Annons

Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
Detta är en hel site dedikerad till detta objektiv!

http://www.the135stf.net/index.html

Det är ett objektiv framtaget för att ge bra bokeh! Unikt i sitt slag för A mount.
Nikon har något som kallas DC , men det ger inte samma effekt. Dock misstar sig folk att det är samma sak.

Ibland tror folk att det är softfocus också, men även det är fel.


Edit: CF har fel i produktnamnet tom!

SONY 135mm f2.8 [T4.50] STF är korrekt benämning, det har nämnligen inte AF pga konstruktionen, samt ljustransmission(T) motsvarande bländare 4.5 vid bländare 2.8
 
Senast ändrad:

Anddje

Aktiv medlem
Re: Re: Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus

FranzEA skrev:
Direkt översatt är smooth transition mjuk övergång; alltså i detta fall en mjuk, smidig övergång från skarpt till oskarpt
Den mjuka övergången som namnet antyder är väl mellan kontraster i bakgrunden?
Om övergången mellan skarpt och oskarpt är mjuk så blir det ju suddiga kanter på det som är i fokus :p
 

FranzEA

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Sony AF 135/2,8 Smooth transition focus

FILM) (Anddje skrev:
Den mjuka övergången som namnet antyder är väl mellan kontraster i bakgrunden?
Om övergången mellan skarpt och oskarpt är mjuk så blir det ju suddiga kanter på det som är i fokus :p
Jag skrev bara som det står på STF-sajten... de kanske har fel, vad vet jag :)

"When an image displays good bokeh, it is characterised by smooth transitions between sharp and unsharp areas..."
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Ja det är inte riktigt helt bra formulerat. Det är som sagt kontrasten i OOF (out of focus) områderna som är mjuka, titta på exempel bilderna så ser du.

Finns även en lång tråd på dyxum där flera objektiv jämförs mot STFen.

Många tror ibland att STFen ger mer bokeh, men det är fel, bokehn är ju allt som inte är inom DOF och beror på fokus avstånd bländare och avstånbd till bakgrunden.
 
Senast ändrad:

FranzEA

Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
Många tror ibland att STFen ger mer bokeh, men det är fel, bokehn är ju allt som inte är inom DOF och beror på fokus avstånd bländare och avstånbd till bakgrunden.
Jag förstår inte, ger detta objektiv en bättre bokeh än andra objektiv eller inte?

Uttrycket "mer bokeh" finns väl inte, för övrigt? Det är väl i så fall krämigare, mjukare etc bokeh?
Bokeh går ju inte att mäta objektivt.
 

ondjultomte

Aktiv medlem
FranzEA skrev:
Jag förstår inte, ger detta objektiv en bättre bokeh än andra objektiv eller inte?

Uttrycket "mer bokeh" finns väl inte, för övrigt? Det är väl i så fall krämigare, mjukare etc bokeh?
Bokeh går ju inte att mäta objektivt.
Har du inte tittat på siten ? eller läst inläggen ?

ja, det ger bättre bokeh, den "slätar" ut bakgrunden .

Titta på bilderna, är inte så svårt. :)

Det är inte att mäta något som har med smak att göra, är en bild bra eller inte?


Finns väl en del som tycker om bokhen från spegel objektiv också? :)
 

FranzEA

Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
Har du inte tittat på siten ? eller läst inläggen ?

ja, det ger bättre bokeh, den "slätar" ut bakgrunden .

Titta på bilderna, är inte så svårt. :)

Det är inte att mäta något som har med smak att göra, är en bild bra eller inte?


Finns väl en del som tycker om bokhen från spegel objektiv också? :)
Jag tycker att du kan läsa ditt tidigare inlägg igen (det jag citerade) och sedan läsa mitt inlägg igen (min fråga).

Jag ställde ett par enkla frågor baserade på det du skrev och det som står på STF-sajten. Jag upplever det som att du tar åt dig något fruktansvärt bara för att du äger en STF - jag vill ju bara veta hur det är.

Du skriver ju själv att sajten formulerar saker mindre bra, och att STF:en inte ger "mer bokeh".

Det är inte att mäta något som har med smak att göra, är en bild bra eller inte?
Det är väl precis det jag skrev?



Du behöver heller inte skriva nedlåtande om mig och min förmåga att läsa och titta på bilder.

Jag börjar förstå varför du kallas för "ond" ;)
 
Senast ändrad:

ondjultomte

Aktiv medlem
FranzEA skrev:
Jag tycker att du kan läsa ditt tidigare inlägg igen (det jag citerade) och sedan läsa mitt inlägg igen (min fråga).

Jag ställde ett par enkla frågor baserade på det du skrev och det som står på STF-sajten.

Du skriver ju själv att sajten formulerar saker mindre bra, och att STF:en inte ger "mer bokeh".



Du behöver heller inte skriva nedlåtande om mig och min förmåga att läsa och titta på bilder.

Jag börjar förstå varför du kallas för "ond" ;)
men jag har redan svarat på frågan :) med ett kort "JA" :) "apodization" filtret jämnar ut kontrast övergångarna och ger en behagligare, krämigare, bokehn än vad man kan få med ett vanlig objektiv.
 
ANNONS