Photoshop bra på Ipad.

Låter ju som en intressant utveckling. Om det gick att kalibrera som ens vanliga skärm så det inte diffar av det skälet kunde det ju vara intresant om man exv. skulle vilja fixa något när man är på resande fot = inte hemma.
 
ANNONS