Gammal 2019-05-02, 21:02
FiCa1

Tummen upp
rikitikitavi skrev: Tjo:) ville bara tacka för kommentaren men även en snabb reflektion efter din betraktelse. Vad vi tycker är gatufoto och vilken utrustning vi använder är ju så subjektivt så där vet jag att vi alla är så olika. Tror mycket för mig mest handlar om innehållet, och sedan vad för typ av brännvidder eller annan utrustning man använder är för mig inte högsta prioritet, varken när jag själv tar eller när jag betraktar andras.
Dock dras jag oftast till ett vidvinkligt format och älskar bilder tagna med vidvinkel när dom har ett bra innehåll och dom då i det fallet förstärks av just den närvaro känslan som du säger.
Men har sett oerhört snygga och innehållsrika gatufoto bilder med tele också., så länge det berättar något och som sagt innehållet har något mer än att bara vara snyggt eller någon typ av form etc så gillar jag det oftast.

När det gäller just "rökarn" här så handlade det om några sekunder som det så ofta gör och när jag svepte förbi honom med blicken så tog jag 3 snabba bilder. den blev bäst uttryck i helt klart, hade en annan med mer bakom hans rygg, men precis framför honom till höger fanns en soptunna och sedan ryggarna på nästa rad människor vilket jag kände tog in för mycket information. Så jag valde det utsnittet, däremot klippte jag i vänsterkant lite för att ytterligare förenkla bilden då det fanns andra störande skiftningar i ljuset och andra detaljer där, därav det lite "fyrkantiga" formatet.
Hade jag fått välja hade jag haft mer luft bakom mannen eller en del av bänken han satt på...but life is not always fair hehe;)
Tack! Jättekul med dina tankar om bilden.
/martin.
Kan bara instämma, även om jag är en "vidvinkelsnubbe". Känner också igen mig i din beskrivning av förutsättningarna – gatufoto är en svår fotogren. Din bild är en av mina favoriter i denna omgång eftersom du fångat mannens minspel så klockrent. Övriga brister, tja, man har precis som du inte många sekunder på sig och det finns en massa grejer som försvårar, inte minst alla dj-la plåtlådor (bileländen) som står ivägen överallt. Keep on shooting!

/ mvh, FiCa1
Gammal 2019-05-02, 21:22
rikitikitavi

FiCa1 skrev: Kan bara instämma, även om jag är en "vidvinkelsnubbe". Känner också igen mig i din beskrivning av förutsättningarna – gatufoto är en svår fotogren. Din bild är en av mina favoriter i denna omgång eftersom du fångat mannens minspel så klockrent. Övriga brister, tja, man har precis som du inte många sekunder på sig och det finns en massa grejer som försvårar, inte minst alla dj-la plåtlådor (bileländen) som står ivägen överallt. Keep on shooting!

/ mvh, FiCa1
Om jag fick välja skulle jag nog mest köra vidvinkel faktiskt. Men inser att jag ofta är för feg och missar många ögonblick jag ser många gånger för att jag hinner tänka för mycket på de jag fotar och vad de tänker och så är ögonblicket förbi.
Jobbar på det och stundtals sitter det en och annan där med jag är hyfsat nöjd med.
Men tror mycket handlar om min personlighet, är lite för "timid" just när det gäller att bara trycka av mot vad jag skulle behöva dag.
Men det blir lättare och lättare hehe.
haha ja så är det verkligen, man önskar man hade ett virtuellt suddgummi som kunde utplåna allt skit som är vägen ibland !
Detsamma! :D tack.
Gammal 2019-05-02, 22:09
Hrafne

FiCa1 skrev:
#6 Bilder från en byrålåda: Min första reaktion var "Men, vad f-n är detta?". Kollade sedan bilden under en längre stund, och den "växte". Antog att du inte tagit en gammal analog bild och lagt upp i tråden, utan att du tagit en ny bild och behandlat den för att se "gammal" ut. Du har lyckats väl. Känslan är Orwo och passar perfekt till motivet.
Det här är nog en av de bästa kommentarerna jag har fått om en bild. Jag satt väldigt länge och velade över ifall jag skulle lägga upp den här bilden eller inte. Ursprungsbilden var en lagom intressant solnedgång som speglades i en å men som saknade tillräckligt mycket färger för att bli en snygg solnedgångsbild samtidigt som det vart för mycket strån och andra saker som stack upp ur vattnet för att jag inte skulle bli störd av det. Sen började jag testa hur den skulle se ut i SV och gick mer och mer över till att försöka få till en gammal och kornig känslan. Jag har experimenterat med den här typen av redigering på en del andra bilder och jag gillar resultatet jag får till.

Här kommer mina kommentarer på veckans bilder. Jag är återigen imponerad över vad folk får till och delar med sig av.

