Gammal 2018-10-06, 17:03
SallyIV

Fuji X-T visar på reglagen ISO och tid och exponeringskompensation.
Släpa på några kilo kamera är inte bara tröttsamt, det tar fysisk plats.
Skall du inte sktiva ut i A1 eller större eller fota i dåliga ljusförhållanden, då är FF inte självklart.
Skärpedjup kan man leka mer med FF än APS-C, samtidigt som det ökar kraven på god fokusering. Med Fuji's enklaste APS-C (A-M1) och kitobjektivet 15-50 (39mm och f5,3) kan man lägga bakgrunden i oskärpa.

Gå til en affär och lyft och känn på D5/D6 och en Fuji och tänk "bära med mig". En väska stor som en A4-pärm rymmer många Fujisaker för hemska pengar om du köper nytt, men grejen är att 30*20*7 cm räcker långt för att du skall få med dig objektiv. Brasklappen är att jag inte kör med stora moderna telen, men en M42 135/3,5 (200mm FF) går iochförsig ner lätt.

-J!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF0916.jpg
Visningar:	19
Storlek:	45.4 KB
ID:	146636  

Gammal 2018-10-06, 17:18
Fredrik AVT

ErlandH skrev: Just nu kör Rajala en kampanj där man får 6D mk I plus Canon 24-105/3.5-5.6 för 9900 kr. (Man måste logga in i "Rajala Club".)

Det kanske skulle passa dig?
Ett bra pris. Lägg till en beg 85/1,8 för 2000kr och någon 35mm så har du ett kompetent paket. För tele om du inte fotar sport inne är 70-200/4 L USM för runt 3000kr beg ett bra köp.

Fotar du sport är inte 6D det idealiska valet men det är knappast Fuji eller de flesta spegellösa heller (möjligen Fuji XT2 eller Sony A7III men dessa kostar mycket mer och sedan skall objektiv till).

För allmänt bruk funkar de flesta märken och ger mycket att växa i och visst är bl a Fuji trevligt. Fördelen med C/N är ffa det stora utbudet av beg objektiv till humana priser.
Gammal 2018-10-08, 08:44
Erik Schalin

ellibjrk skrev: Vad är skillnaden mellan att lära sig triangeln på Fuji X-T jämfört med andra kameror?
Ingen.
Jag gissar att man syftar på att Fuji gissningsvis har en fysiskt hjul med värdena skrivna på som de gamla 60-70-tals systemkamerorna har.
Idag styr man normalt det med en ratt, höger pekfinger eller tumme eller både och.
Billigare kameror kan sen sakna ngt av dessa hjul.
Gammal 2018-10-08, 18:05
fotobollfoto

Jag tror inte heller att man har lättare att lära sig triangelns logik bara för att det finns dedikerade rattar för slutartid, bländare och ljuskänslighet. Men dedikerade rattar är lättare att programmera in i muskelminnet.

Jag har en ganska avancerad Canon med både tum- och pekfingerhjul.
För det mesta använder jag pekfingerhjulet för slutartid och tumhjulet för bländare medan ljuskänsligheten är ställd på auto.

Med det läget är det hopplöst att göra exponeringskompensation, så ibland behöver jag göra annorlunda.

Exempelvis använder jag då istället tumhjulet för exponeringskompensation, eller för ljuskänslighet om jag först tryckt in ISO-knappen.

Muskelminnet blir förvirrat.

När rattarnas funktion inte sitter i muskelminnet kan det ibland bli fel eller ta onödig tid innan rätt inställningar är gjorda.
Programmerbarheten av knapparnas funktion gör det också svårare att låna kamera av varandra.
Gammal 2018-10-08, 18:18
Fredrik AVT

Fuji har en omvänd logik mot t ex Canon.

Fuji: de flesta inställningar syns med kameran avstängd och ej mot ögat. Det är lite svårare att ändra inställningar med kameran mot ögat istället. Detta vsr vanligt t o m första hälften av 80-talet.

Canon: inställningar går inte att se då kameran är avstängd och hålls på håll. Det är istället lättare att ändra inställningar med kameran mot ögat. Detta gränssnitt användes först på Canon T50 och T70 under de första åren på 80-talet och blev det dominerande sedan.

Billigare Fuji och Canon är mindre extrema i vardera gränssnitt. XT20 saknar lite reglage jf med t ex XT2/3. Canon under 1 serien har en programratt med 1 serien saknar det och meningen är att allt skall kulla ställas in med kameran mot ögat.
Gammal 2018-10-09, 07:33
ja-foto

Nu är det väl solklart vad du ska välja 😂
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , köpråd , landskap , resefoto

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.

B+W Filter