Annons

Hur veta, undrar amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzjeppe

Ny medlem
Hejsan,
jag har precis hittat hit och undrar så klart varför det dröjde så. Beror främst på att det är först nu jag haft råd att köpa en lite bättre kamera - Sony DSLR-A200 + AF 18-70/3,5-5,6.

Men nu undrar jag, som den amatör jag är, hur vet jag vilka objektiv som passar just min kamera? Finns det märken, bokstäver i modellnamn eller annat att gå på?
 

Innerst

Aktiv medlem
Sonys alla objektiv passar, minoltas AF objektiv funkar (dom bytte fattning iom lanseringen av autofokus). Sigma/tamron/tokina-objektiv funkar om det står sony i namnet. Carl Zeiss har några sonyobjektiv, vet inte vad som utmärker dom riktigt, står antagligen Sony-mount eller något dylikt.
 

tannler

Aktiv medlem
Följande passar Din kamera: Alla objektiv med A-mount, M/AF, A-bajonett eller Alpha-mount.

Det är den bajonett som Minolta lanserade 1984 när de kom med sitt autofokusstystem, men med olika namn, beroende på tillvarkare. Det finns en uppsjö av tillverkare, en del av dem bara name rebrander, ex.vis

Carl Zeiss
Jessop
KonicaMinolta
Minolta
Sigma
Soligor
Sony
Tamron
Tokina
Vivitar
Voightländer
Zenitar, och förmodligen några till.

Det finns i grunden tre kameraserier som objektiven kan passa till - Alpha, Dynax och Maxxum. Oftast står det M/AF på lådan, eller "For Maxxum" etc. Alpha var ursprungligen Minoltas namn för den japanska marknaden, Maxxum för Nordamerika och Dynax för Europa. Sony har återtagit namnet Alpha för alla marknader.

Det allra tidigaste Sigma klarar inte av moderna kameror ( DSLR ), TROTS att de går att montera på kameran. I en del fall fungerar det inte alls, men i vissa fall kan man ta en bild innan kameran bara dör. Äldre Sigma måste därför provas för att man ska vara säker - de býtte objektiv-chips mitt i serien.

Observera att det finns en alternativ objektiv-serie från Minolta som heter Vectris
( APS-kameror ) och de passar inte alls, trots att det står Minolta på dem.

Två bra sidor för Dig att scouta är:

dyxum.com och Michael Hohner.
 

Anddje

Aktiv medlem
Innerst skrev:
Sonys alla objektiv passar, minoltas AF objektiv funkar (dom bytte fattning iom lanseringen av autofokus). Sigma/tamron/tokina-objektiv funkar om det står sony i namnet. Carl Zeiss har några sonyobjektiv, vet inte vad som utmärker dom riktigt, står antagligen Sony-mount eller något dylikt.
Zeissobjektiv för Minolta/Sony AF heter ZA.
 

jazzjeppe

Ny medlem
Ojoj, tusen tack för alla svar. Nu har jag lite bättre koll (tror jag). Jag beställde faktiskt ett objektiv från Cyberphoto igår och jag hoppas det blir bra. Men som sagt, jag kan inte så mycket om sånt än. Ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till KonicaMinolta / Sony , bidde det.
 

Anddje

Aktiv medlem
jazzjeppe skrev:
Ojoj, tusen tack för alla svar. Nu har jag lite bättre koll (tror jag). Jag beställde faktiskt ett objektiv från Cyberphoto igår och jag hoppas det blir bra. Men som sagt, jag kan inte så mycket om sånt än. Ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till KonicaMinolta / Sony , bidde det.
Det är en väldigt bra glugg för pengarna. Grattis!
 
ANNONS