#1: En fantastiskt trevlig bild. Den äldre mannens ansikte visar verkligen upp en livshistoria. Jag tänker på dockorna från skrotnisse och hans vänner. Jag tycker det inte gör så mycket att mannen är placerad så långt till höger och förlorar lite av hans rygg då det hjälper till att tvinga blicken in i bilden. Man följer raden av huvuden in i oskärpan och precis när man inte vet vad man ska titta på så upptäcker man röken som hänger i luften. Riktigt snyggt fångat på bild.

#2: Det är en intressant bild och jag gillar färgerna i det. Jag känner igen den där känslan när man upptäcker en gammal byggnad där det inte borde stå en. Man känner sig som en inkräktare och som att något vill jaga iväg en från platsen. Jag funderar på om det hade blivit en bättre bild om du hade tagit några steg tillbaka så att man fick med lite mer luft ovanför byggnaden, kanske även om man hade tagit några steg åt vänster så granen blev helt fri från taket. Jag tycker du har lyckats bra med den här bilden.

#3: Det finns inget att säga om den här bilden. Hade det varit romtunnor då hade vi kunnat snacka men det här... Nej! Det blir inget!

Snyggt perspektiv på en ovanlig miljö. Ett riktigt slitet och härligt trägolv som man man inte har några problem att gissa hur det kommer knarra och låta när man rullar tunnor över det. Snygga effekter med ljuset. Är nyfiken på att se denna bild i SV och hur den hade sett ut med en arbetare som står och jobbar med tunnorna på´något sätt.

#4: Först tyckte jag att bilden var för rörig och att det kändes som om man var för tätt inpå personerna i bilden. Sen började historien framträda. Varför fick personen längst till vänster välja munk först? Vad är det för smak personen med klockan pekar på? Vilken munk kommer personen till höger välja och kommer munkarna gå jämt upp? Om inte, kommer någon få fler än någon annan eller kommer de dela jämnlikt? Bra bild på Uppsalas stökigaste högtid!

#5: Ibland räcker det att öppna fönstret och ta en bild. Jag tycker du har fått med en hel del intressanta komponenter i bilden. Himlen och ljusspelet får ta mycket utrymme vilket är modigt och väldigt väl avvägt. Det behövs inte så mycket grönska i nederkant utan den smala rand hjälper till att lyfta hur mäktig himlen är. Ett träd som sticker upp ger oss något att utforska med blicken och detaljer att upptäcka bland grenarna. Fågeln ger oss en till referenspunkt för våra ögon att vila på när vi har utforskat runt i bilden.
Gammal 2019-05-03, 05:42
pdahlen

Mina kommentarer

#1, trevlig bild där minen på den gamla mannen gör mycket för bilden. Det korta skärpedjupet gör också att fokus hamnar där. Bra komponerat.

#2, för mig så ser jag bara en gammal vägg. Om det det ska visas något gammalt hus, så vill jag nog se lite fönster och ljusspel något mera

#3, fint komponerad och fint exponerad. Lokalen framträder som man önskar se den, ger en behaglig stämning som passar in

#4, trevlig bild på folket som slänger sig efter munkar, fint komponerad

#5, min

#6, förstår tanken att återskapa en gammal bild och det har du lyckats fint med. Dock förstår jag inte varför du valt en å. När jag för 10 år sedan konverterade mina diabilder till digitalt så utelämnade jag en hel del naturbilder, jag tänkte att varför konvertera denna jag kan jag ju lika gärna ta en ny i bättre kvalité. Samma känsla fick jag här, om man skulle lägga ner jobb att göra en resa tillbaka i tiden, vore det inte bättte att göra detta från någon stadsbild, gatufoto eller liknade
Gammal 2019-05-05, 13:26
FiCa1

Tummen upp Tisdagsbilden #11: Min vinnare
Min vinnare i denna omgång är #6 Bilder från en byrålåda. Intressant och väl genomfört bildexperiment, där resultatet skulle fungera väl som en del i en bildserie.

/ FiCa1
Gammal 2019-05-05, 17:05
pdahlen

Med risk att få hälsomyndigheten på mig, så går mina röster till röka o sprit,
dvs #1 och #3
Gammal 2019-05-05, 17:46
Hrafne

#1 får min röst för veckan
Gammal 2019-05-05, 18:45
rikitikitavi

Hej!
Min röst blir på #3 för denna veckan:)
/Martin
Gammal 2019-05-05, 21:18
gamleJ

Jag röstar på nr1
Gammal 2019-05-07, 15:23
rikitikitavi

Vart den klar den här, lite tråkigt att inte fler röstade, hoppas på mer nästa vecka :)
Gammal 2019-05-07, 20:58
Kristobal

Jag slänger in en röst på nr 6!
Flera riktigt bra bilder men ”Bilder från en byrålåda” är den som talar mest till mig på djupet!
Gammal 2019-05-07, 22:42
jonasfj
Avslutat medlemskap

Jag lägger min på #1
Gammal 2019-05-07, 22:43
jonasfj
Avslutat medlemskap

Vinnare blev #1. Grattis Martin!
Gammal 2019-05-07, 23:16
rikitikitavi

Tackar och bockar! ☺️
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.